הפתיל שיצית את שוקי אירופה

יוון היא רק 2% מכלכלת הגוש, אך מצבה עלול להפיח אש במדורת המשבר הדועכת

ניקוס קזנצקיס, בן 20, מלצר במסעדה באתונה, כבר לא בטוח שיצליח להגשים את חלומו ללמוד צילום. הוא פוטר לפני עשרה ימים. מאז שממשלת יוון הכריזה בשבוע שעבר על מדיניות צנע לקיצוץ דרסטי של הגירעון התקציבי שלה, יוונים רבים חוששים לפרנסתם, ואפילו ברחבי האיחוד האירופי ובעולם כבר לא אדישים לגורלו של קזנצקיס.

יוון היא כעת הכלכלה החלשה ביותר במרחב האירו, 16 מדינות, עם גירעון תקציבי שהסתכם ב-2009 ב-12.7% תמ"ג, מעל ומעבר ל-3% שהם התקרה שנקבעה באמנת ליסבון שהקימה את מרחב האירו.

תוכנית צנע

ראש הממשלה הסוציאליסטית יורגוס פפנדריאו (בנו של המנהיג ההיסטורי בעל אותו שם) ושר האוצר שלו, יורגוס פפאקונסטנטינו, הציגו בשבוע שעבר תוכנית צנע תלת-שנתית, שכוללת הקפאת שכר מוחלטת במגזר הציבורי וביטול או צמצום הטבות לעובדי ציבור, כמובן יחד עם הקפאה של גיוס עובדים חדשים.

התוכנית כבר הציתה הפגנות ומחאות, בעיקר באתונה ובסלוניקי, שהפעם מכוונות נגד ממשלת השמאל, שניצחה בבחירות באוקטובר שעבר על סמך הבטחות לדאוג למגזר הציבורי. ועדיין לא התפרסמה "רפורמת המס" שהממשלה מתכננת, שתכלול כנראה ביטול הטבות והעלאות מס מסוימות, במדינה שכלכלתה השחורה ידועה בממדיה.

רק בתי החולים הציבוריים ביוון חייבים עשרות מיליארדי אירו לספקים שונים, יווניים ואירופים. כל יווני יודע לספר בגאווה לא מוסתרת שהיוונים עשירים למדי, רק הממשלה ענייה. סדרת הפחתות הדירוג של האג"ח הריבוניות היווניות מסוף השנה שעברה הרחיבה את מרווח התשואה בין האג"ח הללו לאג"ח הגרמניות לעשר שנים - אינדיקציה למידת האמון שהמשקיעים רוחשים ליכולת פירעון החובות של יוון - אל מעל 4 נקודות אחוז בשבוע שעבר.

סכנת הצתה

כלכלת יוון דווקא לא סבלה מאוד במשבר העולמי. היא נסוגה ב-2009 ב-1.2% בלבד. אך גם התאוששות לא נראית באופק. השנה צפוי התמ"ג להתכווץ ב-1.1% ובשנה הבאה ב-0.3%. שיעור האבטלה, בערך 9% בסוף 2009, צפוי לעלות השנה ל-10.3%.

כלכלת יוון מהווה כ-2% בלבד מכלכלת מרחב האירו, אך היא עלולה להיות הפתיל שיצית משבר מחודש במרחב כולו, ובייחוד במדינות הדרומיות שלו, שנקלעו גם הן לגירעונות תקציביים וגם למשברי נדל"ן מקומיים חריפים, בייחוד ספרד ופורטוגל. ביוון, צריך לציין את המרכיב הגבוה יחסית של הספנות, שנפגעה במשבר העולמי, בתמ"ג.

האיתותים שהגיעו אמש לגבי כוונות החילוץ של יוון, השיבו תקווה בלב המשקיעים בוול סטריט, אך עוד רחוקה הדרך לביטחון עתיד כלכלתה.