כאל מציגה: סקס, הימורים; המנכ"ל בועז צ'צ'יק בדרך החוצה

ויזה העולמית בודקת כעת חשש למתן שירותי סליקה לאתרים לא חוקיים ■ מועמדים להחליף את צ'צ'יק: ישראל דוד, ראש החטיבה הקמעונאית בדיסקונט, יובל גביש, לשעבר מנכ"ל לאומי למשכנתאות וכיום יו"ר אייס דיפו ואורי פז, לשעבר ראש החטיבה הקמעונאית בפועלים

אתר "גלובס" חשף אתמול כי בכוונת מאסטרקארד העולמית להטיל על כאל קנס של 8 מיליון דולר בגין פעילות סליקה בעייתית בתחום ההימורים.

סליקה היא התהליך שבו חברות האשראי משלמות את חשבונו של הלקוח לעסק מסוים, ובתמורה החברה לוקחת לעצמה אחוז מהעסקה על חשבון העסק. גורמים במערכת הבנקאית העריכו כי מנכ"ל כאל, בועז צ'צ'יק, יתבקש לקבוע מועד לסיום תפקידו בהמשך השנה. גם בבנק ישראל מודאגים מהבעיות העולות בכאל חדשות לבקרים.

"ללא טיוח"

כאל נמצאת בבעלות משותפת של דיסקונט (71.8%) והבינלאומי (28.2%), וההערכות הן כי יו"ר כאל, גיורא עופר, המשמש גם כמנכ"ל דיסקונט, יוביל כעת מהלך שבסיומו יוחלף צ'צ'יק, המכהן כמנכ"ל כאל מאז 2003. המועמד העיקרי להחליפו הוא ישראל דוד, ראש החטיבה הקמעונאית בדיסקונט. דוד נמצא בתפקידו מאז 2006 ונחשב איש אמונו של עופר. עם זאת, הוא ממלא תפקיד מרכזי בדיסקונט וייתכן כי עופר יעדיף להשאירו בתפקידו. שמות נוספים שעלו הם יובל גביש, לשעבר מנכ"ל לאומי למשכנתאות וכיום יו"ר אייס דיפו, ואורי פז, לשעבר ראש החטיבה הקמעונאית בפועלים.

בהמשך לבירור בעיות הסליקה שהתגלו בכאל ונחשפו כבר באוגוסט 2009 במגזין G ובתחקיר "גלובס" ("הסיכון של כאל: פורנו, הימורים ותוספי מזון", 1.10.2009), הטילה ויזה העולמית בנובמבר האחרון קנס של 9 מיליון אירו על כאל בעקבות בעיות בסליקת תוספי מזון, הכוללים בין השאר תרופות ללא מרשם וכדורי ויאגרה. לאחר מהלכי הבדיקה של ויזה בכאל, התחילה בדיקה גם מטעם מאסטרקארד העולמית. מתוך נפח הפעילות הכולל של כאל, לויזה כ-60% ולמאסטרקארד כ-40%. על רקע האירועים יגיע לישראל עוד שבועיים מנכ"ל מאסטרקארד אירופה, חוויאר פרז, וייפגש עם כל הגורמים.

במקביל, ערך מבקר הפנים של דיסקונט, שלמה פיטשון, ביקורת נרחבת בכאל. גורם בדיסקונט אמר כי "תוצאות הבדיקה הנוכחית יובאו לדיון בדירקטוריון הבנק ובדירקטוריון כאל בלי שום טיוח או שיהוי".

לפני שבועיים ערכה ויזה ביקורת המשך במשרדי כאל, ולאחר מכן סיים סמנכ"ל ניהול סיכונים בסחר האלקטרוני, רפי דביר, את תפקידו. בכאל טוענים שלעזיבתו לא היה שום קשר לבעיות שהתגלו בסליקה. כאל מסרה בתגובה: "דביר עזב את החברה מנסיבות אישיות בלבד". עופר, שנכנס לתפקידו כיו"ר כאל לפני כמה שבועות, יוצא מחר לחו"ל לפגישות עם ראשי ויזה.

ב-22 בספטמבר 2009 חשף "גלובס" בעיות בסליקה באינטרנט של תוספי מזון שבעטיין ויזה העולמית קנסה את כאל ב-3.5 מיליון דולר. בנובמבר, התברר שהבעיות חמורות מכפי שהעריכו, וויזה העולמית הטילה על כאל קנס של 9 מיליון אירו על חריגה מכללי הציות בתחום הסחר האלקטרוני וריבוי ביטולי עסקאות בתחום תוספי המזון. הסליקה הבעייתית בוצעה על ידי החברה הבת כאל נכסים, שריכזה את הפעילות בחו"ל, כולל סליקת אתרי הימורים, פורנו ועד לאחרונה תוספי מזון.

לאור הכשל סיים סטיב גרינספן, מנכ"ל כאל נכסים, את תפקידו, החברה נסגרה ופעילותה הועברה לחברה האם. ויזה הקציבה לכאל 3 חודשים, שיסתיימו בסוף החודש, לשפר את איכות הסליקה ולהקטין את שיעור ההחזרות וביטולי העסקאות.

יוצאים מהפורנו

ויזה העולמית בודקת כיום בכאל שני נושאים עיקריים: האחד הוא "עסקאות ארנק" - מתן שירותי סליקה לאתרי הימורים בלתי חוקיים המתחזים לאתרים לגיטימיים. והאחר הואMULTIPLE MID - תופעה שבה בית עסק נרשם בחברת הסליקה בכמה שמות כדי לעקוף את המגבלות של ויזה ומאסטרקארד בעניין ביטול עסקאות. ויזה בודקת חשש שגופי סליקה העלימו עין מהרישום הכפול של בתי עסק.

במקביל, החליטה כאל לצאת מסליקת פורנו עד סוף 2009, לאור עמדתם של בעלי השליטה, אדגר ברונפמן ורובין שראן, שהתנגדו לכך מסיבות אתיות. מלבד הפגיעה התדמיתית, הם חששו שסליקה של אתרים בעייתיים עלולה לעורר בעיה של הלבנת הון. כעת מתברר שכאל תסיים את סליקת אתרי הפורנו רק בסוף הרבעון הנוכחי.

כאל מסרה בתגובה: "הביקור של אנשי ויזה היה ביקור מתוכנן מראש, כחלק מהמעקב אחרי תוכנית הפחתת ה-CHB (ביטול עסקאות - מ.ל) ותוכנית הציות. אנשי ויזה הביעו את התרשמותם העמוקה ממגוון הכלים שהחברה פיתחה בתקופה כה קצרה".

דחיית ההנפקה

יו"ר כאל לשעבר, שלמה זהר, סיים את תפקידו בתחילת ינואר, ועופר שהחליף אותו מתמקד בטיפול בבעיות. בעקבות הבעיות, הוחלט בדיסקונט לפני חודש כי הנפקת כאל, שתוכננה לאפריל לפי שווי של 3 מיליארד שקל, תידחה למועד לא ידוע. המרוויח הגדול מההנפקה היה אמור להיות צ'צ'יק - על פי חוזה ההעסקה שלו, הוא היה אמור לקבל 0.14% ממניות כאל ללא תמורה, הטבה בשווי 4.2 מיליון שקל.

הנזק מהקנסות לכאל אינו מתבטא רק בשורת הרווח (החברה מתכוונת לגבות מבתי העסק הסולקים את הקנסות במלואם), אלא בצורך לשנות את אופי פעילות הסליקה ברשת. החברה מגבשת כעת מודל עסקי "נקי ומאוזן" יותר על מנת להקטין את הסיכונים, וכתוצאה מכך, יקטנו רווחי כאל מפעילות הסליקה באינטרנט. ההכנסות האלו היו מנוע צמיחה עיקרי של כאל בשנים האחרונות והן מהוות 16% מההכנסות ו-24% מהרווח של החברה. כאל תדווח על תוצאותיה לשנת 2009 ב-28 בפברואר.

ללא קשר לבעיות הסליקה, ספגה כאל בדצמבר מכה נוספת: בנק ישראל הורה לחברה להפחית רטרואקטיבית את שיעור הריבית שגבתה מכ-7,000 לקוחות בשנים 2005-2008 ולפצות את חלקם בהחזר כספי.

11