בין נבטים למגידו

ההכרה בחשיבות פתיחתו של שדה בינלאומי נוסף לנתב"ג קיימת,עכשיו נשאר לרתום את כולם למאמץ משותף לפרויקט הלאומי

ממשלת ישראל החליטה להקים שדה תעופה בינלאומי נוסף. מדובר בהחלטה דרמטית, וקביעת מיקום שדה התעופה הנוסף, דרמטית אף יותר. הבחירה מתמקדת כעת בין מגידו לנבטים ואנחנו נמצאים ברגע ההכרעה.

גילוי נאות, גם הנגב וגם הגליל, שניהם בניי. פיתוח הנגב ופיתוח הגליל חשובים לי באותה המידה. כשקיבלתי את תפקיד השר לפיתוח הנגב והגליל הצבתי לי יעד: הבאת 300 אלף תושבים לנגב ו-300 אלף תושבים לגליל. רבים הרימו גבה כששמעו את המספרים, אך אני דבק בהם היום יותר מתמיד. בלי חזון אין עשייה ואין ספק שהקמת שדה תעופה שני יעזור להגשים את החזון.

השאלה שאנו צריכים לשאול היום היא האם תתקבל החלטה מחוללת שינוי שתפתח את אזור הדרום כולו, או האם תתקבל החלטה שתדכא חבל ארץ אחר ותוביל לסבל סביבתי אקולוגי וחברתי. אין עוררין על כך שלמדינת ישראל דרוש, ובהקדם, שדה תעופה בינלאומי נוסף כאשר מספר הנוסעים יעלה על 12 מיליון בשנה (כיום המספר 10.5 מיליון), ויפה שעה אחת קודם. בעוד הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף במגידו נתקלת בהתנגדות עזה של התושבים, החוששים לפגיעה באיכות חייהם, הרי שבנגב משוועים לפרויקט בסדר גודל כזה מזה שנים.

כבר היום אפשר ללמוד על ההשפעות הסביבתיות של שדה תעופה בינלאומי. מיליון וחצי אזרחים החיים בסמוך לנתב"ג יכולים לספר לתושבי עמק יזרעאל, עפולה והאזור איך זה מרגיש.

ראשי הרשויות והתושבים בצפון מתנגדים להקמת שדה תעופה במגידו בעוד בנגב כולם בעד הקמת שדה תעופה בנבטים. טיסות לילה יתאפשרו בנבטים בעוד במגידו לא. שדה תעופה במגידו עלול להיתקל בבעיות ביטחוניות לאור הקרבה לקו הירוק, בעוד שדה תעופה בנבטים לא ייתקל בבעיות כאלו.

התשתיות בשדה התעופה בנבטים קיימות והן החדישות ביותר בענף התעופה. מסלול המראה הארוך ביותר במזרח התיכון מאפשר נחיתות והמראות של כל סוגי המטוסים, מערך העזר והלוגיסטיקה הוא ברמה הגבוהה ביותר. היתרונות הללו, שגלומים בהקמת שדה התעופה הבינלאומי בנבטים, ישדרגו את מערך התעופה בישראל ולא על חשבון פגיעה באיכות חיים של תושבים.

שדה תעופה בנגב כבר קיים. עכשיו יש להתאימו ולהפכו לשדה תעופה בינלאומי עם טרמינל שיספק מאות אלפי מקומות עבודה נוספים, יפתח את הכלכלה המקומית, יחשוף מאות אלפי תיירים (הצפי לתיירות נכנסת לים המלח בשנת 2011 עומדת על 1.5 מיליון תיירים) למכמני הדרום.

שדה תעופה בנבטים הוא פרויקט מחולל שינוי. פרויקט שיעודד התיישבות בנגב, יחזק את ההתיישבות הקיימת ויעזור להשיג את היעד של הבאת 300 אלף תושבים נוספים לנגב בעשור הקרוב.

ההכרה בחשיבות פתיחתו של שדה בינלאומי נוסף לנתב"ג קיימת, המשמעות של הקמת שדה תעופה בנגב ידועה, המיקום הרלבנטי מובן, עכשיו נשאר לרתום את כולם למאמץ משותף לפרויקט הלאומי.

הכותב הוא המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל