האם גולדמן זאקס הפעיל לחץ על AIG במטרה לגרום לקריסתה?

הרשות לניירות ערך בארה"ב חוקרת את המקרה ■ הבנק היה אחד המוטבים הגדולים מכספי החילוץ שקיבלה חברת הביטוח מהממשל ■ רוב הכסף שולם לבנקים על חוזים לביטוח כנגד חדלות פירעון

רשויות הפיקוח בארה"ב חוקרות אם נוצר לחץ בלתי מוצדק על שוק המשכנתאות ב-2008 בגלל דרישות התשלום של גולדמן זאקס ובנקים אחרים מחברת הביטוח AIG . כך דיווח אתמול (א') ה"ניו יורק טיימס".

בשיחת ועידה בין מנהלי גולדמן זאקס ל-AIG במועד מוקדם יותר ב-2008, דרשו אנשי גולדמן מחברת הביטוח לשלם יותר מ-2 מיליארד הדולר שכבר שילמה לו AIG לכיסוי הפסדים שלפי הבנק עלולים להיגרם לו מניירות ערך בעלי מבנה מורכב.

"תיאוריות סותרות"

ה"ניו יורק טיימס" דיווח, בהסתמך על מסמכים של AIG ועל הקלטת אודיו של שיחת הוועידה, כי מנהלי AIG דרשו מגולדמן להשיב חלק מ-2 מיליארד הדולר, בטענה שהבנק ניפח את היקף ההפסדים הפוטנציאליים. לפי העיתון, השיחה הסתיימה ללא תוצאות.

AIG, שהיתה אז חברת הביטוח הגדולה בעולם, ביטחה את ניירות הערך של גולדמן. AIG ניצלה מקריסה הודות לחבילת סיוע ממשלתית בשווי 182.3 מיליארד דולר, שהועברה לה לאחר פרוץ המשבר הפיננסי בעקבות קריסת שוק המשכנתאות. לפי הטיימס, שדיבר עם מקורות שתודרכו בנושא, רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) בודקת כעת אם היתה הצדקה לדרישות הבנקים.

בהודעת אימייל ששלח דובר גולדמן, לוקאס ואן פראג, נכתב כי "זהו ניסיונו השלישי של ה'ניו יורק טיימס' לפתח תיאוריית קונספירציה על גולדמן זאקס ו-AIG. התיאוריות האלה סותרות זו את זו באופן מחפיר, וה'עובדות' אינן עומדות במבחן של בדיקה רצינית". אחת מדוברות AIG אמרה שלחברה אין תגובה לכתבה.

עבר מבנק לבנק

סיוע החירום שהושיט הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) ממשיך לעורר מחלוקת, מכיוון שקרוב ל-70 מיליארד דולר מסיוע זה הוזרמו מ-AIG ל-16 בנקים אמריקניים ואירופיים גדולים שרכשו מ-AIG ביטוח נגד חדלות פירעון, CDS.

גולדמן, סוסייטה ז'נרל ובנקים אחרים רכשו נגזרים דמויי חוזה ביטוח אלה, כדי לגדר את עצמם מפני חדלות פירעון על מאות ניירות ערך מגובי משכנתאות סאב-פריים. ה"ניו יורק טיימס" דיווח, בהסתמך על שני מקורות, כי חלק מ-11 מיליארד הדולר מכספי משלם המסים שהועברו לבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל, הועברו לאחר מכן לגולדמן במסגרת עסקה שגובשה בין שני הבנקים.