המגלומניה של עמוס לסקר

לפני שהוא פורש את עסקי חברת חשמל לעוד שווקים, שיטפל בעיוותים שיצר בשוק שלו

"נהיה תחרותיים ונוזיל מחירים" הצהיר אתמול מנכ''ל חברת החשמל, עמוס לסקר, ואני האמת, התרגשתי. כאשר קראתי שהוא מבטיח כי "נהיה זולים מבזק והוט" התרגשתי, והפעם עד דמעות כמעט.

ברוב תמימותי הנחתי שלסקר מתייחס בדבריו לתעריפי החשמל שאנחנו שלמים. שמנכ"ל המונופול הגדול במדינה, הולך לעשות לנו מערוף והנה הנה הוא מודיע שמעכשיו ואילך נשלם עבור חשמל 100 עד 200 שקלים בחודש, דבר שיוזיל פלאים את סל הצריכה הקבוע והשוטף של האזרח הישראלי.

אלא שאחרי שדמיינתי איך תיראה המציאות החדשה בשוק החשמל, בהתאם להצהרות לסקר: תחרותי, רווי יצרנים ומפיצים, ותמורת מחירים זולים מאוד - הבנתי שלא הבנתי, ריח חשוד הגיע לאפי. לא יכול להיות שחברה שחייבת מיליארדים, וכדי לממן את גרעונות העתק, פונה לגייס כל שני וחמישי, משלמת שכר שערורייתי ומפרה באופן שיטתית את כל כללי האתיקה האפשריים במגזר הציבורי, תחולל מהפכה כה גדולה.

הרבה מנכ"לים בחברת החשמל הבטיחו מהפכות, והרבה לא קרה. אז קראתי את הדברים שוב והבנתי הכול: לסקר לא התכוון לשוק החשמל, שם אין לו כנראה מה לשנות ולעשות, אלא לשוק התקשורת. כן, חברת החשמל מתכוונת להיכנס לשוק התקשורת ו'לשבור אותו'.

נדרשות רמות מאוד גבוהות של חוצפה כדי להצהיר את מה שלסקר הצהיר.

חברת החשמל חייבת להפסיק לאלתר את חריגות השכר המסואבות, שעליהן דיווחו הממונה על השכר באוצר ובעיקר מבקר המדינה מיכה לינדשטראוס. מייד אחרי זה, עליה להיכנס למסלול התייעלות דחוף, כדי לכסות את גרעונותיה, ולבסוף, אם אפשר, לבצע שינוי מבני, במטרה להפוך אותה ליעילה ולאפשר לה להוריד מחירים.

מי שצריך להוביל את התהליך הבהול הזה, שבעצם לא קורה ולא יקרה כפי שניתן להבחין, הוא עמוס לסקר עמוס.

במקום לפזר הבטחות, על מנכ''ל חברת החשמל להפגין אומץ לב ולהתעמת עם ועד העובדים שממשיך להתנהג כביריון רק כי "הוא שולט על השאלטר".

לסקר חייב להפנים כי הציבור הישראלי מאס בחברת החשמל, בתרבות הניהולית וארגונית שלה, בשחיתות הנוראית שבה, בנפוטיזם שמאפיין אותה, ובעיקר, בגירעון האקטוארי העצום שהיא סוחבת ומאיים להפיל יום אחד את החברה כולה.

הממשלה, בעיקר העומד בראשה, חייב להסביר ללסקר כי לא יקום ולא יהיה - חברת החשמל לא תדרוך אפילו צעד אחד בשוק אחר, אלא להפך: חייבים לנסות ולצמצם את דריסת הרגל שלה בשוק שבתוכו היא פועלת היום. אם היא רוצה להתרחב לשווקים אחרים - היא צריכה קודם כל לטפל בעיוותים בשוק שלה, עיוותים שהיא האחראית היחידה להם.