היועמ"ש אימץ את חוות-הדעת לפיה מאור לא תמונה ליו"ר לאומי

(עדכון) - עמדת בנק ישראל עדיין עמומה ■ פרוקצ'יה: אנהל את הדיון בעתירות בפרשת בדחיפות וללא עיכובים ■ מאור, מצדה, הצטיידה בחוות-דעת של עו"ד מיכאל הרצברג, לפיה אין מניעה למנותה ליו"ר הישר מכס המנכ"ל

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט לאמץ את חוות-הדעת של עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועמ"ש (כלכלי-פיסקלי), ועו"ד ענר הלמן, ממונה על הבג"צים בפרקליטות המדינה, לפיה יש לפסול את מועמדותה של גליה מאור לתפקיד דירקטורית בבנק לאומי ולתפקיד יו"ר הבנק.

וינשטיין קיים השבוע בלשכתו דיון בעניין זה, שבו החליט לאמץ את חוות-הדעת, ובעקבות זאת פנה אתמול (ג') עו"ד ליכט, על דעתו של וינשטיין, לשופטת שולמית ולנשטיין, כדי להעביר את עמדת היועץ שלפיה לא ניתן לכלול את מאור ברשימת המועמדים לכהונת דירקטור בבנק לאומי.

עו"ד ליכט ביקש כי הוועד הציבורי, שהשופטת ולנשטיין עומדת בראשו, "ישוב ויעיין בעמדתו" בנושא.

משרד המשפטים הדגיש כי אין בעמדה זו משום הטלת דופי בכישוריה של מאור, ואין ספק כי הוועד שבראשו עומדת השופטת וולנשטיין פעל בתום-לב והיה משוכנע כי הוא בוחר את מאור בכדי לשרת את אינטרס הבנק בצורה הטובה ביותר.

בג"ץ: נדון בנושא בדחיפות

שופטת בית המשפט העליון, אילה פרוקצ'יה, נעתרה לבקשת עורכי הדין של מנכ"לית בנק לאומי, גליה מאור, ודחתה את מועד הגשת תגובות המשיבים בשבוע - מהיום (ד') ליום ג' הבא.

המשיבים האחרים בעתירת תנועת אומ"ץ - ובכלל זה בנק ישראל, משרד האוצר, משרד המשפטים וועדות המניות - הסכימו לדחייה.

השופטת גם איחדה את שתי העתירות שהוגשו לה בעניין מינוי מאור ליו"ר בנק לאומי - זו של תנועת אומ"ץ וזו של התנועה לאיכות השלטון. עם זאת, הובהר לצדדים כי הדיון בעתירה יתנהל באופן מהיר וללא דחיות נוספות. מועד הדיון ייקבע כבר בשבוע הבא, בפני הרכב של מספר שופטים.

עורכי הדין דוד ליבאי וצבי אגמון, המייצגים את מאור בתשובתה לבג"ץ, ביקשו לדחות את המועד בגלל נסיעות לחו"ל.

הדיונים בבנק ישראל מתחדשים

מוקדם יותר היום פורסם כי משרד המשפטים כבר הכין את תשובתו בנושא. כאמור, ל"גלובס" נודע כי עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי (כלכלי-פיסקלי), ועו"ד ענר הלמן, ממונה על הבג"צים בפרקליטות המדינה, כבר ניסחו תגובה מפורטת במיוחד, שהועברה היום ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין.

ככל הידוע, התגובה תואמת את חוות-הדעת שהועברה לפני כשבועיים לשר האוצר, יובל שטייניץ, לפיה מאור לא תוכל להתמנות לתפקיד דירקטור בבנק לאומי אלא לאחר שנתיים של צינון מחוץ לבנק, זאת בהתאם לחוק המניות הבנקאיות.

עם זאת, עמדת בנק ישראל נותרה עדיין עמומה - האם יתמוך בעמדת המדינה או ייצג את עצמו באופן עצמאי ויטען בניגוד לעמדת המדינה? עם שובו היום של הנגיד סטנלי פישר מכנס בנקים מרכזיים באוסטרליה, מתחדשים הדיונים בבנק לגיבוש עמדה אחידה, לקראת הגשתה ביום ראשון.

דיון גם בוועדת הכספים

מאור, מצדה, כבר הצטיידה גם בחוות-דעת של עו"ד מיכאל הרצברג, שהיה בעבר היועץ המשפטי של בנק ישראל בתקופת חקיקת חוק המניות הבנקאיות. הרצברג תומך בעמדתה של מאור ובעמדתה של עו"ד דליה טל, עם שתיהן עבד בזמנו בבנק ישראל.

לדעתו, אין מניעה למינוי מאור ליו"ר היישר מכיסא המנכ"ל. "המעבר מהיות אדם מנכ"ל בנק או חברה ציבורית אחרת להיותו יו"ר דירקטוריון הינו מקובל ואירע פעמים רבות בעבר", כתב.

בינתיים, מתכוון יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לכנס את הוועדה לדיון בנושא, בין היתר בעקבות פניות הח"כים שלי יחימוביץ', פאינה קירשנבוים ואחרים. גפני המתין בימים האחרונים עד שובו של שר האוצר שטייניץ מחו"ל, כדי לקבוע מועד לדיון. הדיון צפוי להתקיים בקרוב, אם כי איננו מופיע עדיין בלוח הזמנים של הוועדה לשבוע הבא.

אתמול (ג') פנתה תנועת אומ"ץ למפקח על הבנקים, רוני חזקיהו; ליו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן; ולמבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס; בבקשה לבדוק "חשש לניגוד עניינים לכאורה בעסקי בנק לאומי".

הפנייה נוגעת לכך שהיועצת המשפטית לדירקטוריון לאומי, עו"ד דליה טל, היא חברתה הקרובה והוותיקה של מנכ"לית הבנק מאור. התנועה מבקשת לקיים בדיקה דחופה "אם נפגע האינטרס הציבורי והאינטרס של ציבור בעלי המניות", וכן לשקול פרסום פומבי בדו"חות הבנק של פרטי שכר-הטרחה הניתן לעו"ד טל עבור הייעוץ לדירקטוריון ועבור עסקאות בהן לוותה או ייעצה לזרוע הביצועית של הבנק.