מי שולט בשוק קרנות הפנסיה החדשות שמגלגל מיליארדים?

קרנות הפנסיה החדשות רשמו הישגים יפים מאוד ב-2009: נסיקה של 45% בהיקף הנכסים, גידול של 18% בהפקדות ועלייה של 16% בצבירה נטו ■ מבטחים החדשה של מנורה מחזיקה כ-39% משוק זה, כשהיא מקדימה את מגדל, כלל והראל, ומובילה גם בהפקדות ■ מה צופן העתיד לשוק הפנסיוני הצומח ביותר?

מאבקים על דומיננטיות של מוצרים שונים הם מחזה נפוץ כמעט בכל שוק. הנה, רק אתמול עלה המאבק בין פייסבוק לגוגל עוד מדרגה, והעלה זכרונות ממאבקים דומים בעבר על הדומיננטיות ברשת, כשיאהו הייתה פעם הדבר החם והיום היא משתרכת הרחק מאחור. גם בשוק החיסכון לטווח ארוך המקומי יש שינויים בטעמים - גם אם בעיקר בשל הרגולציה - כשבשנים האחרונות תפסו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות את עיקר העניין בשוק הפנסיוני. לצידן, ביטוחי המנהלים ממשיכים לצמוח בסיוע סוכני הביטוח, ומנגד קופות הגמל, שהפכו למוצר פנסיוני רק בשנים האחרונות, מצטמקות והכסף זורם מהן החוצה.

כך, קרנות הפנסיה המקיפות החדשות הן השוק הפנסיוני הצומח ביותר, והובלתן צפויה להימשך עמוק לתוך העתיד, ולהתבטא בזרם קבוע של מיליארדי שקלים רבים, מדי שנה.

נסיקה של 45% בהיקף הנכסים המנוהלים ב-2009, גידול ניכר של 18% בהפקדות השנתיות ועלייה של 16% בצבירה נטו - אלו הם המספרים המחמיאים מאוד שרשם שוק קרנות הפנסיה החדשות המקיפות ב-2009.

הנתונים הללו מספרים על המשך גידול בשוק הפנסיה, הרבה מעבר לתשואות החיוביות (מאוד) שהגדילו את היקף הנכסים המנוהלים, כשהציבור העביר לקרנות בשנה שעברה הפקדות בהיקף כולל של 10.9 מיליארד שקל.

בסוף 2009 ניהלו קרנות הפנסיה החדשות המקיפות כ-70.1 מיליארד שקל, לעומת 48.4 מיליארד שקל בסוף 2008. עיקר הגידול נבע מהתשואות המצוינות שהקרנות רשמו במהלכה, ואולם אין ספק שמדובר בתחום הצומח באופן ממשי. לאחר שב-2008 המשיך שוק זה לצמוח וההפקדות אליו לא פסקו, ב-2009 רשמו הקרנות המקיפות צבירה נטו של 9.4 מיליארד שקל. כלומר, זרם הכסף החדש אליהן, פחות התשלומים שהעבירו לעמיתים, היה גבוה מאוד.

השחקנים הגדולים ימשיכו לגדול

שיווי המשקל מבחינת השחקנים הגדולים בשוק הפנסיה לא השתנה ב-2009. גם עתה, מנורה מבטחים אוחזת בנתח השוק הגבוה ביותר, באמצעות מבטחים החדשה שמנהלת כ-39% מהשוק, ואחריה ניצבות מגדל, כלל ביטוח והראל. ואולם, השינויים בנתחי השוק של הקרנות בחמש השנים האחרונות מלמדים כי בעוד שנים כן יהיה שינוי בסטטוס קוו - אפילו אם מבחינת השחקנים הפעילים בשוק לא מדובר יהיה בפגיעה בהצלחתם וברווחים שיצמחו להם ממנו.

כך, מבטחים החדשה אוחזת כיום בנתח שוק של 39%, לאחר שב-2008 החזיקה בנתח שוק של 41%, ב-2007 החזיקה ב-43% מהשוק וב-2005 החזיקה בכ-57%. מנגד, מקפת החדשה ומיטבית-עתודות אוחזות כיום בנתחי שוק של כ-26% ו-17%, בהתאמה, לאחר ש-2008 החזיקו בכ-27% ו-16%, וב-2007 החזיקו בכ-25% ו-15%, בהתאמה. גוף נוסף שצומח בפנסיה, ולא רק בגלל רכישות שביצע, הוא הראל, אשר מחזיקה כיום 11.7% משוק קרנות הפנסיה החדשות, לעומת 10.9% ב-2008 ו-10.3% לקרנות שבבעלותה כיום ב-2007.

אלו הן כמה המחשות לשינויים שעוברים ארבעת השחקנים הגדולים בשוק הפנסיה, המחזיקים יחדיו כ-94% מהשוק, המרמזות על שצפוי לקרות. כל הגופים הללו ימשיכו לגדול ולנהל יותר כספים בקרנות שלהם (ומבחינתן זה הנתון החשוב, כי גודל הנכסים ישפיע מהותית על רווחיותן בתחום, כשמכל שקל נוסף חלק גדול יותר הולך לשורה התחתונה), והגופים שיש להם זרוע הפצה גדולה ויעילה יותר, יקבלו יותר ויותר כסף מהציבור, אשר פונה בהמוניו לקרנות הפנסיה בעקבות הסכם הפנסיה חובה ותיקון 3 לחוק קופות הגמל, שיצר יתרון לקרנות היודעות לתת קצבה חודשית לחוסך.

מבטחים היא גם המגייסת הגדולה

הנתון המעניין יותר בהסתכלות על המשך הצמיחה של קרנות הפנסיה החדשות (בוודאי בשנים הבאות, בהן יהיו בקרנות החדשות מעט מאוד פנסיונרים המקבלים קצבאות) הוא נתון ההפקדות.

ב-2009 העבירו עמיתי הקרנות הפקדות בהיקף כולל של כ-10.9 מיליארד שקל, כשההפקדות הגדולות ביותר נרשמו במבטחים החדשה - יותר מ-3.6 מיליארד שקל. המשמעות לגבי מנורה היא, שמדי שנה היא מקבלת הפקדות בהיקף השקול לקרן הפנסיה החמישית בגודלה בענף, וזוהי עוד הוכחה להצלחה של רכישת הקרן מהמדינה ב-2004. ברקע, נציין, למנורה זרוע סוכנויות חלשה שלא מהווה תחרות לזרועות ההפצה שבבעלות מגדל, כלל והפניקס. אחריה בצמרת המגייסות ניצבות מקפת החדשה של מגדל ומיטבית-עתודות של כלל, עם הגב החזק שלהן.

ואולם, בעוד שלמבטחים החדשה נתח שוק של 39% בנכסים, הרי שבהיבט ההפקדות - המשליך על מאזני הכוחות העתידיים - היא אוחזת בנתח של 33%. מקפת החדשה אוחזת בנתח של 27.5% מההפקדות לעומת נתח שוק של 25.9% מהשוק; מיטבית-עתודות צברה ב-2009 כ-17.2% מההפקדות בענף, לעומת נתח שוק נמוך יותר; והראל בולטת כשההפקדות לשלוש קרנות הפנסיה שלה מהוות כ-12.9% מסך בשוק, לעומת נתח שוק של 11.7% מהנכסים.

נציין עוד כי הפניקס, שרחוקה מלהוות פקטור בשוק הפנסיה, בכל זאת נהנית ממערך הסוכנים שלה, כשלעומת נתח שוק קטן של כ-3% בנכסים היא הכתובת לנתח כפול (5.9%) משוק ההפקדות.

33