התיאבון של אליסון: אורקל קונה את קונברג'ין ב-80-90 מיליון דולר

אחרי הרכישה הגדולה של סאן מגיעה הרכישה השלישית של אורקל בישראל ■ החברה, שפועלת למיזוג בין הרשתות הוותיקות לבין העולם החדש של התקשורת, גייסה מאז הקמתה רק 13 מיליון דולר

שבועיים עברו מאז השלימה אורקל את רכישת סאן מיקרוסיסטמס תמורת כ-7.4 מיליארד דולר ולארי אליסון ממשיך לבצע רכישות כרגיל. הפעם הכתובת היא בישראל והתחום הוא רשתות הטלקום.

אורקל הודיעה היום בצהריים על רכישת חברת הסטארט-אפ Convergin הישראלית. כמו ברוב הרכישות של חברות סטארט-אפ, הסכומים לא הוזכרו בהודעה, אולם לפי הערכות מדובר בסדרי גודל של 80-90 מיליון דולר, הישג מכובד יחסית לחברה שהושקע בה רק 13 מיליון דולר.

את החברה הקים בשנת 2000 איל איצקוביץ', שמשמש גם כמנכ"ל שלה. קונברג'ין, כשמה, מנסה לבצע מיזוג (Converge) בין הרשתות הוותיקות לבין העולם החדש של התקשורת, שכולל אפליקציות שונות למשתמשים הסופיים.

הפתרון של החברה מאפשר ליצרני התקשורת להעלות אפליקציות בתחום האינטרנט במהירות ולחבר אותה עם התשתית הקיימת למרות שאלו במערכות תקשורת ותיקות יחסית.

הקשר החל כ-OEM

מהבחינה הפיננסית, ההתנהלות של קונברג'ין היא מרשימה. החברה גייסה עם הקמתה כ-3 מיליון דולר מקרן ההשקעות של חברת MRV. בשנת 2007 נוצר לחברה קשר עם פיטנגו והקרן נכנסה לסבב גיוס שני בנובמבר 2008, בו רכשה גם את חלקה של MRV תמורת השקעה כוללת של 10 מיליון דולר ונהפכה לבעלת השליטה בחברה.

הקשר עם אורקל התחיל לפני שנה לערך. התחלת הקשר הייתה לכיוון הסכם OEM בין החברות, שבו תמכור ענקית התוכנה את מוצרי החברה על-גבי המערכות שלה.

אולם בשלב מסוים באורקל החליטו ללכת שלב אחד קדימה ולהציע לרכוש את החברה. "אורקל היא השחקן האידיאלי", אומר רמי ברכה, מנהל-שותף בקרן פיטנגו "לאחר רכישת סאן יש לה מעטפת מוצרים גם בתוכנה וגם בחומרה, ואורקל מעוניינת להיכנס לעולם הטלקום. ההתאמה למוצרי החברה היא מאוד מוצלחת".

רווחית מאז 2002

לדברי ברכה, החברה הייתה רווחית מאז 2002 מה שגם בא לידי ביטוי באופן גיוס הכספים שלה, ונשארה רווחית עד היום. מכירות החברה הסתכמו בכ-15 מיליון דולר בשנת 2009 והיא החזיקה גם בכסף מזומן.

הפרמטרים התפעוליים שלה באו לידי ביטוי סביר להניח בסכום המכירה. אורקל לא פירטה בהודעה את הפרטים הפיננסיים, והדבר היחיד שברכה היה מוכן להגיד הוא ש"המכפיל שנעשה על ההשקעה הוא מאוד יפה".

המכפילים על המכירות בחברות מהסוג הזה מגיעים לסדרי גודל של 1-2 על המכירות, אולם במקרים של חברות סטארט-אפ מוצלחות, עם לקוחות גדולים ומזומן בקופה, זה יכול להגיע גם לסדרי גודל של 5-6, מה שמספק סדרי גודל של 80-90 מיליון דולר.

מוצרי החברה, מפרטת אורקל בהודעה, הותקנו בלמעלה מ-15 רשתות טלקום עד היום בכל העולם, ביניהן טי מובייל וטליה סונרה. הרכישה, שעל-פי הודעת אורקל צפויה להיסגר בחצי הראשון של השנה, תאפשר לרוכשת לספק פלטפורמת תיווך בין השירותים המודרניים מבוססי האינטרנט לבין רשתות התקשורת באמצעותן פועלות ספקיות הטלקום הגדולות.

עבור אורקל מדובר בעסקה שלישית בישראל, ובסכום הגבוה ביותר. לאחר שנים ארוכות בהן נשאלו אנשי אורקל המקומיים מדוע החברה לא מבצעת יותר רכישות כאן, דווקא בשנה האחרונה ביצעה אורקל שתי רכישות, הנוכחית ושל הייפרול, שהתבצעה ככל הידוע בסכום נמוך יחסית. בשנת 2006 רכשה אורקל את דמנטרה והקימה בעקבות כך מרכז פיתוח מקומי.