וולס פארגו נכנס לישראל; על הכוונת: חברות בשווי עד 200 מיליון דולר

דניאל בריקן, האחראי על תחום המיזוגים בבנק ההשקעות האמריקני, ביקר בארץ ונפגש עם 13 סטארט-אפים ■ בבנק צופים גידול ממשי בפעילות המיזוגים והרכישות וההנפקות הראשונית ב-2010-2011

בשנתיים האחרונות כמעט ונעלמו בנקאי ההשקעות מהסביבה. המשבר הפיננסי, ובעקבותיו סגירת חלק מהבנקים, הקונסולידציה בתחומי הבנקאות בארה"ב ובשאר העולם, והאווירה בכלל, הובילו את הענף הזה, הסוער מאוד בימים רגילים, להוריד פרופיל. כעת, עם ההתעוררות בוול-סטריט ובהיקפי המיזוגים והרכישות בתעשיות השונות, מתעוררים גם הבנקאים מחדש.

השפעת המשבר ניכרת היטב בטבלת הבנקים שהובילו את רשימת ההנפקות הראשוניות ב-2009, בדירוג בלומברג. במקום הראשון ניצב גולדמן זאקס, עם נתח שוק של 21%, ולאחריו בנק אוף אמריקה שהתקדם למקום השני לאחר רכישת מריל לינץ', עם 18% מהשוק. JP מורגן-צ'ייס זינק למקום הרביעי לאחר רכישת בר-סטרנס, ברקליס הגיע למקום השמיני כתוצאה מרכישת ליהמן ברדרס, ובנק וולס פארגו הגיע למקום התשיעי לאחר רכישת בנק Wachovia, ומיזוג פעילות בנקאות ההשקעות של שני הבנקים.

כחלק מההתרחבות של וולס פרגו, עלתה גם ישראל על המפה של הבנק. בשבוע שעבר ביקר בארץ ראש פעילות המיזוגים והרכישות הבינלאומיות בוולס פרגו, דניאל בריקן, והכריז, אם כי לא פורמלית, על האצת צעדי הבנק בחדירה לישראל. בריקן מתאר את היקף הפעילות אליו שואף וולס פרגו בסדר גודל בינוני ומעלה, כלומר החל מ-50 מיליון דולר לעסקאות מיזוגים ורכישות, כש"מחפשים עסקאות שבין 100 ל-200 מיליון דולר". נזכיר, כי העסקה ההיסטורית הממוצעת בה היה מעורב הבנק היא של כמיליארד דולר.

"עניין הדדי בישראל"

המהלכים של וולס פרגו, או יותר נכון של Wachovia, בישראל החלו כבר לפני חמש שנים, באמצעות שיתוף פעולה עם חברת אבלון קפיטל של ג'ואי סאבט. כעת, שיתוף הפעולה מואץ וכולל לראשונה פעילות של וולס פרגו בזירה הישראלית. במקביל, מפתח בריקן שותפויות עם חברות רלוונטיות סביב הגלובוס, כך שהבנק יוכל "לחבור לגופים פיננסיים ברחבי העולם, בכל המוצרים שהם מספקים", ואלו כוללים מיזוגים ורכישות, וכן הנפקות פרטיות וציבוריות.

ההיקפים אליהם מכוון וולס פרגו בישראל הם גם היקפי האקזיטים הממוצעים בשוק המקומי. "נדיר מאוד למצוא בימינו סמנכ"ל כספים שלא חושב על מיזוגים ורכישות", מסביר בריקן מה מחפש כאן הבנק האמריקני. "יש לי על מה לדבר עם החברות המקומיות, ולהציע לקוחות שלנו שמחפשים לבצע רכישות".

הצעות ברוח הזו שמעו בשבוע שעבר 13 חברות סטארט-אפ ישראליות עימן נפגשו אנשי וולס פרגו, אם כי לדברי בריקן "חלקן מעוניינות לבצע רכישות משלהן, ולצמוח".

בריקן וסאבט רואים גידול ממשי בפעילות המיזוגים והרכישות וההנפקות הראשונית בישראל בשנתיים הקרובות. "לפעמים השוק לא משתף פעולה", מציין בריקן, "וזה מה שקרה ב-2009, כאשר חששו מההתפתחויות הכלכליות והיו בעיות במאזנים. אנחנו חושבים שזה ישתנה, במוקדם או במאוחר".