הפראיירים החדשים

הם לא מתים, רק קונים מניות נפט-גז בעיתוי גרוע. ונדהמים מול עוד סיבוב של בעלי עניין

פראיירים לא מתים, הם קונים מניות נפט-גז. אמנם, קצת קשה ללעוג לחוש הריח המופלא של משקיעים שנכנסו למניות כמו ישראמקו , אבנר יהש , דלק קידוחים או דלק אנרגיה בתחילת 2009 - ונשארו שם כל השנה. משקיעים אלה עשו תשואות מופלאות של 1,891%, 467%, 490% ו-870% בהתאמה.

אלא שלבעקבותיהם של הווינרים משתרכים, כרגיל, אלפי משקיעים אחרים שנכנסו בעיתוי גרוע, בדיוק ברגעים בהם החליטה המניה לנוח מטיסתה. מי שנכנס בתחילת השנה, למשל, לשותפות חיפושי הנפט זרח , הפסיד עד כה כ-23% מהשקעתו. הפסד כזה, גם אם "על הנייר", אינו נעים - ולכן אני מניח שמשקיעים אלה מרגישים רע במיוחד כאשר הם גולשים לאתרים כמו "גלובס" ומגלים, כי בעלי השליטה ובכירים בחברות בהן השקיעו מנצלים את המומנטום לסיבובי מימושים.

הבעיה אינה דווקא במימושים עצמם, כי אם בעיתוי שלהם, שבא תמיד דווקא על רקע הודעות חיוביות מהחברות. כך היה במקרה של רציו , שיחידות ההשתתפות שלה צנחו ב-41% ביום על רקע הקידוח ב"לווייתן" שנמצא בסמוך לשדה "תמר" ונטע תקווה בלב המשקיעים; ובמקביל, על רקע פרסומים כי בעלי עניין מימשו אחזקותיהם בחברה ב-23.2 מיליון שקל. וכך קורה היום, עם זרח שיורדת בת"א על רקע הודעה חיובית (אישור לקידוח "גוליבר") ובמקביל מכירת מניות של בעל השליטה, יחזקאל כליף.

בסוף כל מכירה וסיבוב כאלו מסתתר, בדרך כלל, חוצפן מוחלט, איזה בכיר באחת מחברות הנפט-גז שיבוא ויאמר למשקיעים משהו בסגנון הזה: "ראו, לא צריך לעשות מזה עניין, אנחנו מממשים מפעם לפעם, אבל זה כמובן לא אומר כלום. החברה חזקה ואנחנו מאמינים בה במיליון אחוזים".

ואני אומר לכם, מה שאתם כבר יודעים בתוככם: מי שמאמין בכל מאודו שימצא נפט, לא מוכר מניות מיד אחרי ההודעה החיובית הראשונה. מי שמאמין שיש סיכוי ממשי, ולא איזה הימור עטוף בצלופן של יחסי ציבור והודעות לעיתונות ולבורסה, לא מתעקש על גזירת קופונים קטנים בדרך לזכייה בלוטו. הוא מפנים שזה משדר למשקיעים חוסר אמונה - ומצליח, איכשהו, להתאפק.

לכן, עשו לעצמכם טובה גדולה: רישמו ביומן שחור כל פעם שהם לא מצליחים להתאפק. פעם אחת אולי נסבלת, אבל השניה, השלישית והרביעית אמורות להדליק לכם חנוכייה של נורות אזהרה. אם המכירות סדרתיות, לפניכם תרגיל פיננסי; מישהו מרוויח כאן מיליונים וזה לבטח לא אתם.

כאשר חברה (זרח) כותבת בהודעתה לעיתונות, כי תגליות הגז שלה "מצביעות על מערכת פעילה של גז ביוגני בחתך הפליו-פליסטוקוני, עם מדף פנימי הכולל תעלות אירוזיביות" - אינכם זקוקים למילון מונחי גז. גשו מיד לאתר מאיה, לטבלת מכירות בעלי עניין. בסבירות גבוהה, גבוהה מדי לטעמי - שם יחכה לכם ההסבר.