אטיאס משווק אלפי דירות בפריפריה - אך מכין את "המכה" הבאה: 5,000-6,000 דירות בכל הארץ במארס

גלובס tv בית-שמש מתחרדת: רוב הזוכים במכרזי המינהל - חרדים ■ סך הסכומים שישלמו הזוכים במכרזים המתוקשרים בבית-שמש - יותר מ-120 מיליון שקל ■ אטיאס: "היזמים ממשיכים להציע הצעות גבוהות למדי, אבל מתחילים להפנים את המסר שבחודשים הקרובים נציף את השוק"

היום (ה') פרסם מינהל מקרקעי ישראל את תוצאות המכרזים לבניית כ-2,000 יחידות דיור בעיר בית שמש, לאחר שפרסומם עוכב על-ידי בית המשפט העליון עקב עתירה של 9 חברי מועצת העיר בית שמש המתנגדים להפיכת העיר לחרדית.

מתוצאות המכרזים עולה כי הרוב המכריע של הזוכים במכרזים הם קבלנים הבונים בעיקר למגזר החרדי בירושלים, מודיעין, מעלה אדומים ובית שמש, וכן כמה עמותות חרדיות. סך כל הסכומים שישלמו הזוכים במכרזים המתוקשרים בבית שמש מסתכם ביותר מ-120 מיליון שקל. בנוסף, ישלמו הקבלנים הוצאות פיתוח בהיקף של כ-160 מיליון שקל.

הסכומים הזוכים הגבוהים ביותר כוללים מגרש לבניית 106 יחידות דיור, מכרז שבו זכתה חברת וקנין עמרם ובניו, שהציעה 16.3 מיליון שקל. החברה תשלם הוצאות פיתוח בסך 10.5 מיליון שקל. מדובר במחיר ליחידת קרקע כולל פיתוח של כ-253 אלף שקל.

במכרז להקמת 162 יח"ד זכתה "בהנחל עליון" שהציעה 13.5 מיליון שקל. ממוצע ההצעות עמד על 6.7 מיליון שקל - מחצית הסכום שהציעה הזוכה. החברה תשלם הוצאות פיתוח בסך 18.8 מיליון שקל. מחיר ליחידת קרקע, כולל פיתוח, מסתכם ב-199.3 אלף שקל.

הקבלן דוד קניג זכה במכרז לבניית 125 יחידות דיור בעבור 13.2 מיליון שקל וכן הוצאות פיתוח בסך 17 מיליון שקל. מדובר ב-241.6 אלף שקל ליחידת קרקע, כולל פיתוח.

אטיאס (שוב) נגד הקבלנים

דבר אחד בלט בתוצאות מכרזי המינהל הפעם: היעדר שמות של ערים ויישובים בגוש דן, שם מצוקת הקרקעות חמורה ביותר. מכרזי המינהל עליהם דווח היום התקיימו ברמת בית שמש, מבואות הגלבוע, פרדס חנה-כרכור, קרית עקרון, רמלה, באר שבע, כפר קאסם, אור יהודה ואילת. משרד השיכון מסר כי הוא "ימשיך להשפיע על היצע הקרקעות" ואותת כי בכוונתו להמשיך לשווק קרקעות בקצב אגרסיבי.

בגוש דן אין קרקעות רבות הנמצאות בידי המינהל, שכן רובם בבעלות ידיים פרטיות, ומכאן שהשפעתו של המינהל על המחירים מוגבלת. בכל זאת, אטיאס מנסה לקדם תוכנית לפנות את שדה דב בצפון ת"א, מה שיאפשר בנייה של כ-12 אלף יח"ד; בנוסף, הוא מנסה לבטל החלטת ממשלה מינואר 2008 הנוגעת לתמ"א 35, לפיה לא תתוכנן בנייה למגורים במרכז הארץ.

ל"גלובס" נודע, כי משרד השיכון יודע בסוף החודש או בתחילת חודש מארס על גל שיווק נוסף של קרקעות בהתאם לגלים הקודמים. ההערכה היא כי גם הפעם ישווקו 5,000-6,000 יחידות דיור. "נשווק בכל מקום, כולל במרכז הארץ", מסרו גורמים במשרד השיכון. במכרזים אחרונים של המינהל שבוצעו לאחרונה שווקו גם קרקעות במעגל השני והשלישי של ת"א, כולל כ-100 יח"ד בראשל"צ, 332 יח"ד ברחובות ו-136 דירות ברמת גן.

"הביקושים הגבוהים בבית שמש מלמדים על האפקטיביות והצורך בשיווקים האגרסיביים ובמנות הגדולות אותם הציעו מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון בחודשים האחרונים", אמר שר השיכון, אריאל אטיאס,בתגובה לתוצאות המכרזים. "למרות מקלחות הצוננים שניסו לשפוך על מדיניות זו שהובלתי, ההצעות מלמדות על החוסרים הגדולים בהיצע הקרקעות שעמד לרשות היזמים במשך שנים לא מעטות".

אטיאס, שתקף לפני שבוע את הקבלנים בטענה שהם מגישים מחירים גבוהים מדי במכרזי המינהל ומנפחים את מחירי הדירות במשק, המשיך בקו זה גם היום.

"לצערי, היזמים ממשיכים להציע הצעות גבוהות למדי, אולם גם במכרזים שננעלו עתה, מתברר כי השוק מתחיל להפנים את המסר כי מדיניות השיווקים הגדולים תימשך וכי בחודשים הקרובים ימשיך השוק להיות מוצף בקרקעות" הוסיף אטיאס. "אני מאמין כי למשל בבית שמש, הכמות הגדולה של הקרקעות שיצאה בבת אחת תביא לתחרות בין היזמים הרבים שיפעלו בשכונת רמת בית שמש ג' ותביא להוזלה במחירים. בכל המכרזים יש זוכים והדבר מלמד על הביקושים הגדולים".

במשרד השיכון הדגישו גם, כי בין הזוכים במכרזי המינהל האמורים מצויות 8 עמותות אשר יגרמו גם להוזלת המחירים, שכן העמותות אינן בעלות מטרות רווח ומטבע הדברים הן ישפיעו גם על המחירים שיציעו לצרכנים כלל הזוכים במכרזים.