בן-גור: המעורבות במינויים בשירות המדינה - דבר מקובל ולגיטימי

קובי בן-גור ויורם קראשי, המואשמים כי השפיעו על מינויים ברשות המסים, טוענים: נהגנו להתרברב ללא כיסוי על חלקנו במינויים, אך בפועל רק סייענו לחברים מבלי לבקש תמורה ■ ג'קי מצא: מינויי היה טבעי ונתמך ע"י היועמ"ש

"תרבות המעורבות במינויים בשירות המדינה ובכלל מוכרת לי כדבר מקובל ולגיטימי" - כך טוען רו"ח קובי בן-גור, הנאשם במתן שוחד בפרשת המינויים ברשות המסים, בתשובתו לכתב האישום נגדו שהוגשה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה.

בכתב האישום מואשמים בן-גור ויורם קארשי, אחיה של מנהלת לשכת ראש הממשלה לשעבר, שולה זקן, כי הפעילו את קשריהם לטובת בחירתו של ג'קי מצא למנהל רשות המסים. בתמורה, הם נאשמים כי לאחר מינוי מצא הם השפיעו עליו בנושא מינויים בתוך הרשות, וסייעו לקדם גורמים ברשות שהיה להם עניין בקידומם.

מצא מואשם בקבלת שוחד על כך שקיבל את מינויו בשוחד, וכן בהפרת אמונים. כן מואשמים בתיק עובדי הרשות לשעבר גידי בר-זכאי, שמואל בוברוב, יגאל סער ויוסי שטיינמץ.

רברבן טוב-לב

בן-גור טוען, באמצעות עוה"ד משה ישראל ואייל בסרגליק, כי היה חברו הקרוב ביותר ואיש אמונו של ראש רשות המסים הראשון, איתן רוב, וייעץ לו תכופות בדילמות המקצועיות והפרסונליות הרבות שהיו לו. לדבריו, הוא שימש בתפקידים בכירים ביותר, ויש לו "אינטואיציה חדה לאנשים".

עם זאת, הוא מכחיש כי ניסה לבסס את השפעתו על הנעשה ברשות, או כי ניסה להשיג דריסת-רגל ברשות. הוא מבהיר כי בפרשת המינויים אין ולו מינוי אחד שנעשה בשל בקשתו, וכי הוא לא סייע ולא קידם אף אדם מעובדי הרשות. לטענתו, המינוי היחיד ברשות שביקש ונעשה, אך לא בהכרח לבקשתו, היה של רו"ח גלית שמחון.

בן-גור טוען כי מצא סיפר לו על המינויים ברשות יום לפני פרסומם, אך מדגיש כי כל המינויים היו לפי שיקול-דעתו הבלעדי של מצא. עם זאת, הוא מודה כי התרברב בפני שמחון אודות המינויים וייחס את המינויים עצמו, ואולם לדבריו לא היה שחר לדברים.

הוא מעיד על עצמו כי הוא לעיתים רברבן ומייחס לעצמו כוח שאין לו ונוהג לנכס לעצמו מעשים שלעתים אינם נעשים על-ידו. עם זאת, הוא מציין כי הוא אדם טוב-לב, הנוהג לעזור ולסייע ככל שניתן על-ידי המלצה או מתן חוות-דעת לכל הפונה אליו לעזרה, ללא בקשת תמורה כלשהי וללא כל אינטרס, וכך הוא נהג במאות מקרים.

הערכה הדדית

בן-גור מספר כי הכיר את מצא 4 שנים לפני אירועי הפרשה, וכי היתה ביניהם הערכה מקצועית הדדית גדולה ביותר. לדבריו, הוא ראה במצא אדם איכותי מאוד, בעל כושר מנהיגות וכריזמה.

הוא לא מכחיש כי מצא פנה אליו בכדי שיתערב לטובתו באשר למינויו למנהל רשות המסים, ואולם, לדבריו, "אין כמעט מנהל רשות מסים שלא ביקש את עזרת גורמי החוץ הבאים עימו במגע, בהמלצה לגורם הממנה, כדי לזכות במינוי".

לדבריו, מצא ביקש ממנו כי יפגישו עם קארשי, ובנוכחותו נערכה פגישה בביתו של קראשי, אותה יזם מצא. עם זאת, לדבריו הוא לא השתתף בפגישה עצמה אלא צפה במשחק כדורגל בטלוויזיה. בן-גור מעיר עוד כי לא היה לו קשר לקידום פגישה בין מצא לזקן.

טענה מלאכותית

קארשי טוען בתשובתו לאישום, באמצעות עו"ד איתן מעוז, כי למרות שהפך לידיד אישי של מצא לאחר מינויו - לא היתה לו שום תרומה אפקטיבית לבחירתו, וכי הוא מעולם לא נתן למצא להניח כי כך אכן קרה ולא ציפה ממנו לדבר.

לדבריו, הטענה כי מבין כל עשרות ממליציו של מצא, בהם אנשי ציבור בכירים מאוד, דווקא הוא זה שהביא למינויו - היא טענה מלאכותית, מכוונת משפטית ואינה סבירה.

בדומה לבן-גור, גם קארשי טוען כי "לקה בהאדרה עצמית" לא מבוססת לגבי חלקו במינויים ברשות, ובהאזנות הסתר שבוצעו לו הוא נשמע נושא אומר דברי רהב ואמרות-סרק - שמשקפים באופן מוגזם תכני שיחות שקיים עם הנאשמים ואחרים.

לדבריו, כאיש ציבור הוא ניסה לסייע לפונים אליו, לשדך, לתווך ולהשתדל. עם זאת, הוא מבהיר כי למרות זאת "לא היה בהתנהלותו אבק שוחד או רדיפת שלמונים", וכי הסיוע שהעניק לאנשים "לא נעשה כדי לשחד מאן-דה ולזכות בהטבות וטובות הנאה כלשהן".

סיוע חברי

בנוגע לפגישה המשולשת עם בן-גור ומצא לגבי קידום מינויו של מצא למנהל רשות המסים, טוען קארשי כי השניים הגיעו לביתו בהתראה קצרה, מבלי שידע מה מהות הפגישה. מצא הוצג לו, לדבריו, גם כמי שמעוניין להתמודד על תפקיד ראש רשות המסים, אך הוא מבהיר כי הוא לא הכיר את מצא קודם לכן, וכי הפגישה בעיקרה היתה חברתית.

קארשי טוען עוד כי לא היה לו עניין במינוי עובדים ברשות המסים, וכי כל האנשים המוזכרים בכתב האישום כמי שהיה לו עניין במינויים, ביקשו ממנו את עזרתו.

באשר לסמנכ"ל לשעבר ברשות, בר-זכאי, שקארשי מואשם כי נתן לו שוחד - טוען קארשי כי סייע לבר-זכאי בעניין הנוגע לתכנון ובנייה, כפי שסייע לרבים אחרים, אך ללא כל ציפייה לתמורה ממנו.

בעניין בקשה שהפנה לבר-זכאי בנוגע לתיק מס מסוים, מבהיר קארשי כי הוא רק ביקש מבר-זכאי ינחה שאותו כיצד לפעול, וכי טיפולו של בר-זכאי היה ענייני.

מצא: מינויי היה טבעי

ראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, מכחיש את האישום כלפיו, לפיו הוא קיבל את מינויו בשוחד בסיוע קובי בן-גור ויורם קארשי.

בתשובתו לכתב האישום - באמצעות עוה"ד דוד ליבאי ונבות תל-צור - הוא טוען כי הוא ממילא היה המועמד המוביל, מינויו היה טבעי, ראוי ומתבקש, שנתמך על-ידי כל בכירי האוצר, כמו גם מנהל רשות המסים שקדם לו, איתן רוב, ונעשה בברכת היועמ"ש ועל דעתו.

מצא מכחיש גם כי נעתר לתכתיבים של בן-גור וקראשי בנוגע למינויים שביצע ברשות. לדבריו, הם הביעו בהזדמנויות שונות את דעתם בפניו באשר למינוי או קידום עובדי רשות, כמקובל בכל מגזרי המשק.

מצא מבהיר כי הוא ראה לנכון לשמוע דעות של גורמים שונים בקשר למינויים, אך מדגיש כי הן היו רק בגדר המלצות, כפי שמקובל בהליכי מינוי במגזר הציבורי כולו, תוך ששיקול-הדעת וההחלטה נשמרים בידיו באופן בלעדי.

עוד טוען מצא כי מינויי עובדי הרשות בתקופת כהונתו היו ראויים ומקצועיים, שיצאו לפועל לפי מכרזים תקינים, שלא דבק בהם רבב, ושהוכיחו את עצמם גם במבחן התוצאה.

באשר לפגישה עם בן-גור וקארשי בביתו של האחרון, טוען מצא כי בן-גור הציע לו להיפגש עם קארשי. לדבריו, הוא לא ייחס חשיבות לפגישה עימה ולא ידע על מעמדה הבכיר של שולה זקן, אחותו של קארשי, בלשכת שר האוצר, כך שממילא לא סבר כי הדבר יסייע למינויו.