אין רגע של נחת: סין ביצעה עוד הידוק מוניטארי; ירידות בשווקים

הממשל בסין הורה לבנקים להגדיל את רזרבות המזומנים בפעם השנייה החודש ■ המטרה: לרסן את מתן האשראי ולקרר את הצמיחה ■ התגובה בשווקים לא איחרה לבוא: החוזים בוול סטריט יורדים בכ-0.8%

אם לאחר תום סאגת משבר החוב של יוון חשבו המשקיעים כי הם יזכו מעתה לקצת נחת, הרי שהיום (ו') הגיעה סין והרסה את החגיגה. הממשל הסיני הורה היום לבנקים המסחריים להגדיל את יחס הרזרבות על מנת לרסן את קצב מתן ההלוואות במדינה. זו הפעם השנייה החודש שהממשל נוקט בצעד של הידוק מוניטארי, אשר נועד לקרר את הכלכלה הרותחת של סין. בתגובה, השווקים הפיננסים עברו להיסחר בירידות.

משמעות המהלך של סין פשוטה למדי. הבנקים המסחריים יצטרכו לשים בצד יותר פיקדונות ביחס לאשראי שהם מספקים, מה שמגביל את יכולתם לתת אשראי לחברות ולפרטיים. אותו אשראי זרם בעורקי הכלכלה הסינית במלוא המרץ מאז השיק הממשל את חבילת התמרוץ הזכורה בדצמבר 2008 (בהיקף של 586 מיליארד דולר) והניע מחדש את גלגלי הצמיחה.

ואולם, לאחר שסין חזרה ברבעון הרביעי של 2009 לצמיחה של 10.7% (בקצב שנתי), התחילה האינפלציה להרים ראש והממשל החל ללחוץ על הבלמים. לממש הסיני אמנם אין יעד צמיחה רשמי, אולם ההערכה היא כי הוא שואף לכוון את הצמיחה בטווח של 7-9%. צמיחה נמוכה מ-7% אינה רצויה בסין וצמיחה גבוהה מ-9% מחממת לחצים אינפלציוניים ועלולה לגרום למחאות חברתיות.

לפי החלטת הבנק המרכזי הסיני מהיום, הבנקים המסחריים יעלו את יחס רזרבות המזומנים ב-0.5% החל מה-25 בפברואר. יחס הרזרבות עומד היום על 16% עבור הבנקים הגדולים ו-14% עבור הקטנים. זוהי הפעם השנייה החודש שהבנק נוקט בצעד כזה.

החשש של סין מובן למדי. האשראי במדינה הסתכם ב-1.4 טריליון דולר בשנה החולפת והאינפלציה התרוממה לכ-2%, בעיקר על רקע העלייה החדה במחירי נכסי הנדל"ן. כלכלנים בעלי שם בעולם התריעו מפני היווצרות בועות נכסים בסין, כגון נוריאל רוביני. הממשל הסיני לוחץ כעת על הבלמים כדי לקרר את הכלכלה ולרסן את עליית המחירים.

אך מול החשש של הסינים ניצבים גם חששות המשקיעים. סין אמורה למשוך מעלה את הצמיחה העולמית השנה, לצד הודו. לפי תחזיות קרן המטבע העולמית, הצמיחה בסין אמורה להסתכם השנה ב-9.7%, לעומת 2.4% בלבד בארה"ב ו-1.6% באירופה. נתוני הצמיחה המאכזבים שפורסמו היום באירופה רק ממחישים את חשיבותה של סין בהתאוששות הכלכלה העולמית, כך שרצון הממשל שם לקרר את הצמיחה לא מתקבל בעין יפה בעיני המשקיעים. החוזים העתידיים בוול סטריט הגיבו בירידות של כ-0.8% לחדשות מסין וגררו עימם מטה גם את בורסות אירופה.