ראש ממשלת יוון: "ארצנו הפכה לשפן ניסויים של ה-EU"

גלובס tv מאשים את האיחוד בעיכובים: "העזרה של האיחוד האירופי חמקמקה" ■ התמ"ג של יוון התכווץ ב-0.8% ברבעון הרביעי - יותר מהתחזיות לנסיגה של 0.5% ■ נתוני הצמיחה של הרבעונים הקודמים עודכנו מטה

יום לאחר שהאיחוד האירופי הודיעה רשמית על מתן ערבויות לחילוצה של כלכלת יוון, מגיעים חצי הביקורת בשילוב עם נתוני מאקרו עגומים.

התמ"ג של יוון התכווץ ב-0.8% ברבעון הרביעי - יותר מהתחזיות לנסיגה של 0.5%. בנוסף, נתוני הצמיחה של הרבעונים הקודמים עודכנו מטה. ברבעון הראשון של 2009 התמ"ג ביוון התכווץ ב-1% ולא ב-0.5%, ברבעון השני הוא התכווץ ב-1.9% ולא ב-1.2% וברבעון השלישי הוא ירד ב-2.5% ולא ב-1.7%.

ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פפנדרו. אמר היום כי ארצו "הפכה לשפן ניסויים של האיחוד האירופי והשווקים הפיננסים", והאשים את בכירי האיחוד בעיכוב הטיפול במשבר הפיסקלי העמוק אליו נקלעה יוון.

"העזרה של האיחוד האירופי - חמקמקה", הוסיף ראש ממשלת יוון.

על פי סקר שנעשה אתמול בגרמניה, 71% מאזרחי הכלכלה החזקה ביותר בגוש האירו מתנגדים למתן עזרה ליוונים. בברלין חוששים כי מתן עזרה ליוונים יהפוך לתקדים בוא תעשנה שימוש מדינות נוספות כמו פורטוגל וספרד".

בינתיים, מקור באיחוד האירופי אמר לרויטרס כי "נציגי מועצת אירופה החליטו לתת ערבויות ליוון רק כצעד אחרון לפני חדלות פירעון".

"חילוצה של יוון וההתגייסות הרב לאומית נתנו אתמול רוח גבית לשווקים אולם הסיפור הגדול יהיה דווקא הכלכלות של ספרד ופורטוגל שמסתמנות ככלכלות הבאות שיידרשו תמיכה, ושם הסיפור יהיה משמעותי הרבה יותר", אמר ל"גלובס", אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות.

"ארה"ב היא לא יוון, אבל יש לה סממנים של יוון"

"בעיות החוב במדינות זרות מהוות בעיה למשקיעים בארה"ב". אמר היום מוחמד אל-אריאן, המנכ"ל של פימקו, קרן האג"ח הגדולה ביותר בעולם.

"לפני משבר האשראי, ארה"ב לא היתה צריכה באמת לדאוג מבעיות החוב במדינות זרות. אבל עם היווצרות הבעיות הפיננסיות המשותפות וחבילות החילוץ שהגיעו לאחר מכן, מה שפוגע ביוון פוגע גם בארה"ב".

"ארה"ב היא לא יוון, אבל יש לה סממנים של יוון", אמר אל-אריאן בראיון ל-CNBC,

"עליך להכיר בכך שברגע שחלה הפרעה בשוק אג"ח הבינלאומי היא מקרינה על כל השווקים", אמר אל-אריאן כאשר נשאל מה כדאי למשקיע האמריקני לעשות לנוכח המשבר בשוק האג"ח הממשלתיות.

מנכ"ל פימקו סבור כי "חוסר היציבות של שוק האג"ח הממשלתיות של יוון הלם בשווקים ושהפיתרון הוא מורכב ועל כן לא יסתיים במהרה".