בארינבוים מימושים: הנזיל כבר 390 מיליון שקל בפיתוח התעשייה

הבנק גבה מאחד מלוויו חוב של 79 מיליון שקל, כשעל-פי ההערכות מדובר בחיפה כימיקלים ■ האשראי שיוחזר מהווה 23% מתיק האשראי של פיתוח התעשייה, ובגינו לא יירשם רווח או הפסד

צביקה בארינבוים מתחיל לגבות חובות. הבנק לפיתוח התעשייה שבבעלותו דיווח היום כי הגיע לסיכום עם לווה גדול ששמו לא נמסר על החזר חוב בסך 79 מיליון שקל בפירעון מוקדם. הכסף יועבר עד ה-27 בפברואר. ל"גלובס" נודע כי על פי הערכות הלווה הוא חיפה כימיקלים. האשראי שיוחזר מהווה 23% מתיק האשראי של פיתוח התעשייה, ובגינו לא ירשם רווח או הפסד.

בארינבוים רכש את הבנק לפיתוח התעשייה לפני שלושה חודשים מהמדינה תמורת 573 מיליון שקל, לאחר שזכה במכרז בו התמודדו גם מזרחי טפחות ובנק ירושלים. הרכישה בוצעה דרך חברת BGI שבבעלותו, באמצעות מימון בנקאי בסך 320 מיליון שקל והון עצמי. BGI דיווחה עוד היום כי פרעה לבנק 310 מיליון שקל, כשרובו המכריע הוא מימון הביניים שקיבלה ממזרחי טפחות לטובת הרכישה.

הנכסים העיקריים של פיתוח התעשייה הם תיק האשראי האמור שכולל חובות בעיתיים, מזומנים בסך כ-300 מיליון שקל והפסדים צבורים לצרכי מס של כ-400 מיליון שקל. את נכס המס ניתן לקזז מול רווחים עתידיים מפעילות פיננסית ובנקאית בסך 80% משווי ההפסד הצבור, ועוד 20% כנגד הכנסות מפעילות לא בנקאית.

לאחר החזר ההלוואה ייוותר בארינבוים עם תיק אשראי פעיל של 280 מיליון שקל, ועוד תיק אשראי לא פעיל בסך 550 מיליון שקל. כאשר מתוך השקעה של 573 מיליון שקל הוא כבר הנזיל 390 מיליון שקל.

יצוין כי למרות שמו, הבנק לפיתוח התעשייה כבר אינו בנק מאז אוגוסט 2008 ואין לו רישיון בנקאי. כיום זהו מוסד פיננסי עם התמחות בטיפול באשראי בעייתי, גביית אשראים וטיפול בחובות. הבנק היה בתוכנית ה-run off מאז שקרס ב-2002 ועבר לבעלות המדינה.