רשתות השיווק הפרטיות מקימות ארגון מעסיקים

הרשתות השותפות ליוזמה הן מחסני כמעט חינם, מחסני השוק, מחסני להב, א.ב.א ויקטורי, סופר דוש ויינות ביתן ■ הקמת הארגון עשויה לאפשר לרשתות הפרטיות לעקוף את צו ההרחבה להסכם הקיבוצי ברשתות השיווק

רשתות השיווק הפרטיות החליטו להקים ארגון מעסיקים, שעשוי לאפשר להן לעקוף את צו ההרחבה להסכם הקיבוצי ברשתות שיווק המזון עליו חתם באחרונה שר התמ"ת - כך נודע ל"גלובס". הרשתות השותפות ליוזמה הן רשת מחסני כמעט חינם, מחסני השוק, מחסני להב, א.ב.א ויקטורי, סופר דוש ויינות ביתן.

יצויין כי הקמה של ארגון כזה לא בהכרח תטרפד את פרסום צו ההרחבה, שכן גם בענף הניקיון קיימים שני ארגוני מעסיקים נפרדים, וגם בענף זה צפוי לצאת צו הרחבה להסכם קיבוצי שנחתם מול ארגון אחד.

המבחן הקובע מבחינת משרד התמ"ת הוא מי מהארגונים מייצג את החברות שמעסיקות את מספר העובדים הגבוה ביותר בענף. ואכן, הצו נחתם לאור העובדה כי שופרסל ורבוע כחול, החתומות על ההסכם המדובר, מעסיקות את מרבית העובדים בענף. השאלה, אם כן, היא האם בג"ץ יקבע כי מדובר במבחן פסול.

"הם (שופרסל ורבוע כחול - א.ח, ש.נ) רוצים לזרוק אותנו להסתדרות", אומר עדי צים, מבעלי הרשת כמעט חינם. "באופן זה לא נהיה בידיים של אף אחד. לנו יש חשש שכל יום יאסור עלינו הממונה על ההגבלים לדבר. גם כעת, במאבק על צו ההרחבה, כל השותפים במאבק חתמו בפני עורכי הדין שאנחנו מדברים רק על צו ההרחבה".

יצויין כי שופרסל ורבוע כחול מאוגדות תחת איגוד לשכות המסחר.

ביום א' הגישו הרשתות השותפות ליוזמה עתירה לבג"ץ נגד שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, בדרישה כי יורה על ביטול צו ההרחבה להסכם הקיבוצי הכללי בענף רשתות השיווק, וכי יוציא צו ביניים המעכב את פרסומו של צו ההרחבה והחלתו עד למתן החלטתו בעתירה. היום (ד') מיהרו ההסתדרות ואיגוד לשכות המסחר (האיגוד שבו חברות רבוע כחול ושופרסל - ש.נ, א.ח) לדרוש מבג"ץ למחוק את העתירה על הסף, או לחלופין להעביר אותה אל בית הדין לעבודה.

משמעות הצו, הלכה למעשה, היא כי רשתות השיווק הפרטיות יחויבו להעניק לעובדיהן את ההטבות החלות על עובדים בהסכם קיבוצי, לרבות הסדר פנסיה מלא, קרן השתלמות, משכורת 13, תוספת שכר של 1% לשנה, צבירת ימי מחלה עד 480 יום, ימי חופשה מיוחדים ועוד.

העותרות טוענות כי "הצו לוקה בחוסר סבירות קיצוני, אפליה פסולה וחוסר מידתיות, ופוגע פגיעה אנושה ובלתי הפיכה בכל יתר המעסיקים, בתחרות ההוגנת ובסופו של יום - בעובדים ובציבור הצרכנים".

עוד נטען בעתירה כי "ההסכם הכללי הוא תמונת מראה של תנאי ההסכמים הקיבוציים הקיימים ממילא אצל שני המעסיקים שעליהם הוא חל, רשתות הענק (שופרסל ורבוע כחול - א"ח וש"נ). זהו הסכם למראית-עין בלבד. תכליתו היחידה לשמש אמצעי לחיסולם של עסקים מתחרים. אין לו שום השפעה על המעסיקים עליהם הוא חל, ולעומת זאת - הרחבתו על מתחריהם של בעלי ההסכם היא בעלת השלכה הרסנית ובלתי הפיכה".