"יש למקד את מירב המאמצים בהכנת תשתית לאנרגיה סולארית"

כך אמר אילן סולימן, סגן יו"ר רשות החשמל, בכנס אילת-אילות ■ "כל החלטה שלנו כרגולטור יכולה להיות חיים או מוות לגבי היזמות. אנו כרגולטורים צריכים להבין שבעולם היזמות לא עובדים לפי הספר אלא מחוץ לקופסה"

"אני שומע הרבה שאנרגיה סולארית זה עדיין יקר ועדיף לעשות התייעלות אנרגטית", אמר הבוקר (ד') אילן סולימן, סגן יו"ר רשות החשמל, במושב שעסק ביישום מפת הדרכים לקראת יישום אנרגיה מתחדשת בישראל בכנס אילת-אילות.

"הערכה אישית שלי כאיש פרטי, היא שהיעדים שנקבעו ע"י הממשלה הם ראשוניים ויגדלו כשהתחום יתפוס תאוצה והמחירים ירדו. בלי ה-50 מגוואט של ההתקנות הפוטו וולטאיות לא היינו יודעים איך השוק פועל ואיך לנהל אותו, ולכן היה חשוב לבצע את המהלך הראשוני כדי להכשיר את המערכת ולפתור סוגיות בעייתיות שנובעות ממנו. דעת הקהל חשובה מאד והיא מוכנה לשינוי", אמר סולימן.

לדבריו, "הבנו שהרגולטור מכתיב את השוק. זה דבר שהשתדלנו להמנע ממנו. כל החלטה שלנו כרגולטור יכולה להיות חיים או מוות לגבי היזמות. אנחנו צריכים להיות מודעים לזה כאשר אנחנו מקבלים החלטות, וברשות החשמל השתדלנו להיות מודעים לזה ולהמנע משינויים תכופים וגדולים. אנו כרגולטורים צריכים להבין שבעולם היזמות לא עובדים לפי הספר אלא מחוץ לקופסה, וזה מה שיתן ליזמים לפעול בביטחון.

השתלבות נכונה במשק החשמל היא הכרח והתנאי לפעולה. אנו מסתכלים 10 שנים קדימה כדי שגם בעתיד משק החשמל יעבוד נכון. לכל התהליך יש מחיר ומי שמשלם אותו הוא הצרכן. הלוואי שלא היינו צריכים לתמוך כלכלית באנרגיות מתחדשות, אבל זה לא המצב. כאשר הטכנולוגיות יתחרו במחירי השוק, הכל יהיה פשוט יותר ויעבוד לבד, אבל עכשיו צריך לעודד את זה".

עוד אמר סולימן, כי "הדבר הכי חשוב הוא התכנון קדימה. צריך מודעות תשתיתית ולהבין איך אנרגיות מתחדשות משפיעות על מערך הייצור של חברת החשמל. היא משפיעה על סוגי התחנות, מספר התחנות וכו', בטח כשמדובר על 4,000 מגוואט. צריך להסתכל על שני הצדדים של המשוואה. המציאות מעידה שרוב האנרגיה המתחדשת תהיה באיזור הדרום וכרגע התשתית לא בנויה בצורה כזו. אם אנו רוצים לממש את חזון בן גוריון צריך להכשיר את התשתיות עכשיו, ואם לא, מה שלא נרצה לעשות, זה לא יוכל לקרות. להכין את התשתית יקח כמה שנים ולכן זו הנקודה שבה צריך למקד את מירב המאמצים.

סלוימן הדגיש כי חברת החשמל היתה הגורם המוביל במערך הפוטו וולטאי ו"מגיע להם כל הכבוד על זה".

"אנרגיה מתחדשת צריכה לבוא יד ביד עם מו"פ וטכנולוגיות מקומיות. צריך לקדם את המו"פ בשיתוף עם רשות החשמל ולמצוא את המימון. זה גם נושא מרכזי מאד", ציין סולימן. עוד אמר, כי אנרגיות מתחדשות מול התייעלות אנרגטית הם עניינים נפרדים שאינם צריכים לבוא האחד על חשבון השני, משום שזה מזיק ואין לכך שום תקדים בעולם. "אנרגיות מתחדשות מול שטחים פתוחים, זה גם נושא שצריך לקבל בו החלטות. לאנרגיות מתחדשות יידרשו שטחים, וככל שיקדימו לקבל החלטות על הדרך הנכונה לעשות את זה, כן ייטב".