3 שאלות למשקיע

3 שאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם ויעזרו לכם לבחור בהשקעה המתאימה לכם

כולנו מעוניינים להשיג את התשואה המרבית להשקעותינו. יחד עם זאת, לכל אחד מאיתנו מטרות השקעה שונות, אופק השקעה שונה, ובעיקר אופי שונה.

לכן, לכל אחד מכם מתאימים הרכב תיק השקעות ואסטרטגיית השקעה שונים. שלוש השאלות הללו יעזרו לכם להבין איזה סוג של משקיע אתם, כיצד לחלק את התיק שלכם בין רכיבי ההשקעה השונים, ואיך לבחור ניירות ערך לתיק ההשקעות שלכם.

1. מתי תזדקקו לכספי ההשקעה שלכם?

על אף שניתן להשתמש כמעט בכל רגע במרבית רכיבי ההשקעה בשוק, מכירתם מוקדם מדי עשויה להוביל להפסד כספי. ניירות ערך מנייתיים הם תנודתיים הרבה יותר מניירות ערך אג"חיים, ולכן הם עשויים לסבול מתקופת ירידות ממושכת יותר. מצד שני, ככל שתתארך תקופת ההשקעה, יצטמצם הסיכון הכרוך בהשקעה בהם, ויגדל הסיכוי להשיג תשואה גבוהה יותר. לכן, ככל שמשך ההשקעה ארוך יותר, תוכלו להחזיק בשיעור מנייתי גבוה יותר.

כלל אצבע: אם תזדקקו לכספי ההשקעה שלכם בעוד חמש שנים או פחות, הקצו רק שיעור נמוך (נניח עד 20%) להשקעה במניות. אם טווח ההשקעה שלכם קצר משלוש שנים, אל תשקיעו ברכיבים מנייתיים, והתרכזו באיגרות חוב ממשלתיות או באיגרות חוב קונצרניות של חברות גדולות ויציבות.

2. כמה תנודתיות אתם יכולים לסבול?

ניירות ערך עשויים להיות קופצניים למדי בטווח הקצר, ותנודתיות זו אינה ניתנת לחיזוי. לדוגמה, דיווח חיובי של חברה יכול להקפיץ את מחירה לשמיים. מנגד, כישלון בחתימת חוזה או התפטרות מנכ"ל יכולים להפיל את המחיר לתהום בתוך שניות בודדות. ההצלחה בהשקעה במניות טמונה ביכולת לראות את התנודתיות הזו מבלי לעשות דבר.

מובן שלא כולנו יכולים לסבול הפסדים זמניים של תיק ההשקעות שלנו, גם אם הם על הנייר. ככל שהרכב תיק ההשקעות שלכם יהיה סולידי יותר, כלומר יכיל פחות רכיבים תנודתיים כמו מניות ויותר רכיבי אג"ח, תראו אותו מתכווץ (אך גם מתנפח) בצורה מתונה יותר.

כלל אצבע: אם אינכם יכולים לראות נייר ערך שמחירו צולל ביותר מ-20% בלי למכור אותו, השקעה במניות - ובעיקר במניות של חברות קטנות או צעירות - אינה בשבילכם. אם בכל זאת אתם רוצים להיחשף לשוק המניות, הקפידו על שיעור החזקה מנייתי נמוך, ובחרו רק במניות של חברות גדולות בעלות מותגים מוכרים (כמו גוגל, ג'ונסון אנד ג'ונסון, קוקה-קולה וכו').

3. האם אתם אקטיביים או פסיביים?

כל אחד מסוגל לבחור את ניירות הערך שלו בעצמו; אבל זה דורש לימוד, חיפוש רעיונות השקעה, ניתוח מעמיק, ומעקב אחר ההתפתחויות שלהם לאורך תקופת ההשקעה. השאלה היא אם יש לכם הרצון והזמן לעשות את זה.

כלל אצבע: אם יש לכם הרצון והזמן, תוכלו לבחור ניירות ערך בודדים, אבל עשו זאת רק לאחר שניתחתם כל אחד מהם לעומק. אם אין לכם הרצון או הזמן לעשות זאת, היו משקיעים פסיביים. בחרו שלוש-ארבע תעודות סל ורכשו יחידות מהן בסכום קבוע אחת לתקופה (cost dollar averaging), או בחרו בשיטת השקעה אוטומטית והקפידו להחזיק עשרים עד 25 מניות שייבחרו בפסיביות על-פי כללי השיטה.

  • אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.
  • yinon@bursa4u.com