זרקור נוסף על חדשנות

חשיבה אסוציאטיבית, נטוורקינג רעיוני, התבוננות והתנסות - תרגילי חיזוק לשריר היצירתי

"צריך הרבה יותר מאשר לשאול שאלות על מנת להמציא רעיונות חדשים ומבריקים, שלא לדבר על המשאבים האדירים הכרוכים בהפיכת החדשנות להצלחה עסקית" כך אמרו חלק מהאנשים שקראו את המאמר הקודם, שעסק בשיפור החשיבה היצירתית באמצעות שאלת שאלות המאתגרות את המוסכמות הידועות.

הפעם נציג מיומנויות נוספות שיש לשכלל, על מנת להגביר את היצירתיות שלנו.

חשיבה אסוציאטיבית

יצירת רעיונות חדשים אינה נעשית יש מאין, אלא באמצעות חיבור בין נושאים שמקורם בתחומים שונים. לכן, האסוציאטיביות - היכולת לקשר בהצלחה פריטי מידע שונים, שעל פניהם אינם קשורים זה לזה - היא מרכיב מרכזי בדנ"א של המנהל היצירתי.

ככל שאנו צוברים ידע מגוון יותר, כך המוח מייצר קשרים רבים יותר בין מושגים שונים. אירועים חדשים מגרים אסוציאציות חדשות, והדבר מוביל ליצירת רעיונות חדשים.
ככל שתגדילו את מאגר החוויות והידע שלכם, וככל שהוא יהיה מגוון יותר, כך ייצר המוח שלכם אסוציאציות חדשות ומקוריות.

לדוגמה, תחביבה של ארוסתו של פייר אומידייר היה איסוף מיכלי סוכריות "פז". אומידייר קישר בין תחביבה של ארוסתו והקושי לאתר פריטים אלו באמצעים שעמדו לרשותו, והקים את איביי. כך הוא לא רק הקל על חייו הזוגיים, אלא יצר מהפכה צרכנית עולמית.

חישבו על היכולת האסוציאטיבית שלכם כעל שריר, שככל שתאמנו אותו יותר, באמצעות חשיפה למידע חדש ומגוון, כך הוא יתחזק יותר.

התבוננות

מנהלים יצירתיים מתנהגים כאנתרופולוגים וכחוקרים חברתיים, ומפיקים רעיונות עסקיים לא שגרתיים, באמצעות בחינה מדוקדקת של תופעות מוכרות. המנהל היצירתי עוקב אחר התנהגות הלקוחות, הספקים והמתחרים, ומגיע לתובנות חדשות מתוך הרגלים שוליים לכאורה.

כדי לחדד את מיומנותך ההתבוננות שלך, הקדש יום שלם לצפייה מקרוב בלקוחות פוטנציאליים. אל תהיה שיפוטי. התבונן בצורה טבעית ככל האפשר, ונסה להבין למה הם זקוקים.

לאחרונה השיקה ענקית הרכב ההודית טאטא את המכונית הזולה בעולם, שעלותה 2,500 דולר בלבד. רטאן טאטא סיפר שהוא קיבל את השראתו למכונית, מתוך התבוננות בניסיונה הנואש של משפחה בת ארבע נפשות לרכב על אופנוע יחיד. התוצאה, המסתמכת על שיטת ייצור מודולרית, עשויה לשנות כליל את שוק הרכב בהודו, ואולי בעולם כולו.

התנסות

אל תסתפקו בהתבוננות, יש צורך גם בהתנסות. יזמים מוצלחים מתייחסים לעולם כאל מעבדה גדולה. כמו המדען במעבדה, כך הם פועלים בעולם. הם יוצרים מצבים חריגים, במטרה לעורר תגובה ולראות מה ניתן להפיק מכך.

כדי לחזק את מיומנות ההתנסות שלך, אמץ לך שגרת עבודה של מדען, שעיקרה העלאת השערות ובדיקתן בשטח. למשל, קח מוצר או תהליך שמעניין אותך, ופרק אותו לחלקיו. נסה להעלות השערות חדשות על בסיס הידע שרכשת, ונסה להעמיד אותן למבחן בשטח. אל תחשוש מכשלונות. כל למידה כרוכה בכישלון, וליכולת להכיר בכך יש חשיבות עצומה בבניית תרבות חדשנית.

נטוורקינג של רעיונות

מנהלים רבים משקיעים זמן ומאמץ ביצירת קשרים אישיים חדשים במטרה לשפר את הרישות העסקי שלהם, ולקדם את הקריירה שלהם, אבל לקשרים החברתיים יש חשיבות רבה גם כאשר מדובר בשיפור היצירתיות.

יזמים יוצאים מגדרם כדי לפגוש אנשים בעלי השקפות שונות במטרה להרחיב את תחומי הידע האישיים שלהם. מעבר לכך, העלאת רעיונות חדשים בפני אנשים שונים מאפשרת ליזם להעמיד את רעיונותיו במבחן, ולקבל נקודות מבט רעננות.

נסה ליצור קשר עם חמשת האנשים היצירתיים ביותר שאתה מכיר. שאל אותם מה הסוד שלהם, ובקש מהם לאמן אותך לחשיבה יצירתית. כמו כן, מומלץ לקיים 'ארוחות צהריים רעיוניות' באופן קבוע, שבהן תיפגש עם אנשים חדשים ממגוון תחומים, חברות, תעשיות או מדינות.

לסיכום, התפישה שלפיה חשיבה יצירתית היא כשרון טבעי שרק מעטים זכו בו אינה נכונה. ניתן לפתח ולחזק את היצירתיות באמצעות תרגול. כדי לחשוב אחרת, עלינו לפעול אחרת. אם נשקיע מאמץ קבוע ברכישת המיומנויות הנדרשות הן יהפכו לחלק אינטגרלי מאישיותנו, ואנו נזכה לעורר בקרבנו את הניצוץ היצירתי הקיים בכל אדם.

  • ליאורה ליפץ היא מנכ"ל חברת GBE-SUCCESS למצויינות בעסקים. יועצת אסטרטגית ומאמנת למצוינות עסקית בכירים, הנהלות וחברות. בעלת 20 שנות ניסיון ניהול בחברות מובילות, ובהן אסם-נסטלה ושטראוס-עלית. בוגרת כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. מוסמכת The Coaching Training Institute US.
  • הדברים הכתובים במאמריה של ליאורה ליפץ מבוססים על נסיון ניהולי וידע מצטבר עתיר שנים בתפקידים בכירים בשוק הישראלי ואין בהם משום המלצה לגבי האופן שבו אדם צריך להתנהל במקום עבודתו ובכלל. לפיכך, אין הנאמר מהווה בכל דרך, תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים ובנתונים של כל אדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.
  • לקשר עם ליאורה ליפץ יש לכתוב לדוא"ל lipetzl@gmail.com