חודק: פרסום ההמלצות הסופיות של הוועדה צפוי בשבוע הבא

בדו"ח הסופי יופחתו האירועים המאפשרים פירעון מיידי של אג"ח, ויוגבר חופש הפעולה של ועדות ההשקעה בגופים המוסדיים ■ בכל הנוגע לזכות העמדה לפירעון מיידי במקרים של מכירת נכסי החברה - לא יהיה שינוי ביחס להמלצות הביניים

"אנו מקווים לפרסם את המסקנות הסופיות של ועדת חודק בשבוע הבא", כך אמר אמש עו"ד דוד חודק, יו"ר הוועדה, שנשא דברים בכנס בוגרי תוכנית ה-EMBA של קלוג רקאנטי באוניברסיטת תל אביב. חודק פירט מספר שינויים שיהיו בהמלצות הסופיות, ביניהם הפחתה של מספר האירועים המאפשרים פירעון מיידי של אג"ח, וכן הגברת חופש הבחירה של ועדות ההשקעה בגופים המוסדיים.

ועדת חודק הוקמה על ידי אגף שוק ההון באוצר, כדי להסדיר את התנאים להנפקות אג"ח קונצרניות בשוק המקומי, וזאת בין היתר כלקח מהמשבר הכלכלי ב-2008 והכשלים שהתגלו בשוק האשראי החוץ בנקאי. הוועדה פרסמה את מסקנות הביניים שלה בספטמבר האחרון, ועוררה תרעומת מקיר לקיר בשוק ההון ובשוק המוסדי.

לדברי חודק אמש, "עשינו שינויים בסעיף שאפשר פירעון מיידי במקרים של שינוי שליטה בחברות המנפיקות. ההמלצה הראשונית שלנו הייתה קיצונית. שינוי ראשון שעשינו הוא שזה הולך רק דרגה אחת למטה בחברות המוחזקות (כלומר, חברה נכדה לא יכולה להיות מחויבת בפירעון מיידי במקרה של החלפת שליטה בחברה שמעל החברה האם - ר.ש).

שינוי נוסף הצפוי בנושא של שינוי שליטה, על פי חודק, הוא ש"וועדת השקעות בכל גוף מוסדי תפתח תפיסה משלה בנוגע לנושא, כאשר אם החברה המנפיקה מסכימה לתת קובננטים ראויים בתוך שטר החוב של הסדרה הספציפית, אז אין טעם לדרוש פירעון מיידי. אם החברה לא נותנת את הקובננטים הללו, אז יהיה סעיף 'שינוי שליטה', לפיו בעלי החוב יוכלו לדרוש פירעון מיידי לאחר שישמעו את החברה וילכו לאסיפת בעלי החוב", פירט חודק.

"מבנה פשטני ורזה"

חודק התייחס עוד לשאלת הזכות לפירעון מיידי, ואמר כי "לא יהיה שינוי ביחס להמלצות הביניים בנוגע לזכות העמדה לפירעון מיידי במקרים של מכירת נכסי החברה. מנגד, סעיף מכירת נכס מהותי יבוטל כך שנושא זה לא יביא להעמדה לפירעון מיידי של האג"ח".

על סוגיית השעבוד השלילי שגרמה להתנגדות רבה אמר חודק כי "השעבוד השלילי הוא לא קטסטרופה עבור הבנקים. זה קיים בעולם והבנקים והחברות מסתדרים עם זה". בהקשר זה, הצפי הוא שוועדת חודק תקבע בהמלצותיה הסופיות חריג לפיו אם חברה, להוציא חברות הנדל"ן, צריכה מימון להון חוזר, היא תוכל לשעבד חייבים ומלאי ללא קושי, ומבלי שזה יפגע במעמד האג"ח שלה.

חודק התייחס גם לצורך בוועדה שהוא עומד בראשה, וענה למקטרגיו כי "ביחס לעולם, האג"ח הישראלי עבר למבנה מאוד פשטני, רזה ומינימליסטי. פשוט למדי ופשוט מדי וצריך לפתוח ולגוון אותו. אין סתירה בין זה לבין דאגה להגנות מינימליות, ברמת ההמלצה ולא ברמת החובה". הוא הוסיף כי "אין פה הכתבה לוועדות ההשקעה, שרשאיות להחליט בנושא, כאשר יש לזכור שהמוסדיים רוצים להשיג תשואה, ותשואה לא משיגים עם בטוחות ושעבודים".