חברות הדלק: "לבטל את התייקרות עמלות השימוש בכרטיס אשראי"

היקף הסליקה השנתי בתחנות הדלק הוא כ-10 מיליארד שקל, וההוצאה הנוספת שתיגרם לתחנות תסתכם בכ-50 מיליון שקל בשנה ■ מאחר שמחירי הדלק מפוקחים, חברות הדלק לא יוכלו לגלגל את ההוצאה הנוספת על הצרכן ויצטרכו לספוג אותה בעצמן

איגוד חברות הדלק, המאגד את כל חברות הדלק הפועלות בישראל, יוצא כנגד כוונת חברות כרטיסי האשראי להכפיל ביולי הקרוב את עמלות השימוש בכרטיסי האשראי בתחנות דלק. היקף הסליקה השנתי בתחנות הדלק הוא כ-10 מיליארד שקל וההוצאה הנוספת שתיגרם לתחנות הדלק תסתכם בכ-50 מיליון שקל בשנה.

מאחר ומחירי הדלק מפוקחים לא יוכלו חברות הדלק לגלגל את ההוצאה הנוספת על הצרכן ויצטרכו לספוג אותה בעצמן.

בכוונת איגוד חברות הדלק "לנקוט את כל דרכי הפעולה האפשריות" כדי לבטל את ההתייקרות. האיגוד שכר כיועץ אסטרטגי את בצלאל ליבנה, מנכ"ל חברת הייעוץ BLC. בעברו היה ליבנה בכיר בחברות האשראי וכיהן כמשנה למנכ"ל לאומי קארד, מנכ"ל דיינרס ודירקטור בוויזה אירופה.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כמה שבועות, ביולי הקרוב תתייקר עליית עמלת הסליקה הצולבת בתחנות דלק משיעור של 0.55% לשיעור של מעל 1%. זאת כתוצאה מהסכמות עבר בין שלושת חברות כרטיסי האשראי לבין הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן. אך אף שההסכם נחתם לפני יותר משלוש שנים חברות הדלק לא היו מודעות למשמעויותיו. לאחר שנודע להן סברו כי מאחר וההסכם בין חברות כרטיסי האשראי לקן נמצא בדיון בבית הדין להגבלים עסקיים, תהיה הכרעה לפני כניסת ההתייקרות לתוקף.

הפחתה הדרגתית

עמלת סליקה צולבת היא העמלה אותה חברת כרטיסי האשראי הסולקת את בית העסק משלמת לחברה המנפיקה את הכרטיס. עמלה זו היא ההוצאה הבסיסית של החברה הסולקת ולכן מהווה את החסם התחתון לתשלום אותו גובות חברות האשראי מבתי העסק.

על פי הסכם שנחתם בסוף שנת 2006, להסדרת התחרות בשוק האשראי ופתיחת סליקה צולבת מלאה, התחייבו חברות כרטיסי האשראי לנוסחת הפחתה הדרגתית של עמלת הסליקה הצולבת. נקבעו שלוש רמות גבייה וסוכם כי העמלה הממוצעת תרד מרמה ממוצעת של 1.25% עד לרמה של 0.875% ביולי 2012. ביולי 2010 יאוחדו קטגוריות הגבייה העליונה והאמצעית והעמלה תרד ל-0.975% ובשלב האחרון ביולי 2012 ירדו העמלות ל-0.875%.

במדרגה הנמוכה, שתעמוד על 0.55%, יהיו תשלומים למשרדי הממשלה, לחברת חשמל ובתחנות דלק. הוסכם שביולי 2010 תחנות דלק יחלו לשלם את שיעור העמלה הגבוה ורק תשלומים למדינה ולחברת חשמל יישאו בעמלה של 0.55%. להסכם היו שותפים, קן, הבנקים ושלושת חברות כרטיסי האשראי: ישראכרט שבבעלות בנק הפועלים, לאומי קארד בבעלות בנק לאומי ועזריאלי וכאל שבבעלות דיסקונט והבנק הבינלאומי.