האוצר: הייעוץ הפנסיוני בבנקים מתקדם לאט וניתן בעיקר בגמל

בסוף 2009 המערכת הבנקאית ייעצה לכ-114 אלף לקוחות המחזיקים בנכסים פנסיונים בהיקף של כ-18.7 מיליארד שקל, לגביהם ניתן ייעוץ

הייעוץ הפנסיוני בבנקים צומח לאיטו וניתן בעיקר בקופות הגמל. כך עולה מנתונים שהציג לאחרונה המשנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, יואב בן אור, בכנס יועצים שערכה קבוצת הפניקס. מהנתונים שבן אור הציג עולה כי בסוף 2009 המערכת הבנקאית ייעצה לכ-114 אלף לקוחות המחזיקים בנכסים פנסיונים בהיקף של כ-18.7 מיליארד שקל, לגביהם ניתן ייעוץ. ברבעון הרביעי של 2009 ייעצו הבנקים יחדיו לכ-20-24 אלף איש על נכסים בהיקף מצרפי של כ-3.5 מיליארד שקל.

בנוסף, מהנתונים שהציג האוצר עולה כי בשבעת הרבעונים - הרבעון הראשון ב-2008 עד הרבעון השלישי ב-2009, הבנקים ייעצו כמעט אך ורק לקופות גמל וקרנות השתלמות כשהייעוץ לתחום הפנסיה מזערי ועומד על פחות מ-1% מסך הנכסים המיועצים בתחום הפנסיוני. בכל אופן כ-85% מהנכסים המיועצים בבנקים הופנו בששת הרבעונים האחרונים לקופות גמל כשכ-14% מהכנסים יועצו בקרנות ההשתלמות.

מאפייני הדומיננטיות המוחלטת של הגמל על פני הפנסיה בייעוץ הפנסיוני בבנקים מורגשים גם ביחסי ההפניה של כסף חדש המופנה לראשונה בעקבות הייעוץ, כשעיקר הכספים המיועצים זורמים לקופות הגמל ורק שבריר הולך לקרנות הפנסיה.

מייעצים פחות לצעירים

כמו כן, לאחר שטראומת המשבר הכלכלי גרמה לבנקים להסב במחצית השנייה של 2008 וברבעון הראשון ב-2009 כ-40% מנכסי המיועצים למסלולים סולידיים - מסלולים של צמוד מדד, שקלי, אג"ח ממשלתי, עד 10% מניות וטווח קצר - הרי שיחד עם התאוששות שוק ההון מהמשבר בהמשך 2009 הבנקים שבו לייעץ באופן המוכר בשוק הפנסיוני. כך, מנתוני האוצר עולה שכ-80% מהנכסים המיועצים עובר למסלולים כלליים, בעוד שכיום רק כ-15% מהנכסים המיועצים עוברים למסלולים סולידיים, כשהיתרה עוברת ברובה למסלולי אג"ח ורק אחוז מזערי מופנה לאפיקי חיסכון בסיכון גבוה.

נתונים אלו עשויים להצביע על כך שבמקביל לרצון הבנקים ללכת על האופציה הבטוחה של הפניית הכספים למסלולים הכלליים, גם עיקר הייעוץ נעשה לבעלי צבירה גדולה כך שהבנקים ככלל פחות מייעצים לצעירים. עם זאת, נציין כי בשוק הפנסיוני כולו - כולל השוק של סוכני הביטוח והשוק הישיר בקרנות הפנסיה - כ-93% מהנכסים נמצא במסלולים הכלליים.

נזכיר כי בסוף 2008 ייעצו הבנקים לכ-44.5 אלף לקוחות על נכסים בהיקף מצטבר של כ-5.6 מיליארד שקל. הצמיחה בהיקף המיועצים קיבלה זריקת מרץ ב-2009 לאחר שבנק לאומי נכנס לייעוץ באוגוסט 2008 והפועלים בינואר 2009. שני הבנקים הגדולים הצטרפו לייעוץ לאחר יתר הבנקים, בראשם דיסקונט.