קן עצרה את ההתקשרות בין אל-על לממ"ן: עלולה לפגוע בתחרות

הממונה על ההגבלים חוששת כי העסקה עלולה להנציח את שליטתן של שתי החברות בתחום הטסת המטענים

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, עצרה את עסקת ההתקשרות בין חברת מסופי המטען האווירי ממ"ן לחברת אל-על עד לבחינתה המעמיקה.

מדיווח שהעבירו הבוקר (א') החברות לרשות ניירות ערך עולה כי על-פי מכתב שהועבר מהממונה לחברות, ישנו חשש כי העסקה עלולה לפגוע בתחרות ולהנציח לכאורה את שליטתן של שתי החברות בתחום הטסת המטענים.

במכתב שהעבירה קן למנכ"לי אל-על וממ"ן נאמר כי ההסדר בין הצדדים, במסגרתו תעניק ממ"ן לחברת אל-על הנחות בתעריפים ותקצה לה מניות ואופציות, "עלול לכאורה להוות הסדר כובל ועלול להוות גם ניצול מעמד לרעה על-ידי בעל מונופול"; קן הציעה כי הצדדים "ימנעו בשלב זה מלפעול בהתאם להסכם, וזאת עד לבירור מלא של חוקיות ההסדר".

מרשות ההגבלים נמסר כי היא מבקשת לבדוק את ההסכם, לאור העבודה שממ"ן מהווה מזה מספר שנים מונופול מוכרז בתחום המטענים. לדבריה, ההסכם מעלה שאלות בנוגע לתחרות בשל פעילות של אל-על בתחום המטענים. ברשות חוששים מהידוק השוק בעקבות ההסכם, מאחר שכוח השוק של ממ"ן יגדל.

15% מהמניות

לפי עיקרי ההסכם שנחתם בתחילת החודש, תקצה ממ"ן לאל-על 15% ממניותיה - מחציתן בסמוך לחתימת ההסכם; רבע אחד בתחילת שנת 2011, בכפוף להארכתו הראשונה של ההסכם; ורבע נוסף יועבר בתחילת 2012, בכפוף להארכתו השנייה של ההסכם. עוד סוכם כי אל-על תהא מנועה מלהעביר את המניות לגורם אחר במשך 15 חודשים ממועד הקצאתן.

נוסף על כך יוענקו לאל-על אופציות לרכישת 10% נוספים ממניות ממ"ן, אותן ניתן יהיה לממש במשך 6 שנים ממועד הרכישה. כמו כן, הוסכם כי הצדדים ישאפו לפתח ולהדק את שיתוף-הפעולה העסקי ביניהם מעבר לתחום הטיפול במטענים בישראל. כחלק מההסכם תעניק אל-על לממ"ן הנחות לשירותי המסוף.

ההסכם יהיה בתוקף רטרואקטיבית מראשית 2009 ועד לתום 2010, כאשר לאל-על הזכות להאריך את ההסכם ב-3 תקופות נוספות בנות שנה, ולאחר מכן בתקופה נוספת בת 3 חודשים. ככל שתקופת ההרשאה הנוכחית של ממ"ן להפעלת המסוף תוארך, תהיה אל-על רשאית להאריך את ההסכם בעוד 4 שנים.