העליון חייב את רכבת ישראל להחזיר מיליוני שקלים בגין ארנונה

השופט עוזי פוגלמן קבע כי הרכבת אינה זכאית להנחה בשיעור 45% מתשלום דמי הארנונה - והיא מחויבת בתשלום המלא וכן בתשלום רטרואקטיבי בסך 10.5 מיליון שקל לרשויות המקומיות

רכבת ישראל תחוייב בתשלום מיליוני שקלים נוספים בגין ארנונה לרשויות המקומיות - זאת בעקבות פסק דינו של בית המשפט העליון מהבוקר (ב'), הקובע כי הרכבת איננה זכאית להנחה בשיעור 45% מתשלום דמי הארנונה, והיא מחויבת בתשלום המלא וכן בתשלום רטרואקטיבי בסך 10.5 מיליון שקל.

הרכבת, שהיא חברה ממשלתית, מפעילה 4 תחנות בשטח השיפוט של עיריית תל-אביב. בעבר חויבה הרכבת בתשלום ארנונה בסך 55% בלבד מהחיוב המלא, ואולם חוק זה בוטל בשנת 1997.

לטענת הרכבת, שיוצגה בידי עוה"ד עינב כהן ואלון אדלמן, היא זכאית להמשך ההנחה מאחר שיש לראות בה כמי שמחזיקה בנכסים מטעם המדינה ולצרכיה ומשמשת "זרועה הארוכה של המדינה".

העירייה, שיוצגה בידי עוה"ד גדי רוקח ושמואל לנקרי, טענה כי הרכבת פעלה בחוסר תום-לב.

השופט עוזי פוגלמן פסק כי המחוקק הביע את עמדתו בכך שביטל את המעמד המיוחד של רשות הנמלים והרכבות, בין היתר לעניין הטבות הארנונה. "המחוקק השמיע את עמדתו כי אין הוא רואה עוד ברכבת גוף הזכאי להנחה מארנונה", כתב.

הוא גם מתח ביקורת על התנהלות הרכבת, שעל דעת עצמה נמנעה מלשלם את הארנונה נוכח המחלוקת בינה לבין העירייה. לדבריו, "נדמה כי חברה ממשלתית המבקשת לייחס לעצמה סממנים ציבוריים - ראוי היה שתנהג בדרך שונה". (בר"מ 4832/07).