פישר: "היתה סדרת הדלפות של האוצר - מי קיבל כמה בכדי לגרום נזק לבנק ישראל בעיקר בקרב הציבור"

נגיד בנק ישראל: "חוק בנק ישראל חוקק כשאני חגגתי בר מצווה" ■ "בישראל מאוד מעוניינים בכמה גב' כהן מחדרה מרוויחה ולכן סוגיית השכר בבנק ישראל עולה לעיתים תכופות לכותרות" ■ "במשרד האוצר היו רוצים להדפיס כסף והם אינם יכולים"

"נפגשתי עם נגיד בנק ישראל כמה וכמה פעמים ובאופן עקרוני אנו תומכים בחוק בנק ישראל. אשתדל להעביר את החוק במהירות המירבית כל עוד לא נפספס סעיף" - כך אמר היום (ג') משה גפני, יו"ר ועדת כספים בפתח הישיבה. "אני כבר אומר כי אני צופה בעיות בנושא של קביעת שכר בחוק בנק ישראל אבל אנו ננסה לסייע לך כמה שיותר", אמר גפני בפתיחת הדיון הראשון סביב הצעת חוק בנק ישראל החדש.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, היה גם הוא נוכח בדיון ואמר: "אני שמח שהגענו לזמן הזה של הדיון כאן. החוק הקיים חוקק כשאני חגגתי בר מצווה. קרו מאז שני דברים חשובים: מערכת השלטון השתנתה לחלוטין ותפיסת תפקידו של הבנק המרכזי גם השתנה לחלוטין".

לדברי פישר, ישנו מתח מבני בין האוצר לבין הבנק המרכזי והסיבה הפשוטה: יש לבנק ישראל יכולת שאין לאוצר והוא ממש היה רוצה את יכולת הדפסת הכסף. "באוצר היו רוצים להדפיס כסף והם אינם יכולים. זה מקור המתח וזה קורה בכל העולם אבל אנו יוצאי מן הכלל ביכולת שלנו לשכלל. בסוף, גם באוצר הבינו שאנו מציעים חוק שלא מקל עלינו אלא גורם לניהול מדיניות מוניטרית יעילה יותר", ציין הנגיד.

הנגיד הוסיף עוד, כי "בישראל מאוד מעוניינים לדעת כמה גב' כהן מחדרה מרוויחה ולכן סוגיית השכר בבנק ישראל עולה לעיתים תכופות לכותרות. הבנתי שבארץ אנו צריכים לקבל את עיקרון הפיקוח החיצוני בבנק. יש את הדבר הזה היום, באמצעות הממונה על השכר אך יש בעיה כי הבנק המרכזי חייב להיות עצמאי מלחצים שהאוצר יכול להפעיל".

אחרי הדברים החריפים שאמר פישר, התקומם סגן הממונה על השכר במשרד האוצר, אהרון עוזיאלי ואמר: "לעולם לא קרה דבר כזה". על אף קריאת הביניים של עוזיאלי, המשיך פישר בהאשמות הקשות: "היתה סדרת הדלפות שהאוצר הפיץ, מי קיבל כמה, כדי לגרום נזק לבנק ישראל, בעיקר בקרב הציבור. שר האוצר לא היה מי שהדליף". לדבריו, חשוב שלאוצר לא תהיה המילה אחרונה בנידון אך כן חשוב שהם ימשיכו לפקח על השכר.

"באוצר אמרו לי שאין דבר כזה", אמר פישר, "ואני אומר שאם אני הייתי באוצר - גם הייתי אומר ככה. אנו בני אדם ואנשים מסוכסכים משתמשים בכל כלי שבא ליד. במהלך הקדנציה שלי ראיתי איך האוצר השתמש בכלי הזה כדי לפגוע".

"ההסדר בנושא פיקוח על השכר בבנק ישראל לא נובע מהימצאות איזשהו דופי על התנהגותו של אגף הממונה על השכר. הממונה על השכר אינו זרוע של גורם כלשהו. הממונה מפקח על הרבה גופים רגישים. אין כאן שום הטלת דופי, זה לא היה ולא יהיה", התגונן יואל בריס, היועץ המשפטי של משרד האוצר.

אהרון עוזיאלי: "אני מטפל בתיק בנק ישראל הרבה שנים. מעולם לא קשרנו את הטיפול בשכר בנק ישראל בכל נושא אחר, קל וחומר, לגבי מדיניות מוניטרית. אני מוסיף, הדלפות יהיו מכל הכיוונים, מתוך בנק עצמו, מתוך חברי הנהלה, מתוך עובדים מבפנים".

ציון שמע הציג שוב את התנגדות הוועד וההסתדרות לגבי מנגנון הפיקוח על השכר: "לא היינו שותפים בכל התהליך. בסופו של דבר מה שיקרה זה שבמקרה של סכסכוך עבודה יקח כ-270 ימים עד הכרעה כאשר הועד לא יהיה חלק מזה". ניצה קסיר, יו''ר ועד העובדים ארצי של בנק ישראל, הוסיפה: "אנו תומכים בחוק בנק ישראל, אך יש השגות רבות לגבי פרק השכר".

בהמשך לדבריו בוועדה ביקש הנגיד פישר להבהיר כי הלחצים שהאוצר הפעיל במהלך המו"מ על השכר מגעו רק להסכם השכר עצמו שנחתם לאחר מאמץ ממושך. "בנק ישראל נהנה משיתוף פעולה מלא עם האוצר בעבודה השוטפת".