נבואת הזעם של מנכ"ל ישראמקו: "אנו לא סעודיה; יהיו אכזבות"

(עדכונים שוטפים) - דיון חם בוועדת הכלכלה על תיקון חוק הנפט ■ יוסי לוי: "המדינה תקבל מקידוח 'תמר' 10 מיליארד דולר" ■ מנכ"ל דלק אנרגיה: "תעשייה בסיכון מאוד גבוה וסיכויי הצלחה נמוכים" ■ ח"כ שאמה: "המדינה צריכה להחזיק ביותר מ-12.5% ממאגרי הגז"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשותו של ח"כ אופיר אקוניס, דנה היום (ג') בסוגיית תיקון חוק הנפט לאחר זכייתה קבוצה שהוביל איש העסקים החרדי חיים לייבוביץ' יחד עם ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי ב"מד-אשדוד". הוועדה התכנסה לאור בקשתו של ח"כ כרמל שאמה, אשר התקומם על המודל לפיו קבעה ועדת משרד התשתיות את מתן ההיתרים והרישיונות, והציע לבצע התמחרות מחדש בין הגופים שעלו לשלב הסופי במרוץ על "מד-אשדוד".

"נדון בשאלה האם נדרש עדכון החוק והתאמתו לאור השינויים הטכנולוגיים והכלכליים והעניין הרב בתחום חיפושי הנפט", אמר אקוניס בפתח הישיבה. ח"כ שאמה, שיזם את הדיון, אמר כי "בכוונתי להגיש תיקון חקיקה לחוק הנפט שנחקק ב-1952. הייתה לי תחושה מקריאת החוק שהוא אינו מותאם למציאות כיום. החוק קובע את חלקה של המדינה במקרה של ממצאים חיוביים ואת סוג הרישיון. ב-1952 חלקה של המדינה היה 12.5%; אם מסתכלים על מחירי הנפט והגז והיום אז כמובן שהעלייה החדה בשנים האחרונות צריכה לבוא לידי ביטוי בנתון הזה.

"נושא שני הוא מנגנון ההקצאה. מדובר במשאב יקר ערך. אנו למדים שרק במקום אחד (מאגר 'תמר') מדובר בעשרות מיליארדי שקלים. דרך ההקצאה צריכה להיות כמה שיותר יעילה ושקופה מבלי לעורר חשד לניגוד עניינים כלשהו; המנגנון הנוכחי הוא בעייתי כיוון שהוא יכול להזמין עיוותים".

יעקב מימרן, הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ביקר את התופעה של חברות ציבוריות המגייסות כספים ומפזרות הבטחות לחיפושי נפט וגז. לדבריו, "ישנם כאלה שחושבים שהם יכולים למצוא אצל הממונה על הנפט מקלט לחברות גוועות בבורסה. חברות בבורסה מעניינות אותי כקליפת השום".

נבואת הזעם של מנכ"ל ישראמקו

בדיון נכח גם ג'קי בן זקן, ששמר על שתיקה בדיון ואמר לאחר מכן ל"גלובס": "באתי להקשיב וללמוד". בכירים נוספים בחברות האנרגיה נכחו גם כן בדיון, כדוגמת מנכ"ל דלק אנרגיה , גדעון תדמור.

"עד לא מזמן כשהגשנו בקשות (לרישיונות) היינו לבד", אמר תדמור. "בעקבות תגלית ים תטיס בשנת 2000, שר התשתיות 'סגר את הים' למשך 10 שנים ולכן היד צריכה לרעוד לפני שמשנים משהו כי אנחנו יודעים טוב מאוד להרוס דברים. אסור לגרום לזעזועים כאלה שיגרמו להצלחה להישאר זוהרת בבדידותה. זו תעשייה בסיכון מאוד גבוה כשסיכויי ההצלחה נמוכים ותוחלת הרווח שולית".

יוסי לוי, מנכ"ל שותפות הנפט ישראמקו , היה אף בוטה יותר והזהיר מפני אכזבות שיסבו השחקנים החדשים בשוק הנפט. לדבריו, "הוכחנו רצינות והתמדה ולא הרמנו ידיים למרות שמרבית הקידוחים שלנו היו יבשים. שותפות ישראמקו הייתה היחידה שנשארה ב'תמר' מתחילתו ועד סופו - כל האחרים ברחו. הסיכון היה גדול. אנחנו היחידה שנשארנו בפרויקט והאמנו בו ואני שמח מאד שהצלחנו יחד עם השותפים. אני רוצה להבהיר שתגליות הגז לא ביססו את מעמדה של מדינת ישראל. אנחנו עדיין לא ערב הסעודית ובדרך מצפות לנו הרבה מאד אכזבות. כל השחקנים החדשים - אני מזהיר אתכם! צפויות לכם אכזבות".

לוי התייחס גם לנתח שצפויה המדינה לקבל מקידוח "תמר", ואמר: "כשרוצים להעלות את התמלוגים צריך לומר ששליש מההכנסות של מחפשי הנפט הולך למדינה בין במיסים ובין בתמלוגים; זה מפלה אותנו לעומת חברות תעשייתיות אחרות שמשלמות 32%. במקרה של 'תמר' המדינה תקבל 10 מיליארד דולר".

לוי הסכים שיש להכניס שינויים בחוק הנפט וכינה אותו "מיושן". לדבריו, "במקרה של תגלית, אי אפשר להפיק תוך 3 שנים כשמגלים נפט בעומק 1,800 מטר. לבנקים זרים קשה לקבל את זה. בנושא של הענקת רשיונות אני רוצה להגיד שבמשך כל השנים מאז שאני משמש מנכ"ל ישראמקו אנחנו בדעה שהממונים נוהגים במקצועיות רבה ללא דופי, למרות הטענה שיש לנו לגבי 'מד-אשדוד' - שאותה נעלה במסגרת אחרת".