מעלות בודקת: האם תתכן סדרת אג"ח בדירוג גבוה משל החברה

חברת הדירוג הכניסה סדרות אג"ח עם בטחונות של דלק נדל"ן, נצבא ולוינשטיין לרשימת מעקב, בשל פערים גדולים בין דירוג הסדרות לדירוג החברה

האם ייתכן שדירוג אחת מסדרות האג"ח של חברה יהיה גבוה משמעותית מהדירוג של החברה עצמה? בחברת הדירוג S&P מעלות בוחנים האם דואליות שכזו יכולה להמשיך להתקיים.

אתמול (ג') פרסמה סוכנות הדירוג, בניהולה של דורית סלינגר, עדכון לפיו היא מכניסה חלק מסדרות האג"ח של שלוש חברות נדל"ן - דלק נדל"ן, נצבא ולוינשטין, לרשימת המעקב שלה, עם אפשרות להורדת דירוגן בהמשך.

מדובר בסדרות בהן הדירוג גבוה באופן משמעותי מהדירוג של החברות עצמן, וזאת מכיוון שבאותן סדרות יש ביטחונות, מה שמקטין בהן את הסיכון. מעלות ציינה כי תבדוק אם דירוג האג"ח שהעניקה לסדרות האג"ח שהוכנסו למעקב צריך להיות גבוה או נמוך מדירוג החברה.

לפי מעלות, במצב בו מחזיקי האג"ח מצויים בנחיתות ביחס לגורמים מלווים אחרים, הדבר עשוי להוביל להורדת דירוגן ביחס לדירוג בו מחזיקה החברה, ואילו התחייבויות למחזיקי האג"ח, בהן החזר החוב מובטח למחזיקים, עשויות להעלות את דירוגן ביחס לדירוג החברה.

בשלב הנוכחי התייחסה מעלות לשלוש סדרות אג"ח ספציפיות כאמור, של דלק נדל"ן, נצבא ולוינשטין. סדרות אג"ח אלו מגובות בנכסים או בפיקדונות, ובזכות כך מחזיקות בדירוג גבוה יותר מיתר סדרות האג"ח שהנפיקו אותן חברות, כמו גם מהדירוג שהעניקה מעלות לחברות.

לפי הטבלה שפרסמה מעלות, דירוג המנפיק של דלק נדל"ן עומד על BBB שלילי. בהתאם לכך תבחן מעלות את דירוג סדרת אג"ח א' של החברה, המדורגת AA באופק שלילי. היקף הסדרה כ-30 מיליון שקל, והיא מגובה בפיקדון בנקאי שתמך בדירוג הנוכחי. במהלך השנה האחרונה הורידה מעלות את דירוג סדרות האג"ח הלא מגובות של דלק נדל"ן ל-BBB שלילי (בדומה לדירוג החברה).

באיגרות החוב של נצבא, מקבוצת יואל של קובי מימון, תבחן מעלות את סדרת אג"ח ב' המדורגת AA, שהיקפה כ-100 מיליון שקל ואשר מגובה בנכסי החברה. דירוג המנפיק של נצבא וסדרות האג"ח הלא מגובות שלה עומדות על A פלוס באופק יציב.

לא צפוי גל הורדות דירוג

לגבי גיוסי החוב של לוינשטין, שבשליטת שאול לוטן, תבחן מעלות את סדרת אג"ח ב' שלה המדורגת A פלוס, שהיקפה 63 מיליון שקל ואשר מגובה בנכס של החברה. דירוג המנפיק של לוינשטין והאג"ח הלא מגובות שלו עומד על A פלוס באופק יציב.

בעדכון זה מציגה מעלות בכתב בפעם הראשונה חלק מהדברים שהצהירה בעל פה כבר פעמים רבות בעבר, כשהיא מתייחסת לקריטריונים הנדרשים בדירוגי חוב מובטח או נחות ביחס לדירוג החברה המנפיקה. גם אם יוחלט להוריד את הדירוג של הסדרות המוזכרות, במעלות מעריכים כי לא צפוי גל של הורדות נוספות, שכן אין כיום מקרים רבים בשוק של פערים בין סדרת אג"ח ספציפית לדירוג של אותה חברה.