חזקיהו מעכב את ניסיון ההדחה של מנכ"ל בנק ירושלים

בעלי השליטה מבקשים להדיח את בזורה ולמנות את אורי פז כדי לממש אסטרטגיה קמעונאית חדשה

רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, מעכב את ניסיון ההדחה של מנכ"ל בנק ירושלים אבי בזורה. בנק ירושלים נמצא בבעלות משפחת שובל והדמות המובילה בו היא גידי שובל, בנו של זלמן שובל. חזקיהו תובע מבעלי השליטה בבנק לעמוד בכללי הממשל התאגידי ואם ברצונם לממש את זכותם כבעלים ולהעביר את המנכ"ל מתפקידו, עליהם לפעול לפי המקובל.

לפני כמה שבועות נפגש אורי פז, לשעבר בכיר בבנק הפועלים, עם בעלי השליטה בבנק והציג להם תפיסה קמעונאית שבבסיסה צמיחה מואצת באמצעות סניפונים. החזון של פז הלהיב את משפחת שובל והם ביקשו לשלב את פז בבנק. החל מו"מ בין משפחת שובל לפז, כדי שיקבל תפקיד ביצועי בבנק. מנכ"ל הבנק, אבי בזורה, אף הוא יוצא בנק הפועלים, לא היה מודע לשיחות עם פז.

האדם המתאים

תחילה דובר על מינוי פז לתפקיד סגן יו"ר פעיל בבנק ירושלים , תפקיד חדש שנוצר במיוחד עבורו. מאחר והתברר כי כדי לממש את התפיסה החדשה על פז עליו לקבל תפקיד ביצועי החליט גידי שובל למנותו למנכ"ל ולהעביר את בזורה מתפקידו. "יש כאן בעיה חמורה של ממשל תאגידי, בעלי השליטה פועלים באופן לא תקין ובעתיד הם ישלמו את המחיר מול הרגולטור", אומר בנקאי בכיר.

לאחר פניית חזקיהו הציג אתמול יו"ר הדירקטוריון, יונתן עירוני, לדירקטורים באופן רשמי את הכוונה למנות את אורי פז לתפקיד בבנק והיום דיווח בנק ירושלים כי "לאור הכוונה שנקבעה להרחיב את פעילות הבנק, בעיקר בתחום הבנקאות הקמעונאית, יקיים הדירקטוריון ישיבה מיוחדת בדבר האפשרות לצרף לבנק לתפקיד אקזקיוטיבי, לרבות תפקיד מנכ"ל, את אורי פז".

ההערכות הן כי הישיבה תתקיים תוך כמה ימים ובה יוחלט כי פז הוא האדם המתאים לממש את אסטרטגיית הצמיחה הקמעונאית של הבנק ולכן יצביע הדירקטוריון להעביר את בזורה מתפקיד המנכ"ל ולמנות את פז. יצוין כי בשבוע שעבר מסרו בעלי השליטה כי "יש שביעות רצון רבה מתפקודו של בזורה כמנכ"ל ומתוצאות הבנק".

תוצאות טובות

פז (40) היה עד סוף 2009 ראש החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים ונחשב לאחד מהמנהלים המבטיחים בבנק ולמקורב למנכ"ל הקודם, צבי זיו. הוא ביקש לסיים את תפקידו עקב נסיבות אישיות שחייבו אותו להקדיש זמן למשפחתו ובהמשך ליחסים לא משופרים עם המנכ"ל החדש ציון קינן.

בנק ירושלים הוא הבנק העצמאי הקטן ביותר. עם זאת למרות הקוטן ותחת ניהולו של בזורה, תוצאות הבנק טובות. הבנק סיים את 2009 עם רווח של 59 מיליון שקל, כאשר התשואה על ההון הגיעה ל-10.2%, הלימות ההון של בנק ירושלים עמדה בתום 2009 על 13% וקפצה לאחר המעבר לחישוב על פי כללי באזל 2 (נדבך 1) לשיעור של 16%.