המבקר ערך שימוע לשר שלום שמחון בפרשת העבודות בביתו

בשימוע נדונה בדיקה מיוחדת שערכו אנשי המבקר, בראשות מנהל האגף שמעון עמר, עקב ממצאי תחקיר "גלובס"

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, ערך בלשכתו ב-9 בפברואר שימוע מיוחד לשר החקלאות, שלום שמחון, על טיוטת דו"ח שהוכנה בעניין עבודות התשתית בביתו. השר הגיע לפגישה עם עוזרתו, עליזה כהן, ועם היועץ המשפטי של משרד החקלאות, עו"ד ערן אטינגר. כך נודע ל"גלובס".

בשימוע נדונה בדיקה מיוחדת שערכו אנשי המבקר, בראשות מנהל האגף שמעון עמר, בעקבות ממצאי תחקיר "גלובס" (מוסף G, 25.9.08). הבדיקה נערכה על האופן שבו ביצע קק"ל עבודת תשתית רחבת היקף בביתו של שמחון במושב אבן-מנחם בשווי של 115 אלף שקל; על צירוף של שטח ציבורי בגודל של כדונם לחלקתו של שמחון; האופן בו שמחון קיבל אישור תכנוני להקים במשק שלו בית מגורים נוסף בשטח 200 מ"ר ועוד חמישה צימרים.

ככל הידוע, המבקר התלבט לגבי פרסום הדו"ח בנושא. כרגע לא ברור אם הדו"ח יפורסם במסגרת הדו"ח השנתי הקרוב במאי או שהטיוטה תפורסם כדו"ח מיוחד. גורמים בצמרת משרד החקלאות אומרים כי בלשכת השר הובעה הערכה שטיוטת הדו"ח תיגנז לחלוטין.

ממשרד המבקר נמסר: "משרד המבקר העביר כחוק למשרד רה"מ חלק נכבד מדו"חות הביקורת שהכין בשנת העבודה. חלק אחר טרם הועבר, כיוון שהעבודה על אותם דו"חות לא הסתיימה. לכשתסתיים העבודה על אותם תיקים, כולל על תיק שמחון, יוחלט על דרך ומועד הפרסום. בפגישה של שמחון אצל המבקר עלו נושאים הנוגעים לעמדת היועץ המשפטי של משרד החקלאות, ולכן הוא נוכח בפגישה".

בתוך כך מסתבר ששמחון עדיין רשום במסמכי רשם החברות כדירקטור במספר תאגידים פרטיים. לפי כללי ועדת אשר למניעת ניגוד עניינים של שרים, עליהם מופקד המבקר, עם מינויו כשר היה שמחון צריך להתפטר מתפקידיו בתאגידים פרטיים, אלא אם קיבל היתר מיוחד מהמבקר. שמחון מכהן בכנסת ברציפות מאז 1996; וכשר החל מ-2001 בממשלות שרון, אולמרט ונתניהו.

התאגידים הפרטיים בהם רשום שמחון כדירקטור:

תגב נכסים - חברה שבה שולטים קרן תגמולים במושבים ותנועת המושבים. לחברה נכסי נדל"ן אטרקטיביים, כמו שטחים בבית אמות הקריה בתל אביב, בית דובנוב 10 ובית אמות משפט. שמחון רשום כדירקטור בחברה החל מהקמתה ביולי 97'.

בנק המושבים למשכנתאות ולהשקעות - מצוי בשליטת בנק החקלאות ובעלי מניות נוספים הם הארגונים הכלכלים של המושבים. כל נכסי החברה משועבדים למדינה. שמחון רשום כדירקטור בחברה החל מדצמבר 1993.

קרן השתלמות לעובדים בסקטור החקלאי - שמחון רשום בחברה כדירקטור החל מ-1995.

ממשרד המבקר נמסר: "סעיף 11(ב) בכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים קובע: 'מלבד אם נאמר במפורש אחרת בכללים אלה, ישמור המבקר על סודיות הצהרות השרים ולא יגלה כל פרט, בלי לקבל את הסכמת השר. לפי המקובל, אם ייתן השר שמחון את הסכמתו, נוכל לענות על שאלותיך בעניין זה. היו לכך תקדימים בעבר". לשכת שר החקלאות נמנעה החל מאמצע השבוע שעבר מלהגיב לשאלות.