ד"ר אריה פיגר נדון ל-6 חודשי עבודות שירות ו-75 אלף שקל קנס

פיגר, שכיהן כסגן מנהל המערך האונקולוגי באיכילוב, הורשע בקבלת שוחד מחולי סרטן שבאו להתייעץ עמו ■ אומר ל"גלובס": "התנהלותי מהווה פרקטיקה מקובלת בעולם הרפואה"

"הדבר היחיד שחשוב לי הוא שאוכל לחזור ולעזור לחולים שלי, כל השאר לא מעניין. זו תמצית חיי. אם אצליח לחזור אליהם, לא יהיה מאושר ממני" - כך אמר היום (א') ל"גלובס" ד"ר אריה פיגר, רופא בכיר במחלקה האונקולוגית בבית-החולים איכילוב, לאחר שבית משפט השלום בתל-אביב גזר עליו 6 חודשי עבודות שירות וקנס ופיצויים בסך כולל של כ-100 אלף שקל. זאת, לאחר שהורשע בלקיחת שוחד, עושק ומירמה והפרת אמונים. "אם אחזור לחולים שלי, אראה בכך את משאלת חיי מתגשמת".

"לא הייתי עומד בזה אם לא היה לי צבא גדול מסור ונאמן של חולים, שניסו להחזיר לי על מה שהם מרגישים שהם חייבים לי", אומר פיגר. "כמי שעושה את זה כל חייו, אין מישהו שיכול להרגיש יותר מאושר מזה. אני בן 62, כל חיי אני עובד כרופא באחד התחומים הכי קשים בעולם - אונקולוגיה. זה תחום שאתה יודע מראש שאתה הולך להפסיד חצי מהחולים שלך. זה הייעוד שלי, זאת מטרתי. מי שהיה באולם המשפט וראה את מה שהם כתבו לי ואת האהבה שלהם אליי, יודע מה נכון".

* בכל זאת, בית משפט הרשיע אותך בעבירות חמורות, הוטל במעשיך כתם של פליליות.

"כולנו חיים במדינה הזאת, באופן פופוליסטי הכי קל לרצות להשתלח בבית המשפט. זאת לא דרכי. השופטת קבעה מה שקבעה על סמך מה שהיא מרגישה ולא על סמך ראיות. קטונתי מלהיכנס לעניין הזה, למרות שמדובר בי. במשך 3 שנים הייתי מושעה מעבודתי, אין לך מושג מה הבן-אדם עובר. אחר-כך חיכיתי לגזר הדין במשך שנה וחצי. אני יודע שיש הבדלים גדולים בין המציאות שלי לבין הסיפור המשפטי. אלה כללי משחק אחרים. בבית המשפט דיברו לא רק הארבעה שדיברו נגדי, אלא עשרות שאמרו את ההיפך. אני רוצה לחזור, וזה יהיה שיקום חלקי של האסון המטורף שלי".

"עניין מאורגן"

פיגר מסביר כי הורשע בהתנהלות שמהווה פרקטיקה מקובלת בעולם הרפואה - שבו אין הפרדה בין חולים המטופלים על-ידי רופא במסגרת הציבורית, לבין מערכת יחסים פרטית ביניהם, במסגרת הרפואה הפרטית.

"גם מנהל בית-החולים, פרופ' גבי ברבש, התייחס לזה במשפט", אומר פיגר. "מצאו איזשהו נוסח של חתימה שלי על הסכם עבודה מלפני 45 שנה, שבו מוזכרת ההפרדה הזו, אבל זה היה לפני תקופת הביטוחים המשלימים, וברבש אמר שאין דבר כזה, ההפרדה הזו היא אות מתה. אנחנו הרופאים גם משלמים לבית-החולים כל חודש 5% מהמשכורת שלנו, כדי שנוכל לראות חולים באופן פרטי. זה עניין מאורגן, זה לא שמישהו עוסק בזה בסתר".

* המצב הנוכחי תקין?

"גם השופטת אמרה במפורש שלא היה שום הבדל ביחס שלי בין חולה פרטי ולא פרטי. יש לי חולה שאני מטפל בה 15 שנה, בערב ראש-השנה היא לא הרגישה טוב, אז מה אני אגיד לה, אני לא מקבל אותך? זה אבסורד. באונקולוגיה אתה מטפל בבן-אדם שנים. כל התלונות היו בתקופה שהייתי לבד ביחידה, וכל המשפחות רוצות לדבר רק אתי, אז אמרתי שיש לי תור לעוד חודשיים. לכן אני מרגיש שפעלתי נכון - אך ורק לטובת החולים שלי".

ביהמ"ש: "פן מכוער במיוחד של ניצול מצוקת חולי סרטן מתוך תאוות-בצע לשמה"

ד"ר אריה פיגר ירצה 6 חודשי עבודות שירות וישלם קנס ופיצויים של כ-100 אלף שקל. כך גזרה היום שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, רחל גרינברג. פיגר הורשע לפני כחודשיים בעבירות של לקיחת שוחד, עושק ומירמה והפרת אמונים בין השנים 2005-2008, לאחר שקיבל תשלומים פרטיים מחולים שבאו להתייעץ עמו במסגרת עבודתו בבית-החולים.

עם זאת, השופטת שכחה להתייחס בגזר דינה לשאלת הקלון, והודיעה כי תוסיף את התייחסותה לעניין זה בקרוב - שעל בסיסו ייקבע אם פיגר יוכל לשוב לעבודתו בבית-החולים בתום ריצוי עונשו.

סניגורו של פיגר, עו"ד נבות תל-צור, רואה בגזר הדין עונש קל יחסית, בוודאי ביחס לעונש "המאסר המשמעותי" שאותו ביקשה התביעה לאחר ההרשעה. בשלב הטיעונים לעונש הופיעו בבית המשפט חולים רבים של פיגר, שדיברו בשבחו, וגם בתו מסרה עדות אופי לטובתו.

"למעשיו של הנאשם מתלווה פן מכוער במיוחד של ניצול מצוקת חולי סרטן ובני משפחותיהם, מתוך תאוות-בצע לשמה", כתבה השופטת. "הוא עשה שימוש ציני במעמדו בבית-החולים, תוך ניצול חולשותיה של הרפואה הציבורית והעומס בו היא נתונה, לשם גריפת כסף לכיסו".

ואולם, השופטת הוסיפה כי "דברי עדי ההגנה אמינים עליי", וכי "ההעדפה שלה זכו החולים הפרטיים לא היתה משמעותית".

לצד עבודות השירות הוטלו על פיגר 14 חודשי מאסר על-תנאי, קנס של 75 אלף שקל לקופת המדינה ופיצוי לארבעה מהפציינטים שלו בסך של כ-25 אלף שקל.