הוועדה לבחינת מדיניות התעסוקה: לקבוע יעדים לצמצום העוני עד 2020

עוד נקבע כי הגדלת שיעור ההשתתפות בשוק העבודה תביא לגידול של 300 אלף עובדים תוך עשור ■ בין ההמלצות: הקמת גוף חדש בתחום העבודה

הוועדה לבחינת מדיניות התעסוקה בישראל, בראשות המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' צבי אקשטיין, הגישה היום (א') לשר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, דו"ח ביניים עם שורה של המלצות. במרכז הדברים ממליצה הוועדה לקבוע יעדים ברורים וארוכי טווח לצמצום העוני ולהגדלת שיעור ההשתתפות בשוק העבודה, במיוחד של המגזר החרדי והערבי.

כך למשל, הוועדה ממליצה לקבוע יעד תעסוקה לשנת 2020, ולפיו יעמוד בשנה זו שיעור ההשתתפות בשוק העבודה בגילים 25-64 על 76.5%, לעומת 69.9% כיום. באשר לגילים 20-24, היעד לשנת 2020 הוא שיעור השתתפות של 60%, במקום 44.7% בלבד כיום. היעד לגברים חרדים הוא שיעור השתתפות של 63% בשנת 2020 לעומת 40.4%, והיעד לנשים ערביות הוא שיעור השתתפות של 41% לעומת 23.4% בלבד כיום.

חברי הוועדה סבורים כי עמידה ביעד התעסוקה שהציבו תביא לגידול של 30,000 עובדים מדי שנה מעבר לגידול הטבעי, כלומר, 300 אלף עובדים נוספים בשוק העבודה בתוך עשר שנים. עוד יביא הדבר, כך על פי מסקנות הוועדה, לגידול של 1.5% בקצב צמיחת התוצר, כשמשמעות הדבר היא הדבקת הפיגור אחרי המדינות המפותחות בתחום.

הוועדה ממליצה לקבוע יעד ברור גם לצמצום ממדי העוני במדינה, וזאת באמצעות הגדלת ההכנסה הפנויה (נטו) הריאלית של החמישון התחתון, בממוצע של 2% בשנה. המשמעות היא תוספת ריאלית של 1,000 שקל להכנסה הפנויה של החמישון התחתון בתוך עשור, ולצמצום תחולת העוני באחוז מלא.

אחת המסקנות המרכזיות של הוועדה היא כי יש ליישם שלוש תוכניות שכבר התקבלו פעמים רבות בממשלה: פריסה ארצית של תוכנית ויסקונסין, הרחבת מעגל הזכאים למס הכנסה שלילי (לכל הארץ), וצמצום מספר העובדים הזרים.

הוועדה ממליצה להקים גוף חדש תחת משרד התמ"ת, שיהיה אחראי לתחום "העבודה וההון האנושי". לצורך העניין ימונה בעל תפקיד מיוחד לראשות הגוף, ותחתיו יועסקו כמה בעלי תפקידים נוספים. הגוף הזה יהיה אחראי לכל גופי הביצוע והאכיפה בתחום העבודה - שירות התעסוקה, ההכשרות המקצועיות, מעונות היום ומרכזי ויסקונסין. "הקמת הגוף הזה תפשט ותייעל את מנגנוני התעסוקה בישראל, ותאפשר עמידה ביעדי תעסוקה ועוני שאפתניים", אמר על כך היום פרופ' אקשטיין. בן אליעזר, שקיבל מידי אקשטיין את דו"ח הביניים, אמר היום: "נושא התעסוקה מדיר שינה מעיניי. לפעמים נדמה כאילו הרגיעה היחסית בשוק העבודה מסמלת את תומו של המשבר, אך כל מפעל שחרב הפיטורים מאיימת על עובדיו מזכירה לכולנו שעלינו עדיין להתמודד עם המשבר הכלכלי והשלכותיו על המשק".