מדד הביומד הניב תשואה חלומית של 377% בשנת 2009

גלובס tv כך עולה מבדיקת "גלובס" ■ קומפיוג'ן, אחת משלוש החברות בעלות המשקל הכבד ביותר במדד, רשמה אשתקד תשואה של 1,047% ■ איזה שינויים יביא עימו מדד הביומד החדש ומי עשויות להצטרף אליו בהמשך השנה?

אחרי הבנקים, הנדל"ן וההיי-טק הגיע גם תורה של תעשיית הביומד המקומית לקבל מדד משל עצמה. "מדד ביומד" יושק לראשונה מחר (ג') והוא יכלול 25 חברות בתחום המוצרים הרפואיים, כשהחברה ה-26 תצטרף אליו מספר ימים לאחר מכן. תהיה זו אינטק פארמה, שרק לפני שבועיים השלימה בהצלחה הנפקה ראשונית בה גייסה 35.2 מיליון שקל בחיתום יתר של למעלה מפי 2.

על הכוונה העקרונית להשיק מדד ביומד מדברים בבורסה מאז פתיחת הדלת לחברות מו"פ צעירות בתנאים מיוחדים בשלהי 2005. הבורסה המתינה שיתווספו חברות גדולות ותיווצר סחירות, וגם לצבירת ניסיון עם הסקטור. המדד מושק לאחר ש-40 חברות ביומד הצטרפו לבורסה מאז שינוי התנאים, וכאשר החברות הגדולות בתחום כבר נסחרות לפי שווי של מאות מיליוני שקלים.

השקת המדד צפויה ליצור כמה שינויים בתחום. כיום, נחלקים משקיעי הביומד פחות או יותר לשלושה סוגים: הראשון הוא משקיעים המאמינים במניה אחת ודבקים בה, בין אם על בסיס בדיקת נאותות מעמיקה אם מדובר במחזיק מוסדי, ובין אם על בסיס תחושת בטן ואמונה בתחום הפעילות מצד משקיעים פרטיים קטנים; סוג שני הוא ספקולנטים הממתינים לאירוע גדול צפוי בחברה. התחום מספק אירועי "0 או 1" רבים, ובכך הושווה בעבר לתחום חיפושי הנפט והגז; סוג שלישי הוא סוחרי יום, המנצלים את התנודתיות הגבוהה במניות הללו.

המדד החדש יאפשר כניסה של סוג חדש של משקיעים - זה שמאמין בתחום הביומד כסקטור, אך אינו מרגיש מומחה מספיק כדי לברור את המניות המסוימות הצפויות להצליח.

ההכללה של 26 מתוך חברות הביומד אשר עומדות בתנאים של שווי שוק של לפחות 50 מיליון שקל, שווי החזקות ציבור מזערי של 25 מיליון שקל, וכן שיעור מינימלי של 20% בהחזקות הציבור, אמורה לנפות מן המדד חברות קטנטנות ודלות פעילות, אשר גם הן מאפיינות את התחום.

ההשקעה הסקטוריאלית תתאפשר רק כאשר יושקו תעודות סל על התחום, והדבר יתרחש כנראה בסביבות חודש יוני השנה, כאשר הבורסה תתיר השקת תעודות סל חדשות.

להערכת בתי ההשקעות, המניות הגדולות בתחום יקנו לתעודות הללו סחירות מספקת, ובכל מקרה המדד צפוי להיות יותר סחיר מאשר, למשל, מדד היתר 120 עליו הושקו תעודות סל בהצלחה.

מדד הביומד המקומי צפוי להתעשר השנה במגוון חברות, אם אכן יתממש גל ההנפקות של חברות הממתינות כעת לתורן (רובן בהובלת כלל חיתום, אשר מובילה את התחום כבר מספר שנים). אחת ההנפקות המעניינות היא אלביט מדיקל, חברת החזקות שתכלול החזקה של 60% מחברת אינסייטק ו-28% מחברת גמידה סל, שתיהן פרטיות כיום. אם וכאשר תתממש ההנפקה הזו, תשאף החברה להנפיק לפי 250-300 מיליון דולר ותתברג בראש המדד.

השקה על רקע תשואה חלומית

חברות הביומד שכבר נסחרות בבורסה השלימו ברובן בשנת 2009 שנה חלומית, ועל רקע זה מושק למעשה המדד. החברות הכלולות במדד רשמו בשנה האחרונה תשואות דו-ספרתיות, תלת-ספרתיות ואף למעלה מכך, לאחר צניחה בשוויין בתחילת המשבר הכלכלי.

הזינוק חזרה היה חזק ולפעמים אפילו מפתיע. מניית קומפיוג'ן , למשל, נסקה בשיעור של 1,047% בשנת 2009. זאת לאחר שביום אחד בסוף דצמבר עלתה ב-76%, בעקבות הסכם שיתוף פעולה עליו חתמה עם חברת התרופות הבינלאומית פייזר. קומפיוג'ן, שעוסקת בגילוי תרופות, תהיה אחת משלוש החברות בעלות המשקל הגבוה ביותר, לצד גיוון אימג'ינג וקמהדע , שכל אחת מהן תהווה 9.5% ממדד הביומד.

ממצגת שערכה לאחרונה למשקיעיה חברת ההשקעות DBM, עולה כי בהכללת השנתיים 2008-2009 רשם מדד הביומד תשואה של 112%, וניצח ניצחון מוחץ הן את הטל-תק (25%- באותה התקופה) והן את תל אביב 100 (8%-). בראייה לאחור של 2009, הרי שמדד הביומד תשואה של 377%. עם זאת, בהסתכלות כזו על המדד ישנה הטיה, שכן החברות שנכללו בו היום עשו זאת בזכות שווי השוק הגבוה איתו הגיעו לקו הסיום של 2009.

בנאסד"ק הושק מדד ביומד כבר ב-1995, וברוב שנות קיומו מאז השיג תשואות טובות יותר משל מדד הנאסד"ק הכללי. דווקא בשנתיים האחרונות היה דפוס המדד הזה הפוך מזה של מניות הביומד בתל אביב.

ב-2008 המניות הללו צנחו פחות מאשר מדד הנאסד"ק הכללי (12.6%- למדד הביומד לעומת 40%- לנאסד"ק), בעוד מניות הביומד בתל אביב צנחו יותר מאשר מדדי המעו"ף והיתר; ואילו ב-2009 הוא עלה ב-15% לעומת 43% בנאסד"ק הכללי, שוב היפוך למה שהתרחש בתל אביב.

1
 1