רווח של 94 מיליון שקל לצביקה בארינבוים בבנק לפיתוח תעשייה

ההון העצמי של הבנק זינק הודות לגביית חובות מזורזת ■ BGI של בארינבוים רשמה רווח נקי של 80 מיליון שקל ברבעון הרביעי

רכישת הבנק לפיתוח התעשייה בנובמבר 2009 מידי המדינה, תמורת 572 מיליון שקל, סידרה לחברת ההשקעות BGI של צביקה בארינבוים את השורה התחתונה של הרבעון הרביעי ל-2009. לאור ההפרש בין מחיר הרכישה של מניות הבנק וההון העצמי שלו נכון לסוף 2009 - ייזקף לרוכשת רווח של 94 מיליון שקל ברבעון הרביעי, והיא תציג בו רווח נקי של 80 מיליון שקל.

הבנק לפיתוח תעשייה היה בתוכנית גביית חובות ומימוש נכסים מאז שקרס בשנת 2002 ועבר לבעלות המדינה, ומאז אוגוסט 2008 אין לו רישיון בנקאי. כיום, זהו מוסד פיננסי שעיקר פעילותו טיפול באשראי בעייתי, גביית אשראים וטיפול בחובות. תיק האשראי כולל חובות בעיתיים, מזומנים בסך כ-300 מיליון שקל והפסדים צבורים לצרכי מס בהיקף של כ-400 מיליון שקל. את נכס המס ניתן לקזז מול רווחים עתידיים מפעילות פיננסית ובנקאית בסך 80% משווי ההפסד הצבור, ועוד 20% כנגד הכנסות מפעילות לא בנקאית.

פעילות מתוכננת בנדל"ן בארה"ב

הליך גביית החובות הואץ מאז שבארינבוים רכש את מלוא השליטה (100%) בבנק. כך, בחודש שעבר נחתם עם חיפה כימיקלים הסכם לפירעון מוקדם של 79 מיליון שקל, המהווים כ-23% מתיק האשראי נטו של הבנק, כאשר הבנק לא צפוי לרשום רווח או הפסד מהותיים כתוצאה מפירעון ההלוואה על ידי הלווה. הבנק ממשיך לפעול לצורך מימוש מבוקר של נכסיו, תוך צמצום העלויות התפעוליות.

לפני כחודשיים הצטרפו לשליטה ב-BGI סאני קאהן וראסל גלבוט, שקיבלו כל אחד 8.5% מהחברה במסגרת עסקה להקמת פעילות שתתמקד בתחום הנדל"ן בארה"ב. בארינבוים, קאהן וגלבוט מתכננים להשקיע בפעילות במשותף 20 מיליון דולר.

ההון העצמי של BGI בסוף הרבעון השלישי היה 108 מיליון שקל - 28% מהמאזן, ובקופת החברה היו מזומנים והשקעות לזמן קצר בהיקף גדול של כ-320 מיליון שקל. רכישת הבנק לפיתוח תעשייה בוצעה באמצעות הון עצמי והלוואה של 320 מיליון שקל מבנק מזרחי-טפחות, שכמעט כולה כבר הוחזרה.