"חיסול אל-מבחוח לגיטימי; ישראל עבריינית לא יותר מארה"ב"

כך כתב ההיסטוריון אנדרו רוברטס במאמר ל"פייננשל טיימס" ■ טוען: אי-אפשר להשוות את האפרטהייד ששרר בדרום-אפריקה לנעשה בשטחים

תחת הכותרת "ישראל עבריינית לא יותר מארה"ב", פרסם אנדרו רוברטס, היסטוריון וסופר בריטי, בעיתון "פייננשל טיימס" מאמר המצדיק את ההתנקשות שביצע לכאורה המוסד הישראלי בבכיר החמאס מחמוד אל-מבחוח.

רוברטס מציין שני מאמרים שפורסמו בשבוע שעבר באותו עיתון, שמתחו ביקורת חריפה על ההתנקשות ועל ישראל. הנרי זיגמן, עיתונאי יהודי, כתב על "מחסומים, גדרות תיל וחומות הפרדה, שהפכו את ישראל למדינת אפרטהייד ויצרו איום עולמי על הלגיטימיות שלה".

יומיים לאחר מכן, כתב דייוויד גרדנר על "העדפתה של ישראל לפתרונות אינסטנט לבעיות פוליטיות וגיאופוליטיות מורכבות, המגבירה את הרושם שישראל היא מדינה עבריינית".

לפי רוברטס, שני הפרשנים טועים. "המבצע בדובאי רק יזכיר לעולם שהשירותים החשאיים של מדינה במצב מלחמה עוסקים לעתים בהתנקשויות, כאחד מכלי הנשק שבארסנל שלהן", הוא כותב, "ואין בכך כדי לערער את הלגיטימיות שלהן". לגבי המחסומים וחומות ההפרדה, הוא אומר שהצניחה ב-99% במספר פעולות הטרור בישראל "מצדיקה את המדיניות הזאת".

לטענת רוברטס, אי אפשר להשוות את האפרטהייד ששרר בדרום אפריקה לשטחים שנכבשו בידי ישראל בעקבות פלישת שכנותיה ב-1967. אילו הערבים הישראלים היו משוללי זכויות אזרח וקניין, היה מקום להשוואה, אך זכויותיהם שוות לאלה של עמיתיהם היהודים בישראל.

רוברטס טוען עוד כי הפעולה לא היתה אינסטנט, אלא נבחנה כנראה מכל זווית פוליטית ומבצעית. לעתים, מצבים גיאופוליטיים מסובכים מחייבים קטיעה של הקשר הגורדי, כפי שנעשה בדובאי.

כאשר בריטניה היתה במלחמה, וינסטון צ'רצ'יל תמך בחיסול ריינהרט היידריך, גנרל האס.אס שהיה ממונה על מבצעים מיוחדים, ובדמויות מפתח אחרות, ולא עשו לבריטניה דה-לגיטימציה בשום צורה בעקבות זאת.

רוברטס מזכיר שב-1985 הטביע הביון הצרפתי את ספינת גרינפיס "ריינבו ווריור" והרג בכך את הצלם פרננדו פררה מבלי שאף אחד יטיל ספק בלגיטימיות של צרפת. ב-2006 חיסלה רוסיה את אלכסנדר ליטביננקו ברעל מבלי שרוסיה תתואר כבלתי לגיטימית. רק ישראל מתוארת ככזו, אף שפררה וליטביננקו מעולם לא איימו על צרפת ורוסיה כפי שאיים אל-מבחוח על ישראל, כותב רוברטס. אפילו אמריקה אינה מתוארת כמדינה עבריינית. התואר הזה מיוחס משום מה רק לישראל.