ליברמן: "המשטרה עובדת קשה כדי לייצר מצג-שווא נגדי"

שר החוץ במסיבת עיתונאים: "הכל עורבא פרח - ונועד להפעיל לחץ על הפרקליטות והיועמ"ש; כמי שהיה כבר בהרבה חקירות, אני יכול לומר שאין בפרשה הזו כלום; בטוח שאסיים את כל הקדנציה שלי כשר החוץ"

"המשטרה עובדת קשה כדי לייצר מצג-שווא. כל החשדות נגדי הם עורבא פרח. כל הסיפור הזה לא קרה. כל מצג-השווא של המשטרה נוער לדבר אחד - להפעיל לחץ על הפרקליטות ועל היועץ המשפטי לממשלה ולייצר דעת קהל עוינת ושלילית כנגד אביגדור ליברמן".

כך אומר היום (ה') שר החוץ אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים שכינס, בין היתר, בתגובה לערוץ החקירה החדש שנפתח נגדו בחשד לשיבוש הליכי משפט.

נזכיר כי שלשום (ג') פורסם כי ליברמן חשוד שקיבל משגריר ישראל לשעבר בבלארוס, זאב בן-אריה, מסמך מסווג שהגישה הפרקליטות לשלטונות בלארוס במסגרת חקירתו של ליברמן בפרשת השוחד והלבנת ההון. בן-אריה הדליף לליברמן את המסמך - ובתמורה קודם במשרד החוץ.

אתמול (ד') עתר ליברמן לבג"ץ בדרישה להורות על חקירת מח"ש בשל ההדלפות מהחקירות נגדו, ואף יצא בהאשמות חריפות כנגד המשטרה - וטען כי היא זו ששיבשה בעצם הפרסום את הליכי החקירה. "זה האבא והאמא של שיבוש חקירה", אמר ליברמן אתמול. "ה'עליהום' והסתערות עליי מצביעים על מצוקת המשטרה יותר מאשר על הראיות".

היום, כאמור, כינס ליברמן מסיבת עיתונאים, בה הוסיף לתקוף את דרך ההתנהלות של המשטרה. לדברי שר החוץ, "אמרתי פעמים רבות שזכותה של המשטרה לחקור כל איש ציבור בכל רגע שתמצא לנכון. מה שלא מקובל עליי זה שמצד אחד עליי אוסרים להתייחס לגופו של עניין לכל פרט, לכל הסוגיה. אני אינני רשאי להציג את הגירסה שלי - ומצד שני מה שאני רואה אתמול, כל היום, כל שעתיים, באופן שיטתי ומגמתי, המשטרה מוציאה בצורה מעוותת כל פרט ופרט, וכל שעתיים פרטים נוספים, מבלי שאני יכול להגיב לגופו של עניין.

"הוזהרתי עשרות פעמים לפני שאני עוזב את חדר החקירה שאסור לי להתייחס לחקירה בדרך כלשהי. אני היום קשור, לא יכול להציג את גירסתי ולהתווכח, ומצד שני במשטרה עובדים קשה באופן שיטתי ומגמתי כדי לייצר מצג-שווא.

"אני אקדים את המאוחר - כל הדבר הזה עורבא פרח. שום דבר מהפרשה הזו לא קרה, ואין בה שום דבר שיכול להקרין על העתיד. ראיתי אנשים שמתרגשים מה יקרה ומה יהיו ההשלכות. ההשלכות הן שאנחנו ממשיכים. אין שום דבר בפרשה הזו שיכול להקרין לעתיד.

"אין כבעל ניסיון. כמי שנחקר הרבה פעמים, אני יכול להגיד דבר אחד - כל הסיפור הזה הוא עורבא פרח. לצערי אינני רשאי להתייחס לכל פרט, ואינני יכול לתת את ההסברים שלי.

"דבר נוסף - השאלה המתבקשת היא למה דווקא עכשיו ובשביל מה. ההסבר, לפחות ממה שאני מצליח להבין, הוא שכל מצג-השווא הזה נועד לדבר אחד - להפעיל לחץ על מערכת המשפט, על היועץ המשפטי לממשלה, על הפרקליטות, ולייצר דעת קהל שלילית ועוינת כנגד אביגדור ליברמן.

"אני מצטער שכך הדברים מתנהלים. אני בטוח שבסופו של דבר אנחנו עוד נמשיך להיפגש הרבה זמן. אמרתי גם בתחילת הקדנציה שזו הקואליציה היציבה ביותר. אני בטוח שאסיים את מלוא הקדנציה שלי כשר החוץ".

"שמעתי אתמול את ההתלהמות של כמה מהפוליטיקאים והפוליטיקאיות. התסריט הזה מאוד מוכר לי, הוא היה כמה וכמה פעמים. זה תמיד מתחיל מהדלפות מהמשטרה, האשמות, אחר-כך הסתערות על כל המצע הפוליטי של ישראל ביתנו ואחר-כך קמפיין מאורגן עם המודעות, עם פרסומאים מכל מיני גופים עלומים, ואף אחד מעולם לא חקר מה מקור הכסף.

"אני זוכר בפעם הקודמת בדיוק אותה מתכונת: היתה הדלפה בתקשורת, אחר-כך מתקפה מטעם פוליטיקאים ופרשנים מטעם, וסדרה של מודעות של רפי פרידן, אסקין, דומני אביב מור, כל החבורה שיצאה בקמפיין מודעות והדבקות הרחובות. אני יכול לנחש שגם הפעם התסריט הזה הוא נכון.

"שמעתי אתמול חברת כנסת עם קול זעקות-שבר - איך ראש הממשלה שותק לנוכח המתקפה של ליברמן על מפכ"ל המשטרה. אני לא זוכר שאותה חברת כנסת, שהיתה שרת החוץ, וחדשות לבקרים חבריה לממשלה - מראש הממשלה ועד לידידי חיים רמון - תקפו את המערכת המשפט והמשטרה - אני לא זוכר שהיא פרשה מהממשלה, יצרה משבר, משום מה לא שמעתי אז את קולה. אבל כמובן שמעתי את קולה אתמול. אני מתנצל שהמערכת הפוליטית אצלנו מתנהלת בדפוסים מהסוג הזה".

"שמעתי גירסה של פרשנים שאמרו שזה חובה של המשטרה להודיע שאיש ציבור נחקר. המשטרה יכולה להודיע, ובחקירות הקודמות היא בדרך-כלל הודיעה שאיש ציבור נחקר, אבל מעולם היא לא הוציאה את כל פרטי החקירה - ובצורה מעוותת. מה שקרה זה לא שהודיעו שליברמן נחקר - אלא הוציאו בצורה מעוותת את כל פרטי החקירה, בצורה מאוד לא מסודרת ומדויקת, בכוונה תחילה להטעות את הציבור".

בהמשך מסיבת העיתונאים סקר ליברמן את הישגיה של מפלגת "ישראל ביתנו" בשנה האחרונה, וסתר טענות על כך שהמפלגה אינה מיישמת את המצע שלה. לאחר מכן השיב שר החוץ לשאלות העיתונאים.

שאלה: מה עשית בבלארוס?

ליברמן: "לצערי אני לא רשאי להתייחס לשום פרט, וגם לשאלה שלך אני לא יכול להתייחס, אני יכול רק להגיד שזאב בן-אריה הוא בהחלט דימפלומט מקצועי שהתקבל למשרד החוץ הרבה לפני שהקמתי את מפלגת ישראל ביתנו, בחור אינטליגנטי ומוכר היטב. אני ראיתי כל-כך הרבה הדלפות ממשרד החוץ, על הנושאים הכי רגישים. אני במקום הכתבים הייתי דואג לקבל הדלפה איך הוא התמנה לשגריר, האם שר החוץ היה מעורב במינוי שלו. כי ראיתי ששר החוץ מינה את זאב בן-אריה לשגריר בלטביה. מי שממנה את השגרירים זה הממשלה, ומי שבוחר אותם זה ועדת המינויים. אני אולי שר החוץ הראשון שוויתר על התענוג לעמוד בראש ועדת המינויים. אני לא חבר בוועדה, ולא מכיר את האנשים שחברים בה. אבל לכל ועדת מינויים יש סטנוגרמות וסיכומים מי ולמה ואיך נבחר. אבל זה לא קשור לחקירה".

שאלה: אתה יכול לומר שאתה לא עבריין?

ליברמן: "אני לא יכול להתייחס לחקירה, אני יכול לומר שמהפרשה הזו לא ייצא שום דבר. הכל עורבא פרח, אין שם שום יסוד, שום דבר, והכל יתבהר מהר מאוד".

שאלה: האם ראית את המסמכים?

ליברמן: "המפלגה שלי חברה בקואליציה בלי קשר לגורלו של אביגדור ליברמן, עם כל הצער שבדבר. חתמנו על הסכם קואליציוני לא על בסיס הגורל של חבר כזה או אחר אלא על בסיס אידיאולוגי. כל עוד אנחנו יכולים לעמוד בהתחייבויות מול הבוחר - אנחנו חברים בקואליציה. לחקירה אין שום קשר לחברות שלנו בקואליציה או לפרישתנו. כל עוד ההסכם הקואליציוני שחתמנו קיים ואנחנו מיישמים אותו - אנחנו חברים.

"אני בטוח שלא יהיה כתב אישום, ולכן לא רואה צורך להתייחס. אני לא רואה שום יסוד להניח שיהיה כתב אישום.

"איפה אני רואה את הסוף? התחלנו ב-1999 וקיבלנו בבחירות 4 מנדטים. בבחירות 2009 קיבלנו 15 מנדטים. אני מקווה שבבחירות 2012 נקבל 30 מנדטים. בכך אוכל לראות את סיום הקריירה שלי באופן המוצלח ביותר, ואז נוכל לפחות להבטיח שהמערכת תתנהל בצורה מסודרת.

"אני לגמרי לא בטוח שזה היה מתואם, שמעתי בטלוויזיה וברדיו את אותם פרשני מטעם. אני לגמרי לא בטוח שזה היה מתואם בין המפכ"ל לפרקליט המדינה וליועמ"ש. מעבר להודעה לקונית כמו בפעמים הקודמות, אני לא בטוח שפרטים אחרים של כל ההודעה הזו היו מתואמים. אני מקווה שגם את זה אנחנו נדע במהרה. ראיתי הודעות שיצאו מכמה פרשנים מטעם, ולגמרי לא בטוח שזה לא חלק מאותו מצג-שווא.

"אני לא שמעתי עד היום שמעדכנים את שרי החוץ על חיקורי הדין. אני מניח שהיו חיקורי דין בעבר גם בתקופה של שרי חוץ אחרים. אני מצפה מכל שגריר שיתנהל בהתאם לחוק והתקשיר וכל מה שמקובל".

שאלה: מדוע קידמת את בן-אריה?

ליברמן: "אני מנוע מלדבר ולהרחיב. אשמח להרחיב על כך בעתיד. הוא לא איש אלמוני, תנסה לאסוף מידע אם הוא מוכר או לא מוכר, אם יש לו הכשרה בתחום שהוא עסק".

שאלה: מה הציפיות שלך מהשר לבטחון פנים, האם הוא צריך לפטר את המפכ"ל שסרח?

ליברמן: "מי שקובע אם היה שיבוש הליכי חקירה זה לצערי לא אני, ולא שר כזה או אחר, אלא רק הפרקליטות או היועמ"ש. לכן ההכרעה היא רק בשני הגורמים האלה. כל עוד לא שמענו מהפרקליטות או מהיועמ"ש שום דבר ברור, אי-אפשר להתייחס לזה. מה שאני התייעצתי עם עורכי הדין שלי הדבר הברור, וכך זה הופיע במכתב שהגשנו, עם כל הנימוקים למה אותה אנחנו רואים באותה הודעה של המשטרה שיבוש הליכי חקירה".

שר החוץ הוסיף כי "באחרונה עתרתי לבג"ץ בנושא התמשכות החקירה, ואני ממתין בסבלנות להכרעת בג"ץ בנושא".