הפתעה בארה"ב: אובדן 36 אלף משרות בפברואר, נמוך מהצפי

תחזית השוק הייתה לאובדן של 68 אלף משרות ■ סופות השלגים שפקדו את החוף המזרחי בפברואר הן האחראי העיקרי לפגיעה בשוק העבודה, אך במארס צפויה התאוששות ■ שיעור האבטלה נותר על 9.7%

שוק העבודה האמריקני איבד בחודש החולף 36 אלף משרות, מספר נמוך בהרבה מקונצנזוס הכלכלנים לאובדן של 68 אלף משרות, כך עולה מנתוני משרד העבודה האמריקני, שפורסמו היום (ו') לפני תחילת המסחר בניו יורק. זוהי הירידה החודשית מספר 25 מתוך 26 החודשים האחרונים. נציין כי בתגובה לנתונים הטובים ביחס לצפי, הדולר והנפט רושמים זינוקים בשעריהם.

בחלוקה מגזרית, מגזר התעשייה הוסיפה 1,000 משרות אך המשרות במגזר הבנייה נפלו ב-64 אלף. מגזר השירותים, הכולל בין היתר בנקים, חברות ביטוח, מסעדות וקמעונאיות, הוסיף בחודש החולף 24 אלף משרות. כמו כן, בפברואר נשכרו שירותיהם של כ-48 אלף עובדים זמניים.

שיעור האבטלה גם הוא הפתיע כשנותר על 9.7% לעומת תחזיות לעלייה של 0.1% ל-9.8%. מכל מקום, מזג האוויר הקשה ששרר בפברואר בחוף המזרחי המשיך להכות בשוק העבודה וגרם למעסיקים רבים להשבית את הפעילות.

נתוני אובדן המשרות בינואר תוקנו במסגרת הדיווח היום ונמצא כי המשק האמריקני איבד בינואר השנה 26 אלף משרות, 6 אלף יותר מהדיווח המקורי של אובדן 20 אלף משרות בכך, עלה מניין אובדן המשרות מאז דצמבר 2007 לכ-8.36 מיליון במספר - הנתון הגרוע ביותר לפחות מאז תום מלחמת העולם השנייה.

2 סופות שלגים עזות פקדו את ארה"ב בחודש שעבר ופגעו בכלכלה האמריקנית ובשוק העבודה. אחת הסופות הייתה העזה ביותר מאז ינואר 1996, כאשר באותו חודש נגרעו משוק העבודה כ-19 אלף משרות וחודש לאחר מכן נוספו כ-434 אלף משרות. ההערכות הן כי בחודש מארס המספרים יהיו טובים יותר מפברואר.

הפגיעה הקשה של המיתון בשוק העבודה מגבירה את הלחץ על נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לקדם חקיקה שתיצור מקומות עבודה חדשים. שוק העבודה נחשב לאחד מעמודי התווך של הכלכלה האמריקנית ולא תיתכן התאוששות כלכלית בת קיימא ללא התאוששות בשוק העבודה. גם יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, התייחס לסוגיה זו בנאומו בפני הקונגרס בשבוע שעבר, ואמר כי שוק העבודה עדיין חלש ולפיכך הריבית במשק תיוותר אפסית למשך "תקופה ארוכה".

רונן מנחם: ההתדרדרות נבלמת, אך השוק רחוק מלהתאושש

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, הגיב לדו"ח התעסוקה ומסר כי "נתון התעסוקה מצביע על המשך רפיון בשוק העבודה האמריקאי. אין שיפור בסנטימנט, בסיס התעסוקה צר ונתמך במשרות זמניות וחלקיות. במבט קדימה, נראה שההתדרדרות בשוק נבלמה, אך אין לצפות לתפנית חיובית של ממש בקרוב. מצב זה יעכב העלאות ריבית עתידיות".