וינשטיין: הכרעתי בתיק ליברמן תתקבל רק בעוד חודשים אחדים

‎‎כך עולה ממכתב שהעביר היועמ"ש לתנועה לאיכות השלטון ■ מתברר כי הצהרת פרקליט המדינה לדור על הכרעה בתיק בתוך שבועות התייחסה רק לטיפול הפרקליטות בתיק, אך לאחר מכן יידרש וינשטיין ללמוד את החומר‏

‎‎החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בשאלת העמדתו לדין של שר החוץ, אביגדור ליברמן, תתקבל רק בעוד חודשים אחדים, ולא מוקדם יותר - כך עולה ממכתב שהעבירה היום (א') לשכת היועץ המשפטי לתנועה לאיכות השלטון.

מהמכתב עולה עוד כי החשדות החדשים בדבר הדלפת מסמך חיקור הדין שהועבר לבלארוס על-ידי שגריר ישראל, זאב בן-אריה, הגיעו לידיעת המשטרה רק לפני כחודשיים.

‏בשבוע שעבר הצהיר פרקליט המדינה, משה לדור, בראיון לערוץ 1 כי ההחלטה בתיק ליברמן מתקרבת והולכת, וכי היא צפויה להתקבל בתוך "פרק זמן של שבועות". ואולם, כעת מתברר כי פרק זמן זה מתייחס רק לשלב טיפולה של הפרקליטות בתיק - ולאחר מכן צפוי היועץ וינשטיין ללמוד את חומר החקירה בעצמו, לפני קבלת ההחלטה.

עוד מתברר, לראשונה באופן רשמי, כי וינשטיין החליט שלא לפסול את עצמו מקבלת ההחלטה בעניינו של שר החוץ, והוא יהיה זה שיחליט אם להעמיד לדין את ליברמן או לסגור את התיק נגדו. זאת, אף שבעבר ייצג כעורך דין פרטי את אחד מאילי ההון שהיו מצויים בהליך אזרחי נגד המעורבים בפרשה.

‎‎שנה בתפקיד

‏‎‎‏"אנו מודעים כמובן לחשיבות זירוז הטיפול בתיק", כתב עוזרו של היועץ, עו"ד רז נזרי, במענה לפנייתה של התנועה לאיכות השלטון, "והמחלקה הכלכלית משלימה בימים אלה את בדיקת חומרי החקירה והכנת חוות-הדעת הנדרשות; ההנחה היא כי ככל שלא יעלו אילוצים מהשלמת בדיקת החומר, מלאכה זו תושלם תוך מספר שבועות. עם זאת, ניתן להעריך כי שלב קבלת ההחלטה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה יארך פרק זמן נוסף, בו יילמד החומר הרב והמורכב שבתיק זה, וילובנו הסוגיות הראייתיות והמשפטיות השונות".

‏בימים האחרונים נשמעו במערכת הפוליטית ספקולציות באשר לשלב שבו ייאלץ ליברמן להיפרד משולחן הממשלה, אם יוחלט על הגשת כתב אישום נגדו. המכתב מלשכת היועץ המשפטי מסייע להבהיר את לוח הזמנים הפוליטי האמיתי, שלפיו לא יחויב ליברמן להתפטר מתפקיד שר לפחות בשנה הקרובה. זאת, מאחר שהחלטת היועץ המשפטי צפויה להתקבל רק בעוד חודשים ארוכים, לאחר שהפרקליטות תסיים את שלב הכנות חוות-הדעת.

גם לאחר ההחלטה הראשונית, הכפופה לשימוע, יינתן לסניגוריו פרק זמן נוסף ללמוד את חומר הראיות לקראת השימוע, ולאחר שזה יקוים תתבקש שהות נוספת, שבה יצטרך וינשטיין לקבל החלטה סופית, אם להגיש כתב אישום אם לאו. מכאן, שככל שיוחלט להעמיד לדין את ליברמן, ההחלטה הסופית בעניין זה לא צפויה להשפיע בהכרח על הזירה הפוליטית בחודשים הקרובים.

‏‎‎דעת קהל עוינת

‏‎‎לצד כל זאת, מתברר כי משרד המשפטים עומד עדיין על גירסתו כי החקירה בפרשה הנוכחית החלה לפני 3.5 שנים בלבד, בסמוך לבחירות של שנת 2006 - ולא נמשכת 10 שנים כפי שטוענים ליברמן וסניגוריו, יעקב וינרוט וירון קוסטליץ.

"תיק החקירה המרכזי העומד כיום על הפרק נפתח לפני כ-3.5 שנים, ומתמקד בחשדות הנוגעים לחומרים חדשים שהתקבלו באותה עת, לרבות חומרים שנתפסו ונתקבלו בשנתיים האחרונות", כתב נזרי לתנועה לאיכות השלטון.

במסיבת עיתונאים שקיים ליברמן ביום חמישי בכפר המכבייה קבל שר החוץ על כך שהמשטרה מדליפה כביכול מתוך התיק, אך במקביל נאסר עליו להציג את גירסתו שלו לאירועים. "אני אינני רשאי להציג את הגירסה שלי", אמר, "ומצד שני כל שעתיים, באופן שיטתי ומגמתי, מוציאים בצורה מעוותת כל פרט ופרט, מבלי שאני יכול להגיב לגופו של עניין. המשטרה עובדת באופן שיטתי ומגמתי כדי לייצר מצג-שווא".

‏ליברמן הוסיף כי כל החשדות נגדו בערוץ החקירה החדש יתבררו כ"עורבא פרח. שום דבר לא יקרה מהפרשה הזו". לדבריו, הפרסומים מצד המשטרה בעת הזו נועדו להפעיל לחץ על הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, "ולייצר דעת הקהל עוינת כנגד אביגדור ליברמן". ‏‎‎‏