בגלל התחרות: חברות הביטוח יתמכו במסלקה הפנסיונית

מדובר באחד הנושאים שהממונה על שוק ההון, עודד שריג, העמיד בראש סדר העדיפויות שלו ■ המסלקה נועדה לאפשר העברת מידע וכסף באופן חופשי בין כל השחקנים בשוק החיסכון הפנסיוני

לאחר שהתנגדו בחודשים האחרונים להקמת המסלקה הפנסיונית, ל"גלובס" נודע כי חברות הביטוח מצטרפות למהלך להקמתה וניהולה. עוד נודע כי הממונה על שוק ההון, עודד שריג, מאוכזב מהתמשכות ההליכים להקמת המסלקה ושם דגש על הגברת המאמצים להקמתה.

בימים האחרונים אמר שריג בפגישה עם גורמים מענף הביטוח כי הוא פועל לכך שהמסלקה תחל לפעול כבר בתחילת 2011. כך לדברי גורם בכיר בענף הביטוח.

מהלך הכרחי

המסלקה הפנסיונית נועדה לאפשר העברת מידע וכסף באופן חופשי בין כל השחקנים בשוק החיסכון הפנסיוני - היצרנים הפנסיונים, היועצים במערכת הבנקאית, סוכני הביטוח והמעסיקים. המסלקה תאפשר העברה פשוטה ומיידית של כספי החיסכון הפנסיוני במקרים בהם החוסך ירצה לעבור ממוצר פנסיוני אחד לאחר, או בין הגופים הפנסיונים.

מדובר במהלך הכרחי, הנדרש לצורך שיפור התחרות בשוק. במערכת הבנקאית תקפו לא אחת את העיכובים בהקמת המסלקה, וציינו כי כל עוד לא תהיה מסלקה פעילה, "הייעוץ הפנסיוני בבנקים לא יוכל להתרומם".

"כולם יתמכו במהלך"

חברות הביטוח התנגדו עד כה למהלך להקמת המסלקה, באמצעות התאחדות חברות הביטוח הפועלות בביטוח חיים. ואולם, כעת מצטרפות החברות - כל אחת באופן עצמאי - למסלקה.

עד כה הביעו תמיכה במסלקה כלל ביטוח, מנורה מבטחים והראל. על-פי ההערכות בשוק, גם מגדל והפניקס צפויות להביע בקרוב תמיכה במהלך.

"המסלקה תעשה הרבה מאוד סדר בשוק", הסביר היום גורם בכיר בענף הביטוח, שהוסיף כי "כעת כל החברות יהיו בעד. אין סיבה אמיתית להתנגד למסלקה וזה רק יעשה טוב. המסלקה תתרום ללקוחות, לסוכנים, לבנקים ולמעסיקים וגם תיתן לסוכני הביטוח את התשתית שיש לבנקים". לדבריו, ההתנגדות של חברות הביטוח עד כה "היתה טכנית ולא מקצועית".

האוצר מנסה להוביל כבר מספר שנים את המסלקה הפנסיונית, ובמסגרת זו קידם הקמת חברה בבעלות משותפת של שחקנים בשוק הפנסיוני שתקים את המסלקה. לצורך כך מינה האוצר את מאיר שביט, לשעבר הממונה על שוק ההון באוצר, לנהל את המסלקה.

מחר (ב') צפוי שביט להיפגש עם ראשי התאחדות חברות ביטוח ולהציג בפניהם את מאפייני המסלקה לפי שעה.

תגובת לשכת סוכני הביטוח: "מהלך זה היה צפוי והרי לא ייתכן שהמסלקה הפנסיונית לא תכלול את היצרנים. זו היתה, אם כן, רק שאלה של זמן עד יישוב המחלוקות בין משרד האוצר לחברות הביטוח".