סיטי: הבורסה בת"א נושקת לשיא, אך תיחלש בחודשים הקרובים

האנליסטים מתכוננים לשדרוג ישראל ב-MSCI בסוף מאי, מזהירים מפני נסיגת משקיעים אקטיביים וממליצים לשמור מרחק מהשוק הישראלי עד יעבור זעם ■ "השוק עלה יפה לאחרונה, אך הסיכון גדל"

השדרוג של השוק הישראלי לסטאטוס "מפותח" במדדי ה-MSCI, שייכנס לתוקפו ב-26 במאי, יביא לחולשה במניות בבורסה. כך מעריכים כלכלני סיטי בסקירה עדכנית על ישראל, כאשר הם מציינים כי זרימת הון פאסיבי פנימה תוסט על ידי יציאת משקיעים אקטיביים, מה שיחליש את הבורסה. הכלכלנים מעריכים עוד, כי הסיכונים הגיאו-פוליטיים בישראל יקשו עליה בעולם החדש של השווקים המפותחים.

סיטי מעריך כי קרנות מחקות ותעודות סל (המהוות את ההון הפאסיבי) החשופות לשווקים המתעוררים ימשכו בסך הכל 2.8 מיליארד דולר מהשוק הישראלי בעקבות השדרוג. ואולם, הון הפאסיבי בהיקף של 3.6 מיליארד דולר, החשוף לשווקים המפותחים, צפוי להיכנס, כך שבסך הכל לאחר השדרוג יעמוד המאזן על זרימת הון פאסיבי בהיקף של כ-800 מיליון דולר.

אך הבעיה העיקרית מפניה מתריעים הכלכלנים היא ההון האקטיבי, כדוגמת קרנות גידור ומשקיעים אקטיביים אחרים. סיטי ערך סקר בקרב משקיעים, ממנו עולה כי מרבית המשקיעים האקטיביים החשופים לשווקים המתעוררים טרם החלו למכור ני"ע בישראל, והם מעריכים כי הכניסה של משקיעים אקטיביים מהשווקים המפותחים תהיה איטית והדרגתית.

"הנתח של ישראל במשפחת השווקים המפותחים יעמוד על 0.4% בלבד", מסבירים האנליסטים, ומציינים גורם נוסף שעלול להרתיע את המשקיעים: "הסיכון הגיאו-פוליטי". בסיטי מעריכים כי יציאתם של המשקיעים האקטיביים לא תפגע במניות גדולות ומוכרות כמו טבע , אלא במניות קטנות ואנונימיות יותר.

"ההיסטוריה מוכיחה כי לאחר השדרוג מגיעה החולשה", כותבים הכלכלנים בסקירתם. "אמנם שווקים שונים הגיבו באופן שונה לשדרוג (יוון הגיבה רע, פורטוגל הגיבה טוב), התבנית השכיחה ביותר היא ביצועים פחותים יותר למשך מספר שבועות לאחר השדרוג. לא בטוח שהמשקיעים המקומיים, שמחזיקים ב-80% מהשוק, יוכלו לפצות על נסיגת המשקיעים הזרים, שכן לא ברור כמה כסף נזיל נמצא מחוץ לבורסה, בייחוד כשריבית בנק ישראל נמצאת במסלול עלייה".

בשורה התחתונה, סיטי חוזר על המלצת "משקל חסר" על השוק הישראלי, המלצה בה הוא מחזיק בחודשים האחרונים בזמן שהבורסה המשיכה לעלות ונושקת לשיא ההיסטורי. לדברי האנליסטים, "השוק עלה יפה לאחרונה, אך הסיכון גדל ואנו צופים תשואת חסר בחודשים הקרובים".