הנשים בישראל ב-2009 - צרכניות מתוחכמות יותר מהנשים ב-2000

כך קובע מכון המחקר TRI רותם, שהשווה למחקר דומה שנערך בשנת 2000 ■ עפ"י המחקר, כיום הנשים בישראל מודעות יותר להוצאותיהן הכספיות, לא מתפתות בקלות לרכוש מותגים ומזדהות עם הטרנד הבריאותי

הנשים בישראל בשנת 2009 הן צרכניות מתוחכמות יותר מהנשים של 2000: מודעות יותר להוצאותיהן הכספיות, לא מתפתות בקלות לרכוש מותגים ומזדהות עם הטרנד הבריאותי. כך קובע מכון המחקר TRI רותם, בבעלותם של ד"ר אריה רותם וד"ר איתן אור, המנסה למפות את "האשה הצרכנית מודל 2009", במחקר מקיף שנערך בהשוואה למחקר דומה שערך בשנת 2000.

המחקר בוצע על מדגם של 1,184 נשים שהתבקשו לענות על 54 היגדים שונים שבחנו את הרגלי הקניות, הרגלי שעות הפנאי, הרגלי צפייה בטלוויזיה ועוד - עד לסוג הלחם, אבקת הכביסה והשמפו המועדפים.

במחקר משורטטים 8 טיפוסי נשים המובדלים זה מזה בסגנון החיים, כשלכל טיפוס יש פרופיל המפרט את סגנון החיים - 6 פלחי סגנון החיים של האישה הישראלית הלא דתית ועוד שני פלחים של האשה הישראלית הדתית והחרדית.

הפלח הראשון שמגדיר המחקר הוא "המאבק הקיומי" (14% מכלל הנשים במחקר): ממוקדות בבית פנימה, רואות באימהות דרך להגשמה עצמית, ממעטות לצאת לחופשה, אך נהנות בהחלט מיציאה לעיתים לבילוי או לבית-קפה; אוהבות לעשות קניות, אם כי בגלל בעיות כלכליות לא מרבות בכך; מודאגות כלכלית ונוטות לדעת על מה הוציאו את כספן, כשהמחיר הוא החשוב השיקול החשוב ביותר עבורן בקניות. את בגדיהן רוכשות במחסני ביגוד, בעיקר מותגים ישראלים.

הפלח השני במחקר הוגדר "משפחה זה מהות החיים" (14%): אשה מחושבת כלכלית, מגדירה את עצמה יותר מהאחרות כחסכנית היודעת על מה מוציאה את כספה, לא מייחסת חשיבות לטיפוח הגוף - מתנגדת לניתוחים פלסטיים ולבזבוז כסף על מותגים אופנתיים ויקרים; את בגדיה רוכשת ברשתות אופנה.

"הצעירה העממית" (7%) הוא פלח צעיר יחסית, למעלה ממחציתן בנות 18-44. לכ-80% מהנשים הללו יש ילדים, השקפת עולמן מסורתית, והמשפחה היא עבורן ערך חשוב. עם זאת, המוטו הוא לקנות ולבלות: הן מבלות באופן יחסי הרבה מחוץ לבית, מעדיפות חנויות מעצבים וקסטרו, בעיקר מותגים של מעצבים ישראלים.

פלח 4, "החיים הטובים" (12%), הוא הפלח הכי בליין ונהנתן: מבוגרות יחסית (45 ומעלה) המבלות הרבה מחוץ לבית, יוצאות לחופשה בחו"ל לפחות פעם בשנה, מעדיפות נופש אקטיבי, אוהבות את עצמן ומשקיעות בגופן, מוכנות לעבור ניתוחים פלסטיים, מאמינות יחסית ברפואה אלטרנטיבית ומשתמשות בתרופות טבעיות. הקניות אצלן בולטות כמאפיין מרכזי: הן מתנסות במוצרים חדשים, רוכשות מוצרים יוקרתיים ואופנתיים, מאמינות יותר מהאחרות לפרסומות ולאנשי מכירות. ל-2/3 מהן הכנסה מעל הממוצע או הרבה מעליו, והן יותר מרוצות ממצבן הכלכלי מאשר האחרות. כסף מאוד חשוב להן, הן מגלות בזבזנות ומעדיפת לקנות היום במקום לחסוך לעתיד.

"הצעירה המתוחכמת", לעומתן (19% מהמדגם), צעירה יחסית (18-44). מחציתן של הנשים בפלח זה הן אקדמאיות, ולרובן יש ילדים. הן הכי פחות משפחתיות, אוהבות לבלות מחוץ לבית ולשבת בבתי-קפה; מעדיפות חופשה במקום שמציע חיי לילה תוססים. לכ-2/3 מפלח זה יש הכנסה גבוהה מהממוצע, והנשים הללו מרוצות יחסית ממצבן הכלכלי; הן נהנות לערוך קניות ואינן בוחלות במותגים יוקרתיים. הן לא תמיד יודעות על מה הוציאו את הכסף - קונות יקר וחושבות יקר, אך אינן מאמינות לפרסומות ולאנשי מכירות. את הבגדים יעדיפו לרכוש ממעצבים ורשתות אופנה, כשזארה מותג מועדף.

האשה ה"ערכית" (14%) מבוגרת יחסית (45 ומעלה), מחזיקה בעמדות פמיניסטיות, ובעלת מודעות סביבתית גבוהה. כ-2/3 מהנשים הללו הן בעלות רמת הכנסה מעל או הרבה מעל הממוצע, הן מרוצות ממצבן הכלכלי אך שוללות נהנתנות כגון קניות כפינוק ובילויים מחוץ לבית, ולא חושבות שצריך להשקיע בהופעה חיצונית. הן אינן מאמינות לפרסומות ולאנשי מכירות ולא מתפתות לנסות כל מוצר חדש שיוצא לשוק, ואין להן העדפה מובהקת ברכישת בגדים.

עוד ממפה הסקר את הרגלי הצריכה של נשים דתיות: "דתייה של פעם" (13%), בעלת סממנים שמרניים יותר, ו"הדתייה החדשה" (7%) המשלבת שמרנות עם הרגלי צריכה נהנתניים יותר - טיסות, בילויים ומותגי אופנה אופנתיים.