הברז נפתח: ועדת הכספים דחתה את מס הבצורת

היטל הבצורת לא ישוב - אלא בהוראת שר האוצר ושר התשתיות, ויהיה כרוך באישור ועדת הכספים של הכנסת

ועדת הכספים אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה את הצעת החוק של יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני וחברי הוועדה, הקובעת כי היטל הבצורת לא ישוב, אלא אם כן בהוראת שר האוצר ושר התשתיות, וכרוך באישור ועדת הכספים של הכנסת.

מנהל רשות המים, אורי שני, אמר כי השנה לא הייתה שנה שחונה אך גם לא ברוכה, "אמרנו שאם תהיה שנה ברוכה נמליץ לוותר על היטל הבצורת, אנחנו בתחום האפור, הייתה שנה טובה עד כה, ירד גשם עשרים אחוזים יותר מאשר בשנה שעברה, ושלושים אחוזים יותר מאשר ירד לפני שנתיים, עם זאת, למרות הנתונים, המצב עדיין גרוע".

יו"ר ועדת הכספים גפני הציג את חשבונית המים שקיבל אתמול ואמר שכתוב במפורש שמחיר המים עולה בחמישים אחוזים, "אני לא משתמש הרבה במים וגם כך אני הולך לשלם הון תועפות, אין מקום להיטל הבצורת, הוא לא נכון בעת הזאת. במידה שיהיה מצב חירום וצורך אמיתי, נשקול לחדשו, אך ורק באישור ועדת הכספים של הכנסת".

מנהל רשות המים אמר עוד כי הם יבנו קמפיין לציבור להיות שותף למהלך הלאומי לחיסכון במים. "נקרא לציבור שיחסוך, כי אם לא, נחזיר את היטל הבצורת". שני אמר עוד כי יכין קריטריונים שיקבעו מתי יהיה צורך להשיב את ההיטל ויביאו זאת לוועדה.

ח"כ הרב אורי מקלב מחה על מחירי המים העולים ואמר כי המחירים צריכים להיות נמוכים בהרבה, "זהו מצרך קיומי, לא יכול להיות שידרשו כל כך הרבה כסף מהאזרחים".

ח"כ חיים אורון אמר כי אין להעניש את האוכלוסייה הצורכת מעט מים, ויש להעלות את המחיר דווקא לאלו שצורכים הרבה. יו"ר הוועדה קיבל את הצעתו ואמר לרשות המים להכין הצעה שתפחית את מחירי המים לצורכים מעט, ולהעלותו לצורכים כמות גדולה.

לסיכום הדיון אישרו חברי הוועדה את החוק לקריאה ראשונה, כאמור, על פיו היטל הבצורת לא יחזור, אלא אם כן שרי האוצר והתשתיות יבקשו זאת ובאישור וועדת הכספים. יו"ר הועדה ח"כ גפני אמר כי יפעל לסיים את הליך החקיקה עד תום המושב.