לא מתוק בכלל: עסקאות בעלי עניין בכרמית לא אושרו כדין

‎‎דו"ח בדיקה שהזמינה החברה מעלה ליקויים רבים בהתנהלות בעל השליטה, לני סקסטין, ומקורביו, כמו העסקת בתו במתן שירותים משפטיים לחברה‏

‎‎קרוב ל-16 שנים של התנהלות בלתי תקינה בכל הקשור לאישור עסקאות בעלי עניין - זו המסקנה העיקרית שעולה מדו"ח בודק שפרסמה היום יצרנית הממתקים כרמית , הנשלטת ומנוהלת על ידי ליאונרד (לני) סקסטין. דו"ח הבודק נערך בעקבות בדיקה שערכה רשות ניירות ערך באוגוסט האחרון, למספר עסקאות שעל פי החשד לא אושרו כחוק.

דו"ח הבודק, אותו ערך עו"ד טל רוטמן, מתפרס על פני למעלה מ-100 עמודים, ומציין בין היתר עסקאות שביצעה כרמית עם חברות הנשלטות בידי סקסטין ומקורביו. באחת מהן, נטען, כרמית חידשה חוזה שכירות עם חברת מנטרה, בעלת עניין בחברה, בהסכם בעל פה וללא הבאת הנושא לידיעת דירקטוריון החברה.

רק כשנה מאוחר יותר נידונה העסקה בוועדת הביקורת של החברה, וזו לא אישרה אותה וביקשה לבדוק את העניין מול יועציה המשפטיים. מיותר לציין, כי גם בדו"חות הכספיים של כרמית לא צוינה העובדה שמנטרה היא בעלת עניין בחברה. ההשלכות באשר לסקסטין הן, שהוא לא מסר לדירקטוריון החברה מידע על העניין הפרטי שלו בעסקה (שתי החברות בבעלותו), ולא מילא את חובתו לפי חוק החברות.

עוד טוען הבודק שמונה לחברה, כי פרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון לא נחתמו, ולפיכך אינם משמשים כראיה. הבודק מציין בהמלצותיו כי לאחר כל ישיבת דירקטוריון יועבר פרוטוקול הישיבה לדירקטורים השונים, על מנת שיעירו את הערותיהם ויאשרו אותו בישיבתם הבאה. לאחר אישור הפרוטוקול, יחתום עליו יו"ר החברה.

‏‎‎נדרשת לתקן הדו"חות ל-2008

‎‎ליקויים נוספים מצא רוטמן בעסקאות הנוגעות לשירותי החזקה וניהול עם חברת "לגובה", שהייתה בעבר בבעלות סקסטין ולורנס גודמן, המחזיק בכ-10.5% ממניות כרמית, וכיום נמצאת בבעלותם של סקסטין ושל בתו, מיכל קלימברג. רוטמן מציין כי העסקה, שגם היא נערכה בעל-פה, לא הובאה לאישור הדירקטוריון, וגם אם הייתה מובאת לאישורו, היה ראוי אילו היו מאשרים את חידושה אחת לכמה שנים, למרות שאין הנחיה המחייבת זאת.

אחת ההתייחסויות בדו"ח הבודק חוזרת לשנת 2005, אז נקלעה כרמית לקשיים תזרימיים, בעקבותיהם לא עמדה בהתניות הפיננסיות שהציבו לה הבנקים. בעקבות קשיים אלו, חזר סקסטין לכסא המנכ"ל. החברה נאלצה לקחת הלוואות משורה של משקיעים דרום אפריקנים, בהם נעזר סקסטין גם בעבר בהקמת מפעלי החברה. אך, מכיוון שלא הצליחה לעמוד גם בהתחייבות זו, נאלצה כרמית לפרוס מחדש את פירעונן, ובסופו של דבר הועברה יתרת ההלוואה לחברת מנטרה, הנשלטת על ידי סקסטין. עסקאות אלו גם הן לא הועברו לאישור הדירקטוריון, אך רוטמן טוען כי לא נראה שהייתה כוונה תחילה להסתירן מהציבור.

ממצא נוסף נוגע לפועלה של בתו של סקסטון, מיכל קלימברג, במתן שירותים משפטיים לחברה. במסגרת ההמלצות הנלוות לדו"ח, ממליץ רוטמן לכרמית להפסיק לאלתר את קבלת השירותים הללו מקלימברג. עוד ממליץ רוטמן לחברה, לפעול למינויו של יו"ר קבוע במקום סקסטין, המכהן גם כמנכ"ל כאמור, כדי לייצר הפרדה בין שני התפקידים. כן הוא ממליץ, לשנות את מבנה הדירקטוריון כך שיכיל יותר דירקטורים בלתי תלויים, שיאפשרו פיקוח רב יותר על פעילות החברה.

כרמית תיאלץ לפרסם מחדש את דו"חותיה לשנת 2008, על מנת לכלול בהם הצגה מחודשת של כלל עסקאות בעלי העניין. ‏‎‎‏

‎‎הבודק ממליץ לפעול למינויו של יו"ר קבוע במקום סקסטין, המכהן גם כמנכ"ל, וכן לשנות את מבנה הדירקטוריון כך שיכיל יותר דירקטורים בלתי תלויים.