לידיעת נוחי דנקנר: הסינים מתנפלים על החנויות של קרפור

סין הפכה לאחד השווקים המשמעותיים של החברה ולמדינה בה נרשמה הצמיחה החזקה ביותר של הרשת הפרושה ברחבי העולם ■ ב-2009 פתחה 22 חנויות והגדילה את מספרן הכולל בסין ל-157 ■ מתכננת לפתוח 20-25 חנויות ב-2010

יתכן שלכור שבשליטת נוחי דנקנר כדאי לבצע כעת את המהלך המשמעותי עליו החליט כבר מזמן ולהגדיל את השקעותיו בחברת קרפור, זאת לאחר שאחד העיתונים הנפוצים בסין "צ'ינה דיילי" פרסם היום כתבה ובה הוא מתאר את ההתנפלות של הצרכנים הסינים על סניפי רשת הקמעונאות הצרפתית בבייג'ין.

השעה היא 1 בלילה באחד מלילות פסטיבל האביב, מאות קונים ממתינים בתורות ארוכים כשהם חמושים בעגלות עמוסות מצרכים ב-Tiantongyuan outlet של קרפור בבייג'ין. ההיסטרייה הליילית ממחישה ביתר שאת את נוכחותה של הרשת הצרפתית בסין.

סגן נשיא החברה בסין אמר כי סין הפכה לאחד השווקים המשמעותיים של החברה ולמדינה בה נרשמה הצמיחה החזקה ביותר של הרשת הפרושה ברחבי העולם. כמוכן הוסיף כי החברה מרוצה מאד ואופטימית מאד ביחס לעסקיה בסין, על רקע נתוני הצריכה הגבוהים של בתי האב בסין.

לפני כשנה יצאה קרפור מהשוק הרוסי ומדרום איטליה על רקע המשבר הכלכלי, בהמשך להחלטתה לנטוש גם את השווקים היפני, הדרום קוריאני והמכסיקני במהלך השנים 2005-2006 על רקע קשיים בתפעול ומכרה את החנויות ליזמים מקומיים.

למרות הצימצומים בשווקים האחרים, הרשת שמרה על התרחבות יציבה ברחבי סין. בשנת 2009 פתחה רשת הסופרמרקטים 22 חנויות ברחבי סין והגדילה את מספרן הכולל ל-157. החברה מתכננת לפתוח בין 20 ל-25 אוטלטים בשנת 2010.

במהלך השנה שעברה נהנתה קרפור במידה רבה מתוכנית החילוץ הסינית, כאשר הרשויות סיבסדו מכשירי חשמל ביתיים חסכוניים הנמכרים ע"י הרשת.

סגן הנשיא,גובייה אמר כי לקרפור אסטרטגייה ברורה בעבור השוק הסיני וכי החברה תתמקד בבניית היפר-מרקטים בגודל ממוצע של 6,000 מ"ר עד 11,000 מ"ר שלצידם מגרשי חניה של עד 1,000 כלי רכב. החברה עשתה מאמצים גדולים למצב את נוכחותה בערים המובילות בסין כמו גם בערים מהדרגה השניה והשלישית, כאשר בסה"כ פועלות חנויות הרשת ב-45 ערים ברחבי סין.

בתגובה ליריבתה הבינלאומית, וול מארט המתכננת לבנות מדי שנה כ-50 חנויות חדשות שיצטרפו ל-160 החנויות אותן היא מפעילה כיום, אמר גובייה כי קרפור מתכוונת להתמקד בשמירת האיזון הנכון בין קצב ההתרחבות ואיכות החנויות הפועלות. "לכל חנות חדשה תהיה מערכת לחסכון באנרגיה אשר צפויה לחסוך 20%-25% מצריכת האנרגיה לעומת חנויות מסורתיות.

"סין היא שוק מאד פתוח מאחר שהממשלה הסינית מאפשרת לכל רשתות הקמעונאות להתחרות ונותנת לצרכנים להחליט בעצמם איפה ללכת לקניות" אמר גובייה, שציין כי הדרך הטובה ביותר להתחרות בשוק שכזה היא להיות הטוב ביותר בתחומך מדי יום.

קרפור דיווחה ב-19 בפברואר כי רווחיה נפלו ב-74.2% בשנה הפיסקלית ל-327 מיליון אירו, לעומת רווח של 1.27 מיליארד אירו אשתקד. החברה ספגה הוצאות וקנסות חד פעמיות בסכום כולל של 1.1 מיליארד אירו במהלך השנה האחרונה. היקף המכירות של החברה ירד ב-1% ל-87.4 מיליארד אירו.

נזכיר כי לפני כחצי שנה הודיעה כור שבשליטת קבוצת IDB של נוחי דנקנר כי בכוונתה להכנס כמשקיע אסטרטגי ברשת ולהשקיע עד 3.5 מיליארד שקל בקרפור, אך עד כה הצטברו השקעותיו בה בכ-284 מיליון שקל בלבד.