דאו ו-S&P לא חושפים את כל התמונה

רוב השוק הוא מניות קטנות שאינן מיוצגות בהם אך נסחרות כל יום והן מספרות סיפור אחר

רוטציה טקטית היא המעבר מקטגוריית נכסים אחת לשנייה, על בסיס ניתוח שוטף של כוחות הביקוש וההיצע בנכסים שונים, והשוואת החוזק היחסי בין קטגוריה מסוימת לכל אחת משאר הקטגוריות.

בשיטת Point & Figure DWA ניתן לנתח את הרוטציה בשווקים, להגדיר את כיווני השוק ולזהות את הנכסים"המנהיגים" שווקים, סקטורים, תעודות סל ומניות, בשוק עולה או יורד. בכך, היא מסייעת להצטרף לגל הנכון ולהשקעה הנכונה.

השווקים הגלובליים

התיקון מטה בשוק האמריקאי ובשווקים הגלובליים היה קצר, השווקים הסתובבו חזרה מעלה. לכן, יש לאמץ את הכוון מעלה עד שהמדדים יכתיבו אחרת. מעניין לציין שמדדי ניו-יורק המסורתיים אמנם לא שברו את שיאם מינואר השנה אך יש זרמים תת-קרקעיים שלא נראים על פני השטח.

המדדים SML, RUT, MID ו-RSP שברו את שיאי ינואר. יחד עם זאת, מדדי הטווח הקצר והמדדים S&P 500, נסדא"ק ו-נאסד"ק 100 נמצאים בקניית יתר.
בשלב זה, יש הצדקה להמתין לתיקון במדדי הטווח הקצר. לחילופין, על בסיס ניתוח הרוטציה בשווקים, ניתן להתמקד באוכלוסיות ומניות המגדירות יחס סיכוי-סיכון גבוה.

אל תסתכל בקנקן

לא ניתן לשפוט ספר או שוק לפי כיסויו החיצוני בלבד. סיפור השוק בארה"ב אינו מוגבל רק למדדים דאו ו-500S&P המייצגים מניות בשווי שוק גדול. נכון שהם המדדים המצוטטים ביותר בעולם, אך חשוב לזכור שפעמוני פתיחת וסגירת המסחר בארה"ב מתחילים ומסתיימים בהרבה מאוד מניות שלא מיוצגות במדדים הנ"ל.

החלק הארי של השוק כולל מניות הקטנות מדי בגודלן כדי להיות מיוצגות במדדים אלה, אך הן נסחרות כל יום בשווקים. במקביל, יש גם הרבה מניות מספיק גדולות כדי להיכלל במדדים, אך בגלל קריטריון שווי השוק שלהן, השפעתן נעלמת ליד התנודות היומיות של מניות כמו מיקרוסופט ואקסון מובייל.

בשבועות אלה, נלחמו דאו ו-500S&P בחירוף נפש כדי לאזן את ההפסדים שלהם מתחילת ינואר, אך לאחר חודשיים, התשואה של כל אחד מהם באפס.

השאלה, האם זה באמת כל מה שקורה בשווקים?

אברהם קוגל מדדים
 אברהם קוגל מדדים

כמו שהוזכר מעלה, SML המייצג 600 מניות בעלות שווי שוק קטן, ו-RUT המייצג 2000 מניות שברו שיאים. כל אלה לא זכו לכותרות אך האם אין להם משמעות? התשובה היא חד משמעית, על מנת להניב את המקסימום בהשקעות יש להם חשיבות עליונה.

חשוב לסקור באופן שוטף את שינויי המנהיגות בשוק עולה או יורד. מאחר והשוק אינו הומוגני, כאשר אוכלוסיות שונות יורדות, אחרות יכולות להיות במגמת עלייה.

דוגמאות שונות ניתנות מטה. IWM היא אחת מתעודות הסל עם נפח מסחר הגדול ביותר בין הנכסים הנמצאים תחת ניהול AUM. היא מייצגת את מדד Russell 2000, ובימים האחרונים שברה פעמיים שיא של 52 השבועות האחרונים, וממשיכה להראות חוזק יחסי גדול בהשוואה למדדי ניו יורק.

אברהם קוגל תעודת סל
 אברהם קוגל תעודת סל

בגרף לעיל ניתן לראות ש -IWM לא שברה מעולם את קו התמיכה שלה במשך ששה השבועות האחרונים בהם "השוק" המיוצג על ידי מדדי וול-סטריט נשם ונשף. במקום זאת, Russell 2000 נע במתחם שבין 56 דולר ל-62 דולר ופיתח תמיכה חזקה במרווח הנ"ל. ב- 65 דולר הוא הגיע לשיא חדש וגם נתן איתות קנייה מסוג Bullish Catapult הנחשב לחזק במיוחד לפי שיטת Point&Figure DWA.

הדומיננטיות ההיסטורית של המניות הקטנות

מדדי המניות הקטנות גם הראו תוצאות טובות יותר בהשוואה למדדים הגלובליים החשובים, שווקים מתפתחים, שווקים מתעוררים ואחרים, שעדיין רחוקים מהשיא של עצמם. עד היום, ממשיכות המניות הקטנות להתחזק בהשוואה לכל השוק האמריקאי והגלובלי.
תופעת החוזק היחסי הגבוה של מניות שווי שוק קטן, לא החלה בתקופה האחרונה. היא נמשכת מאז תחילת העשור האחרון.

אברהם קוגל קטנות מול גדולות
 אברהם קוגל קטנות מול גדולות


בגרף מעלה ניתן לראות את החוזק היחסי של 600 מניות מדד SML, ביחס ל- 500 המניות הגדולות ב- 500S&P (SPX). ב- 18/2/2000 ניתן איתות קנייה שהגדיר את התחזקות ה-SML ביחס ל-SPX לטווח הארוך. אכן, מתאריך זה עד היום עלה ה- SML 68.23% כאשר מדד ה-SPX ירד 16.92%.

בתקופה שקדמה לכך, ב- 11/2/1997, ניתן איתות מכירה שהגדיר את חולשת מדד ה-SML ביחס ל-SPX. בהתאם, מאז 11/2/1997 עד 18/2/2000 עלה מדד ה-SML 41.78% בהשוואה לעליית ה-SPX ב- 70.48%.

חשיבות הרוטציה בסקטורים

כמו בעשור האחרון, השוק הנוכחי ממשיך להציע הזדמנויות שונות על בסיס חיפוש רוטציית סקטורים, לפיה אנו מזהים ובוחרים לטפס על הגל הנכון ומצטרפים לאוכלוסיה, או סקטור הנמצא בין המובילים את השוק.

מחקר של אוניברסיטת שיקגו לפני מספר שנים הגדיר שהצלחה בהשקעות תלויה 80% בזיהוי כיוון השוק והסקטורים (מקרו), ורק 20% בבחירת המנייה.

לדוגמא, ב-30 יום שחלפו הסקטורים המתחזקים בארה"ב כוללים מסעדות, אינטרנט, נדל"ן, פלדה וביוטכנולוגיה, והנחלשים כוללים מוצרי עץ ונייר, בנקים לחסכונות, בנייה ותרופות.

גם אבחנות החוזק היחסי בין ניירות ערך יגדירו עבורנו במה לבחור. לדוגמא, האם להתמקד במדד SPY או IJR. בנוסף, השפעת שווי שוק של כל מנייה בתוך סקטור מסוים יסבירו לנו מה באמת קורה בסקטור. למשל, סקטור הנפט מגלם לאחרונה את הצורך להפריד בין קטגוריות של שווי שוק. מניית אקסון מובייל ושברון-טקסקט (Chevron Corp. ) מייצגות באופן הבולט ביותר רכיבי שווי שוק גדול בתוך סקטור הנפט, ושתיהן כיום חסרות את התכונות הטכניות המצדיקות את קנייתן.

XOM ו-CVX ירדו מתחת לשיאן בינואר ב- 3.5% ו- 8.93%, בהתאמה.

הירידה החזקה של CVX הפכה אותה לחלשה כנגד השוק גם לטווח הארוך. למרות זאת, סיפור שתי המניות הנ"ל המכתיבות מה קורה למחיר השוק של הסקטור כולו, רחוק מלהסביר את התמונה המלאה. יש בסקטור הנפט 15 מניות שהגיעו לשיא של 52 השבועות האחרונים, מהן 10 בשווי שוק קטן, 5 בשווי שוק בינוני.

הדוגמאות מעלה מעניקות לנו תזכורת על ההזדמנויות שיוצרת עבורנו האבחנה של רוטציה טקטית בשווקים.

  • אברהם קוגל הוא מומחה בשיטת Point & Figure DWA ובשווקים הגלובליים, ומביא השיטה עם הסמכה בלעדית בישראל. קוגל סוחר פעיל בשוק ההון ומנהל תחום Point & Figure DWA במרכז להשכלה פיננסית מבית Matrix, שם הוא מרצה ומדריך בשיטה.
  • ניתן ליצור קשר במייל: info@pnf.co.il
  • אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעת עצמו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.