תורת המשחקים בענף התרופות

מדוע, בקרב הענקים סביב רציופארם, טבע שותקת ושתי מתחרותיה לא מפסיקות לברבר

טבע הישראלית רוצה את רציופארם, פייזר האמריקאית רוצה את רציופארם, וגם Actavis האיסלנדית רוצה את רציופארם. שלושתן מתחרות על לבה של ענקית התרופות הגנריות הגרמנית.

העניין הוא שלעומת שתי יריבותיה, שמשחררות רמיזות והדלפות, טבע שומרת את קלפיה קרוב לחזה. למה היא עושה את זה? עדיין קשה לדעת, אבל התנהגות שתי המתחרות שלה יכולה לספק שיעור מעניין בתורת המשחקים.

פייזר הדליפה בסוף השבוע האחרון כי אם תזכה בלבה של רציופארם תוכל להציע לה רשת גדולה יותר למכירת מוצריה. היא אף סיפרה כי מנכ"ל החברה הגיע לעיר או*לם, מקום מושבה של רציופארם בגרמניה, והניח על שולחן דירקטוריון החברה הצעת מחיר של 4.1 מיליארד דולרים.

אקטביס לא נשארה חייבת. דויטשה בנק, המממן העיקרי של אקטביס ובעל השליטה בה, הצהיר כי אם וכאשר תרכוש אקטביס את רציופארם, תונפק החברה הממוזגת במטרה לכסות חלק מחובותיה.

ההדלפות שיוצאות מהמסדרונות של פייזר ושל אקטביס אינן עניין שבשגרה. ברוב המקרים, כשרכישות בסדר גודל שכזה עומדות על הפרק, המידע עליהן נשמר הרחק מעיניו ומאוזניו של ציבור המשקיעים. אך נראה שחלפו הימים שבהם לא ידענו דבר וחצי דבר עד אשר פורסמה הודעה רשמית על נושא כזה או אחר.

אז איפה טבע בכל הסיפור הזה? שם שומרים עדיין על הגישה המסורתית: שתיקה. אולי רק בכוח יהיה מישהו או משהו שיצליח לגרור את החברה הישראלית למשחק שמובילה פייזר. האם טבע יודעת משהו שפייזר ואקטביס לא יודעות? אין דרך לענות על השאלה הזו. האם השתנו כללי המשחק בכל הנוגע להתנהגות חברות לפני רכישה? את זה, כנראה, נוכל לדעת רק ביום שבו תימכר רציופארם.