הגרוש שלי, ייבדל לחיים ארוכים

חוקי הפנסיה גורמים לכך שכדאי לך מאד להתפלל לשלומו של בן-זוגך לשעבר

לא רק לדרבי חוקים משלו, גם לקופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים. מציאות זאת לומדות על בשרן נשים גרושות רבות, שמנסות לממש את חלקן בזכויות הפנסיה של בעליהן לשעבר, ולתדהמתן מגלות שהכסף עליו בנו לשנות הפרישה, לא יגיע לידיהן לעולם.

כך למשל סיפורה של א' מהרצליה, אשר בשנות ה-20 לחייה הקימה עם בן-זוגה בית לתפארת, ובמשך עשרים וחמש שנות נישואין גידלה את ילדיהם, ותמכה בבעלה שפיתח בינתיים קריירה משגשגת. לכבוד יום הולדתו החמישים, החליט הבעל שמיצה את חייו הזוגיים עם א', ובתום מאבק משפטי ארוך ומתיש, השניים התגרשו, וא' יצאה מאולם המשפט אוחזת בפסק דין המצהיר על זכותה למחצית מזכויות הפנסיה שנצברו במהלך הנישואין על שמו של הבעל.

כשהגיע מועד פרישתו של הבעל לפנסיה, פנתה א' לקרן הפנסיה כדי לקבל את חלקה, והופתעה לגלות שקרן הפנסיה אינה מחויבת לפסק הדין, כי אם הבעל בלבד, ולכן גביית חלקה בפנסיה חייבת להתבצע דרך הבעל לשעבר.

א' תלויה למעשה בבעל לשעבר לא רק כדי שיבחר באיזה אופן הוא רוצה לקבל את הפנסיה (בפדיון אחד של סכום גדול, בתשלומים עיתיים וכיוצ"ב), אלא גם כדי שיעביר לה את התשלומים כסדרם. וכך, חמש עשרה שנה לאחר שהתגרשו ודרכיהם נפרדו שלא לשלום, א' ובעלה לשעבר נאלצים לחדש בינהם את הקשר לשארית חייהם, ועוד בפורמט שמזכיר לשניהם את הימים השחורים של תשלום המזונות.

מי שמסכים כי מדובר במצב אומלל מאד עבור נשים שהתגרשו, בודאי יזדעזע לגלות שלמעשה המצב יכול להיות גרוע הרבה יותר. שנה לאחר יציאתו לפנסיה, בעלה לשעבר של א' נישא מחדש, ולרוע המזל הלך לעולמו חודשים ספורים לאחר מכן.

לאסונה של א' היא גילתה עד מהרה, שזכותה למחצית הפנסיה שנצברה בעשרים וחמש שנות נישואין, תמה עם מותו של הבעל לשעבר אחרי שנה, וביתרת הפנסיה זוכה אישתו החדשה שנשואה לו רק חודשיים. העובדה שלא' נותרו שנים רבות בהם הייתה אמורה להתקיים מאותה פנסיה אינה מעניינת את קרן הפנסיה, ולא' לא נותר אלא להצטער על שאמרה לבעלה לשעבר "הלוואי שתמות", במקום להתפלל לאריכות ימיו.

מדוע זה קורה? קופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים נהנים מעצמאות משפטית, ואינם כפופים להסכמים, צוואות או פסקי דין חיצוניים להם. הגופים הפיננסיים הללו מכירים רק בזכויות של חבריהם ושל מי שהחברים רשמו כמוטבים או שארים במקרה של מות החבר.

קרן הפנסיה לא מכירה בזכותה של הגרושה למחצית הפנסיה כזכות עצמאית, ולכן בחייו של החבר, הגרושה נאלצת לקבל את חלקה דרך הבעל לשעבר, ובמותו של החבר עוברת הפנסיה למי שרשם בתקנון הקופה כשאריו, קרי רעייתו החדשה או כל אדם אחר.

אין תוקף לצוואה

למען ההגינות יצויין כי בשל שיטה זאת נגרם לא מעט עוול גם במקרה ההפוך. מדובר באנשים שפתחו קופת גמל בצעירותם, וברבות הימים התגרשו ונישאו מחדש. כאנשים אחראיים הם דאגו לעדכן את צוואותיהם, ולהוריש את כל רכושם וכספם, לרבות קופות הגמל והפנסיה, לאישה החדשה, מבלי לדעת שלהוראות אלו בצוואה אין תוקף.

כדי להוריש את קופות הגמל, הביטוחים או הפנסיה לאדם שונה מזה שהיה רשום כמוטב או שאיר, חובה על המוריש לעדכן בכך את הגוף הפיננסי עוד בחייו ולא רק בצוואה לאחר מותו. מי שלא דואג לעדכן את סעיף המוטב או השאיר בחייו, יותיר אחריו גרושה מאושרת מאד, ולו עצמו לא יוותר אלא להתהפך בקברו.

עיוותים אלה העסיקו את בתי המשפט לא מעט, אך פתרון אין, ובית המשפט העליון קרא למציאת פתרון בחקיקה. ב 2008 אכן הוקמה ועדה "לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו", אשר המלצותיה הוגשו השבוע לשר המשפטים, ובמסגרתן היא מציעה מספר פתרונות לבעיות חלוקת הפנסיה. כאשר הבעל לשעבר עודו בחיים, ממליצה הועדה לחייב את קופות הפנסיה לשלם את הפנסיה לגרושה באופן ישיר, ולא לאלץ אותה לרדוף אחרי הבעל לתשלום.

כשמדובר בפנסיה רגילה, תופרד קופת הפנסיה לשתי קופות נפרדות מיד עם הגירושין, וכל צד יוכל לנהל את חלקו באופן עצמאי. כשמדובר בפנסיה תקציבית, המקובלת בצבא ובמוסדות המדינה, תקבל הגרושה את חלקה במועד היציאה לפנסיה ולא עם הגירושין, אך עדיין באופן עצמאי, ולא דרך הבעל לשעבר. בנוסף לכל אלו הועדה ממליצה לקבוע קריטריונים בחוק, אשר יאפשרו לגרושה להמשיך לקבל את זכותה בפנסיה גם לאחר פטירת הגרוש.

השינוי מבורך, אך הדרך בין המלצות הועדה להפיכתן לחוק ישים עדיין ארוכה. צריך לזכור שבתי המשפט המליצו על פתרונות דומים כבר לפני שנים, אך נתקלו תמיד בהתנגדות נמרצת של הקופות עצמן, ובראשן הקופות שמנהלת המדינה והצבא.

הבעיה העיקרית היא כמובן הנטל הכלכלי שנוצר עבור הקופות על ניהול כפול, וחישובים מסובכים של זכויות הגרושות, ולכן התקווה להעברת חוק שיוצר עומס כלכלי על רשויות המדינה בידי רשויות אחרות של המדינה עלולה להתגלות פעם נוספת כניסיון לתת לחתול לשמור על השמנת.

בינתיים חשוב להיות מודעים למצב הקיים, ולהביא זאת בחשבון בשיקולים השונים של חלוקת הרכוש בזמן גירושין. כך למשל, במידת האפשר, לעיתים מוטב לאישה לשקול לקבל היוון פנסיה, גם אם על הצד הנמוך, מאשר להמר על תוחלת חייו של הגרוש, ובכל מקרה לכולם חשוב לזכור לעדכן את רשימת המוטבים והשארים בכל תוכניות החסכון השונות בהתאם לשינויים האישיים בחיים.