"אקדח מעשן": ב-2006 עובדי טויוטה התריעו על מחדלי בטיחות

מסמך אותו כתבו העובדים להנהלה הבכירה של החברה הועבר היום למפקחים על פרשת טויוטה מטעם הקונגרס האמריקני ■ העובדים גינו את "הקרבת הבטיחות" בה נוקטת החברה לצורך הגדלת רווחיה

הטיימס הלונדוני מפרסם היום מסמך של עובדי טויוטה המהווה "אקדח מעשן" ממנו עולה כי כבר בשנת 2006 הזהירו עובדי החברה את הנהלת החברה מפני סיכונים מערכתיים המסכנים את בטיחות המכוניות מתוצרת טויוטה. מסמך זה הועבר היום למפקחים על פרשת טויוטה מטעם הקונגרס האמריקני אשר כבר חושדים זה זמן כי החברה ידעה על התקלות אך לא דיווחה עליהם.

המסמך בן 2 העמודים אשר נכתב ע"י קבוצה של עובדים ותיקים בטויוטה ונשלח ישירות למי שהיה נשיא החברה בשנת 2006, Katsuaki Watanabe, ובו הם גינו את "הקרבת הבטיחות" בה נוקטת החברה לצורך הגדלת רווחיה כמו גם את פיטוריהם של עובדים שעסקו בביקורת איכות ובטיחות לשם חיסכון בעלויות החברה.

נראה כאילו המכתב הקדים את זמנו, מאחר ועד לפני כחודש נחשבה טויוטה לאחת מיצרניות כלי הרכב האמינות בעולם. עם זאת, החברה מתמודדת מזה כחודש עם פגיעה קשה בתדמיתה לאחר שהורתה על החזרתן של יותר מ-9 מיליון כלי רכב ברחבי העולם בעקבות תקלה בדוושת התאוצה ותקלות בטיחות נוספות ברכביה. טויוטה העריכה כי הריקול הנוכחי יעלה לחברה כ-2 מיליארד דולר, זאת עוד לפני התביעות השונות והרבות אשר הוגשו כנגד החברה.

במסמך מלינים עובדי החברה על משך הזמן הקצר מדי שהקדישה החברה לפיתוח מכוניות חדשות ואת הירידה החדה באיכות הייצור של החברה. לדבריהם, "תהליכי הייצור החיוניים מופקדים כיום בידיהם של חובבנים". העובדים גם הזהירו את החברה מפני השלכות של ההזנחה בחברה, וטענו כי מדיניות ההנהלה תאיים על יכולתה של החברה להמשיך לפעול.

במסמך מציין עובד החברה מזה 45 שנה כי טויוטה נאלצה להחזיר יותר ממיליון כלי רכב בין השנים 2000-2005 - מספר גדול יותר מזה שנאלצו להחזיר יצרניות אחרות. לטענתו, מקור הבעיות כבר בשלב התכנון ולא בשלב הייצור. "אנו חוששים כי התהליכים הדרושים לייצור מכוניות בטוחות יסבלו מהתעלמות, בשם התחרות", נאמר במסמך, בו דרשו העובדים כי טויוטה תקבע את בטיחות מכוניותיה כעדיפות העליונה, תבדוק מחדש צעדים בהם נקטה לשם חיסכון בעלויות, תתן הכשרה טובה יותר לעובדיה ותטפח עובדים מיומנים.