"מזומן תמורת מפתחות": פיתרון יצירתי לטיפול במשכנתאות

חברות להשקעה במשכנתאות בארה"ב מציעות לבעלים סכום קטן במזומן והעברת חוב המשכנתא - בתמורה לנכס אותו הם משביחים ומוכרים ברווח ■ כ-11 מיליון נכסים בארה"ב שווים פחות מהמשכנתא עליהם

"מזומן תמורת מפתחות" - כך מצליחים כיום בעלי משכנתאות בארה"ב להיפטר במהירות מחובותיהם, ומשקיעים לזכות בנכס שעשוי להניב להם רווחים אדירים. חברות להשקעה במשכנתאות מציעות כיום לבעלי הבתים אלפים ספורים של דולרים וכן את העברת החוב על המשכנתא לידיהם, בתמורה להעברת הבעלות על הבית.

לדוגמא, לאחרונה הציע ג'ון דאוריו, מנכ"ל חברת קונדאור, הנחשבת לגדולה בתחום ההשקעות במשכנתאות בעייתיות אשר מתמחה במתן פתרונות רכישה והסדרה של חובות בעייתיים תוך הפקת רווח, סך של 4,000 דולר ושיחרור מחוב של 120,000 דולר לבעל בית בעיירה באוהיו שעבר לגור בטקסס בשכנות להוריו. לאחר שיפוץ עומד שוויו של הבית בשוק על 47,500 דולר.

דוגמא נוספת מגיעה ממיזורי, שם הסכים בעל בית אשר לא עמד בחובותיו, למכור את הנכס בתמורה ל-5,000 דולר במזומן ובתמורה להעברת משכנתא בסך של 130 אלף דולר לידי חברת ההשקעות. הבעלים פינה את הבית תוך 5 ימים, וכעבור 15 ימים נוספים נמכר הבית בתמורה לכ-140 אלף דולר בשוק. זאת לאחר שנה שלמה בה נאלץ בעל הבית המקורי להתמודד מול פקידי הבנק במסגרת צוי העיקול שהוטלו על הנכס. בסופו של דבר גם הבנק שמח על הפיתרון שהעביר את החוב הבעייתי לידיו של משקיע בעל יכולות.

החברה שהוקמה בשנת 2007 נהנית מגידול משמעותי בפעילותה על רקע הגידול החד במספר בעלי הבתים אשר המשכנתאות אותן הם חייבים עולות על שוויו של הנכס המצוי בידיהם ועל רקע הגידול החד בצווי העיקול על בתים שבעליהם לא מצליחים לעמוד בתשלומי המשכנתא. הקמת החברה נולדה כיוזמה של יוצאי משבר הסאב פריים.

יותר מ-11 מיליון נכסים עם משכנתאות נחשבים כיום ל"טובעים" או כאלה שמחירם בשוק נמוך משווי המשכנתא עליהם. עד כה לא צליחו כל הפתרונות שנוסו בארה"ב ובמקרה הטוב רק דחו את הקץ הידוע - העיקול ע"י הבנק. לעומת זאת הפיתרון המוצע כאן אמנם מותיר את בעל הבית ללא ביתו, אך גם ללא חובותיו. ללא פיתרון יצירתי המערב משקיעים בעלי יכולות עלול שוק הדיור בו מצוי מלאי רב "בצללים", להתערער שוב בשנה הקרובה.

"היכולת להתאים פתרונות שונים להלוואות ולהרוויח רווחים פוטנציאליים עצומים מושך כיום משקיעים רבים לתחום בו הלוואות נמכרות באופן תדיר ב-40-60 סנט לדולר חוב. הדיסקאונט מאפשר למשקיעים מרחב פעולה רחב יותר מול הלווים, לעומת הבנקים הנאבקים על הצלת הפסדיהם" אמר קינגסלי גרינלנד, מנכ"ל חברת DebTx שעוסקת גם היא בהשקעה בהלוואות משכנתא בעייתיות. "לרוב המשקיעים מחפשים הסדר מהיר, מאחר ועיכוב הסדרת החוב כרוכה בעלויות נוספות".