"בן-גור וקארשי הפכו לכתובת עבור מי שרצה להתקדם ברשות המסים"

התובעת בתיק המינויים ברשות המסים: כדי שיתקיים שוחד אין צורך במתן חומרי, אלא די בכך שעובדי הרשות הבינו כי מצופה מהם לפעול לטובת קארשי ובן-גור ■ "זהו אחד הגילויים העגומים ביותר של שחיתות בשירות הציבורי"

"הפרשה שנגלית לעינינו בתיק הזה היא אחד הגילויים העגומים ביותר של התנהלות מושחתת ומקולקלת בשירות הציבורי" - כך אמרה היום (א') התובעת בתיק המינויים ברשות המסים, עו"ד מיכל רוזן-עוזר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, בפתח המשפט בפרשה.

לדבריה, "הסכנה העצומה שאנו רואים בתיק הזה היא שחיתות וקלקול שמחלחלים לתוך המערכת: שחיתות מערכתית, שעלולה להגיע עד לדרגים הנמוכים ביותר ולקלקל מערכות שלמות".

התיק עוסק בהפעלת השפעתם של רו"ח קובי בן-גור ויורם קארשי, אחיה של מנהלת לשכת ראש הממשלה לשעבר שולה זקן, על מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, לטובת קידום עובדים ברשות ולטובת קידום ענייניהם ברשות.

האישומים נגד השלושה ונגד בכירים לשעבר ברשות המסים כוללים עבירות של שוחד, מירמה והפרת אמונים.

ג'קי מצא ושאר נאשמי פרשת רשות המסים / צלם: עינת לברון
 ג'קי מצא ושאר נאשמי פרשת רשות המסים / צלם: עינת לברון

בנאום הפתיחה ציינה התביעה כי חומרתו של התיק נובעת מדרג הנאשמים ומעוצמתה של רשות המסים. "החומרה בתיק הזה נובעת מכמה יסודות: אנו מדברים בעובדי ציבור בכירים ביותר, ובראש ובראשונה ג'קי מצא - אולי מעובדי המדינה הבכירים ביותר שהועמדו אי-פעם לדין. אי-אפשר להקל ראש גם בחומרה של עובדי המדינה האחרים.

"החומרה המיוחדת נובעת מאופיה של רשות המסים - רשות אכיפה החולשת על אינטרסים כלכליים בציבור הרחב, היא לא רק רשות שגובה מסים אלא גם מנהלת חקירות ומחזיקה בידה מידע גדול ורגיש מאוד. כגודל הכוח כך גודל האחריות. לכוח הזה, שיש בידי עובדי המדינה העומדים לדין, נילווה מאפיין נוסף: הרצון של גורמים אינטרסנטיים להשפיע על הכוח הזה הוא רצון מסוכן מאוד, שעובדי הציבור צריכים לעמוד מולו".

שוחד ללא מתת

התביעה הבהירה בפתח המשפט כי לתפיסתה, כדי שתתקיים עבירת שוחד אין צורך במתן חומרי, וכי עבירת השוחד בתיק מבוססת על כך שעובדי הציבור ברשות המסים הבינו כי מצופה מהם שיפעלו לטובת קארשי ובן-גור, לאחר שאלה פעלו למינויים.

"אין בתיק הזה קונספציה משפטית חסרת תקדים. לתפיסתנו, זה לא נכון משפטית לומר שכדי שתתקיים עבירת שוחד צריכה להתקיים מתת חומרית. תכלית עבירת השוחד היא להגן על ערכים מסוימים. מצד אחד הציפייה שהרשות הציבורית תפעל ללא משוא-פנים, ומצד שני לשמור על אמון הציבור ברשויות האלה", הסבירה התובעת. "הסכנה העצומה הגדולה ביותר שיש בפני השירות הציבורי, היא דווקא באותם מקרים שבהם הפסול שבמתת לא אינהרנטי. כששני הצדדים מבינים כי מצופה מהם שיפעלו לטובת נותן השוחד - זה חמור עוד יותר. קשה מאוד לזהות את מערכת היחסים של השוחד. כאן הסכנה בחלחול של הסטנדרט המקולקל לתוך המערכת".

התובעת הדגישה כי לקארשי ובן-גור היו אינטרסים ביחידות השונות ברשות המסים, ועובדי הרשות - שנתנו להם את הסיוע - הבינו זאת היטב. "אין כאן מעטפות כסף והעברות בנקאיות. מה שיש זה גורמים אינטרסנטיים: בן-גור וקארשי, שמנסים להשיג דריסת-רגל בקבלת ההחלטות ברשות המסים. הם עושים זאת כשהם מסייעים לעובדי הציבור, כדי ליצור מחוייבות כלפיהם ומתוך כוונה שעובדי הציבור יפעלו בהמשך הדרך כדי לקדם האינטרסים שלהם", טענה התביעה. "עובדי הציבור מקבלים את הסיוע הזה, כשהם מבינים כי יידרשו בתמורה לעשות דברים מסוימים - ואנו רואים שהם נותנים את התמורה. בן-גור וקארשי הופכים לכתובת ברשות המסים עבור מי שרוצה להתקדם. זה רק ממחיש עד כמה פגעו המעשים באמון הציבור".

התובעת התייחסה לטענת ההגנה, לפיהן המינויים שנעשו בידי מצא הם מינויים ראויים של אנשים כשירים. לדבריה, "אין שום דבר בכשירות של האנשים שמונו לתפקיד, שיכול להכשיר את המעשים האלה. התיק טמון בכל מה שנעשה מאחורי הקלעים, במחשכים".

"קארט בלאנש"

התובעת התייחסה בנאום הפתיחה גם לטענת ההגנה, לפיה דברי הנאשמים על חלקם במינויים ברשות המסים, כפי שהוקלטו בהאזנות סתר, הם "גאוותנות, ראוותנות שחצנות, אנשים שמדברים על כוח שאין להם".

על כך משיבה התובעת: "חשוב להבהיר: יש כאלה שמתרברבים בכוח שאין להם, ויש כאלה שאומרים דברי שחץ שהם אמיתיים במלוא מובן המילה. אם בן-גור אומר שכמעט גרם למצא להתפטר בגלל הלחץ שהפעיל עליו בעניין יגאל סער (לשעבר נציג הרשות בארה"ב) - זו אמת במלוא מובן המילה. יש אמירות שכאשר הן נשמעות מצד אנשים כה בכירים - הן נושאות בחובן מטען של פגיעה בשירות הציבורי. התיק שלנו הוא לא תיק שמתמצה בדיבורים, יש מעשים. זה לא תיק שבו הועמדו בכירים לדין על איזה גוזמאות.

"האוזן מתקשה לעכל חלק מהשיחות. שיחות קשות מאוד שמגיעות כדי התרפסות, וזה מראה עד כמה הרחיקו עובדי הציבור. צריך להזכיר לעצמנו שבן-גור וקארשי הם לא חלק מרשות המסים... הם לא אמורים לתבוע שום דבר לגבי מינוי של מישהו. בעולם של מינהל ציבורי שפועל כדין הם לא אמורים לתת 'קארט בלאנש' למינוי של פלוני. לא תמיד מביא הלחץ של קארשי ובן-גור למה שהם רוצים. המערכת מושחתת בלי קשר למה נעשה בפועל. המושחתות טמונה בכך שיש להם דריסת-רגל. ההתנהלות של עובדי הציבור מהווה מעשה עצמאי של הפרת אמונים".

התובעת התייחסה באופן ספציפי למינויו של מצא לראש רשות המסים, וציינה כי מצא פנה לבן-גור כדי שיפעל למינויו ויארגן לו פגישה עם קארשי. "אנו רואים את מצא, שהיה אותו זמן עובד ציבור בכיר ברשות, מגיע במוצ"ש לביתו של קארשי. זו לא פגישה חברית. קארשי מציג עצמו כאח של שולה זקן, שמנהלת את לשכת אולמרט... יש לזה המשך: מצא נפגש עם זקן, וכמה שינסו להמעיט מהפגישה - הצדדים ייחסו לה משמעות רבה. מצא הבין שהם נותנים לו סיוע, ואנו רואים שבן-גור וקארשי עשו זאת כדי לתבוע ממנו לקדם את ענייניהם בהמשך, ועושים זאת".

התביעה מיוצגת בידי עוה"ד מיכל רוזן-עוזר, יוחאי בן-שמואל, יוסי אלון ועומרי קופלר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

ההגנה: תפישת השוחד - תקדימית ורדיקלית

בא-כוחו של ג'קי מצא - המואשם בקבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים ובסיוע לשוחד - עו"ד נבות תל-צור, אמר היום (א') בפתח המשפט כי תפיסת התביעה באשר לעבירת השוחד היא תקדימית.

"הרעיון להניח לפתחו של בית המשפט דינמיקה של מינויים בשירות הציבורי, דינמיקה של פוליטיקה - הוא תקדימי", הבהיר עו"ד תל-צור. "אני לא רוצה לשער מה התמונה שהיתה מתגלה אם במשרד ממשלתי תבוא המשטרה ותשב 9 חודשים ותאזין לדינמיקה של מכרזי הנש"מ, שאף אחד לא חלם לתת להם תווית של מעשים פליליים. אל לנו להפוך מעשים של יומיום שבשגרה למעשים שתווית פלילית בצידם".

תל-צור ציין גם כי מצא - המיוצג גם בידי עוה"ד דוד ליבאי, דפנה ליבאי ואריאל כפרי - לא נדרש לתמיכתו של יורם קארשי במינויו, שכן ממילא היה מועמד מומלץ ומוביל.

בא-כוחו של רו"ח קובי בן-גור - המואשם במתן שוחד ובסיוע לשוחד - עו"ד משה ישראל, אמר כי בן-גור, המיוצג גם בידי עו"ד אייל בסרגליק, מוצג בצורה דמונית. לדבריו, "בן-גור אדם טוב, שסייע כל חייו למאות אנשים. הוא לא חשב שהוא עושה משהו לא תקין".

בא-כוחו של יורם קארשי - המואשם במתן שוחד - עו"ד איתן מעוז, אמר כי לקוחו סייע במינויים לאנשים ברשות המסים בשל טוב-ליבו. "קארשי מעולם לא יזם פנייה, פנו אליו מתוך ניסיון שהוא יעזור להם, ובטוב-ליבו עשה כן. יש בפעילות הזו חוסר תקינות מינהלית, אך ודאי לא שוחד", ציין.

נאשמים נוספים בתיק: יוסי שטיינמץ, לשעבר גובה ראשי באשדוד, המיוצג בידי עוה"ד בועז בן-צור ומשה מרוז, מואשם בלקיחת שוחד. עו"ד בן-צור אמר היום כי תפיסת התביעה בדבר השוחד היא רדיקלית; יגאל סער, לשעבר נציג הרשות בארה"ב, המיוצג בידי עו"ד גיל דחוח, מואשם בלקיחת שוחד; שמואל בוברוב, לשעבר סמנכ"ל משאבי אנוש ברשות, המיוצג בידי עו"ד רותי ליטבק, מואשם בלקיחת שוחד ובמירמה והפרת אמונים; גידי בר-זכאי, לשעבר סמנכ"ל לעניינים מקצועיים, המיוצג בידי עוה"ד ורעי בלכר וטל אגם, מואשם בלקיחת שוחד.