קרן בן-דוד: "שהקבלנים יפסיקו לנסוע במרצדס 600 על חשבון הציבור"

(עדכון) - עו"ד קרן בן-דוד מחברת מגדלים, ממארגני קבוצות הרכישה בוועדת הכלכלה ■ היום חל דיון סוער בקבוצות הרכישה ביוזמת ח"כ כרמל שאמה ובהשתתפות המפקח על הבנקים רוני חזקיהו

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ג') דיון סוער בנושא קבוצות הרכישה ביוזמת ח"כ כרמל שאמה ובהשתתפות המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, שהציג את עיקרי תכניתו להגבלת האשראי לקבוצות רכישה.

כזכור, חזקיהו הורה לאחרונה לבנקים להקצות הון בשיעור של 100% על כל הלוואה הניתנת לקבוצות הרכישה. מדובר במהלך שעשוי לצמצם את היקף הפעילות של קבוצות הרכישה וכדאיותן.

בדיון אמר חזקיהו כי "אנחנו לא מקיימים דיון על קבוצות רכישה - אם הן טובות או לא. אנחנו דואגים רק ליציבות של המערכת הבנקאית, ולכן אנחנו בודקים את האשראי ואת מידת הסיכון". עוד הוסיף המפקח על הבנקים: "אין משבר כלכלי בעולם שלא התחיל מנדל"ן".

לדבריו, "אין לי אחריות למחירי הנדל"ן, זה עניין של ביקוש והיצע. מה שקורה כיום זה שדירות רבות נקנות להשקעה. זה בסדר שאנשים משקיעים, אבל זה נהפך לטרנד - לקנות דירה שנייה להשקעה. פעם אנשים היו קונים דירה מקבלן, היום האנשים עצמם הפכו להיות גם הקבלנים וגם היזמים".

בסיכום דבריו הדגיש חזקיהו כי ההנחיה לבנקים המגבילה את תנאי האשראי לקבוצות הרכישה "משקפת את הסיכון המשתנה לאורך חיי הפרויקט, מטפלת בסיכון האשראי אותו נוטלים הבנקים ומפנה זרקור לסיכונים להם חשופים חברי הקבוצה". לדבריו, יש קבוצות רכישה מסוכנות מקבלנים וקבלנים המסוכנים מקבוצות רכישה.

ח"כ שאמה דרש במהלך הדיון לקבוע הגדרות וקריטריונים לפעילות קבוצות הרכישה: "בסיס תהליכי הרגולציה המבוצעים בימים אלו צריך להתבסס על אמות מידה להבחנה מתי הקבוצה מקבלת מאפיינים של פעילות קבלנית-יזמית, לרבות גודל הקבוצה ותדירות הפעילות".

עוד אמר ח"כ שאמה אמר כי "אנחנו בשיאה של בועת נדל"ן, ולראייה: המשך עלייה במחירי הדירות לצד ירידה במחירי השכירות. חובתו של המפקח היא לדאוג לפיצוץ של הבועה".

בדיון דיברו גם מארגני קבוצות הרכישה עו"ד צחי חג'ג' מקבוצת חג'ג, עו"ד קרן בן-דוד מחברת מגדלים, וראול סרוגו, לשעבר סגן נשיא התאחדות הקבלנים. בן-דויד התרעמה בדיון על הקבלנים ואמרה: "הגיע הזמן שהקבלנים יפסיקו לסוע במרצדס 600 על חשבון הציבור ויעברו למרצדס 300".

קרן בן דוד / צלם: תמר מצפי
 קרן בן דוד / צלם: תמר מצפי

לדבריה, "קבוצות הרכישה נולדו מתוך צורך ממשי להוות פתרון עבור זוגות צעירים ומשפחות שידן אינה משגת לרכוש דירה. דירת מגורים הפכה מצרך לעשירים בלבד וקבוצות הרכישה מאפשרות לרכוש כיום דירות למגורים באזורי הביקוש במחיר שפוי".

חג'ג' אמר כי "מערך הסיכונים בקבוצות רכישה נמוך בהרבה מזה של קבלנים מכיוון שהסיכון העיקרי של קבלנים הוא השיווק; וקבוצות רכישה מביאות את כל הרוכשים מהיום הראשון".

נציג הקבלנים, סרוגו, אמר בדיון כי "בקבוצת רכישה אין יזם בתמונה ולכן הסיכון מתחלק בין רוכשי הדירות לבין הבנק. רוכשי הדירות אפילו לא יודעים מה לוקחים על עצמם. יש פה סממנים של סאב-פריים".

ח"כ אופיר אקוניס, יו"ר ועדת הכלכלה, אמר בסיכום הישיבה כי יתקיימו דיונים נוספים בנושא קבוצות הרכישה, ובעתיד הקרוב ישתתף בהם גם שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס.